کد خبر: ۷۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین رخدادهای کشور محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری همیشه به حضور میلیونی و پرشور مردم پای صندوق‌های رای تاکید فراوان داشته‌اند و این‌که مردم با حضورشان در این میدان می‌توانند آینده نیکی را برای کشور و خودشان رقم بزنند.
ناطقان: روزنامه جام جم نوشت: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین رخدادهای کشور محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری همیشه به حضور میلیونی و پرشور مردم پای صندوق‌های رای تاکید فراوان داشته‌اند و این‌که مردم با حضورشان در این میدان می‌توانند آینده نیکی را برای کشور و خودشان رقم بزنند.

در همین راستا، رسانه صدا و سیما به عنوان فراگیرترین و موثرترین نهاد برای آگاهی مردم نسبت به نامزدهای ریاست جمهوری و آرا و برنامه‌هایشان، تولیدات متنوعی را پخش می‌کند. یکی از این برنامه‌ها، پخش مناظره‌های مستقیم و زنده است که عنوان پربیننده‌ترین و جذاب‌ترین برنامه را در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری از آن خود کرده که هم باعث آگاهی ذهن مخاطبان می‌شود و هم شور و انگیزه انتخاباتی را در آنها دو چندان می‌کند. البته این مناظره‌های زنده فقط در کشور ما جزو برنامه‌های پرمخاطب محسوب نمی‌شود، بلکه معمولا در تمام کشورهای دنیا که به فرآیند انتخابات اعتقاد دارند، این اصل موضوعیت پیدا می‌کند. با وجود این‌که مناظره‌های زنده یکی از برنامه‌های جذاب در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری بوده، اما امسال و با نزدیک شدن به زمان انتخابات؛ سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات اعلام کرده است که مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به‌صورت ضبط‌شده پخش خواهد شد. این تصمیم با واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده که تاکید کرده‌اند مناظره‌های انتخاباتی باید از شکل تولیدی خارج شده و به شکل زنده پخش شوند. همچنین، تشکل‌های دانشجویی 48 دانشگاه کشور در نامه‌ای به رئیس صدا و سیما آورده‌اند که ما دانشجویان از شما می‌خواهیم نسبت به تصمیم اشتباه عدم پخش زنده مناظرات تلویزیونی به صورت فوری واکنش نشان دهید. غلامرضا تاجگردون، عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با انتقاد از تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات برای عدم پخش زنده مناظره‌ها، خواستار بررسی مجدد موضوع در جهت تقویت مشارکت مردم شده است.

نادیده گرفته شدن حقوق مردم

دکتر عباس اسدی، با اشاره به این‌که پخش مناظره زنده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر انتخابات محسوب می‌شود به جام‌جم گفت: مردم از طریق پخش مناظره‌های جمعی و زنده می‌توانند متوجه میزان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هر نامزد شوند و شناخت خوبی حاصل می‌شود. در واقع مناظره‌ها می‌توانند افکار عمومی را به سمت و سوی حضور پررنگ در پای صندوق‌های رای بکشانند.

استاد دانشگاه ارتباطات علامه طباطبایی ادامه داد: به عنوان مثال، مناظره‌های زنده در انتخابات ریاست جمهوری از پر مخاطب‌ترین برنامه‌ها محسوب می‌شوند، به همین دلیل بسیاری از افراد چشم به تلویزیون می‌دوزند تا ببینند کدام یک از نامزدها در مناظره‌ها موفق و سربلند بیرون می‌آید. یکی از حسن‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد و در چند سال اخیر به آن توجه شده، پخش مناظره‌های زنده از تلویزیون و رادیوست که اخیرا شنیده شده قرار است این مناظره تولیدی باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در صورتی که مناظره‌ها به شکل تولیدی پخش شود، بخش حقوق مخاطب نادیده گرفته خواهد شد و نامزدهایی که حرفی برای گفتن ندارند، می‌توانند با زنده نبودن مناظره، برنامه‌هایشان را پیش ببرند و خودشان را پیروز میدان کنند، زیرا مناظره تولیدی، دروازه‌بانی می‌شود و بخش زیادی از حرف‌ها پخش نمی‌شود. به نظرم مردم نمی‌توانند با مناظره‌های تولیدی، نامزد صالح را بشناسند و نقاط قوت و ضعف را تشخیص بدهند. اگر مناظره زنده پخش نشود و تولیدی باشد، باعث بدعتی خواهد شد که پیامدهای آن را در آینده انتخابات خواهیم دید و چه بسا که انتخابات به صحنه‌ای بی روح تبدیل شود.

تصمیمی درباره پخش زنده مناظره‌ها اتخاذ نشد

عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جلسه عصر جمعه درباره پخش زنده مناظره نامزدها تصمیمی اتخاذ نشد. به گزارش فارس، احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان جلسه عصر جمعه این کمیسیون در صداوسیما در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه درباره پخش زنده مناظره نامزدها تصمیمی اتخاذ نشد. موضوع پخش زنده شدن یا نشدن مناظره ها قرار است در جلسه فردای(شنبه) کمیسیون نهایی شود. همچنین مصوب شد که 3 مناظره برای نمایندگان کاندیداها برگزار شود.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی
    
به نظرم مناظره‌ها باید زنده برگزار شود، مگر غیر این است که مردم باید بصیر باشند و بصیرت داشته باشند، یکی از راه‌های بصیرت همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین
حسن روحانی
    
حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی
    
مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند. این حق مردم است

محمدباقر قالیباف
    
ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی ضروری می‌کند

سیدمصطفی میرسلیم
 
نباید حق آگاهی مردم از عکس‌العمل‌های حقیقی نامزدها گرفته شود. این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند، جلوه‌آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است

محسن رضایی
    
مناظرات نقشی مهم در آگاهی‌بخشی به مردم درباره نامزدها و برنامه‌های آنها دارد. زنده بودن مناظرات اعتماد مردم و جاذبه رقابت‌ها را افزایش می‌دهد

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین