کد خبر: ۷۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه بهداشت دهان باید از ۶ ماهگی رعایت شود، گفت: علت مسواک زدن حذف مواد غذایی روی دندان نبوده بلکه به دلیل برداشتن پلاک باکتریایی روی دندان یا لای دندان ها است.
ناطقان: سید حسین اینانلو در خصوص علت پوسیدگی دندان‌ها و درمان آنها، گفت: مهمترین فاکتور در درمان دندان های خراب، این است که علت پوسیدگی را بشناسیم و بعد آن را درمان کنیم چون خیلی از بیماران زمانی که مراجعه می کنند و در مورد پوسیدگی صحبت می شود همان ذهنیت قدیم را دارند که دندان کرم خورده و هیچ درکی از نحوه و ایجاد پوسیدگی که علت اصلی آن وجود باکتری و فعال شدن باکتری ها است، ندارند.

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، افزود: بسیاری از مردم زمانی که مسواک و نخ دندان می زنند آن هم در 30 ثانیه تا یک دقیقه فکر می کنند با از بین بردن و برداشتن مواد غذایی روی دندان ها بهداشت را کامل انجام داده اند در صورتی که متوجه نیستند علت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل برداشتن پلاک باکتریایی است که روی دندان یا لای دندان ها قرار دارد نه حذف مواد غذایی و باید این پلاک ها به خوبی برداشته شود چون ممکن است باکتری ها را فعال کرده و عامل پوسیدگی از همان جا شروع می شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: این پوسیدگی ها چون به چشم دیده نمی شوند باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود تا پوسیدگی های جدیدی که هنوز دیده نشدند و به درد نرسیدند توسط دندانپزشک تشخیص و درمان شوند.

اینانلو اظهار داشت: در 6 ماهگی که اولین دندان در دهان رشد می کند، این باکتری ها هم فعال می شوند که می تواند از مادر بچه به دهان بچه منتقل شود و باید از همان موقع بهداشت دهان را شروع کنیم چون از همین سن پوسیدگی دندان ها شروع می شود.

وی افزود: از 6 ماهگی که دندان های شیری در دهان رویش پیدا می کند باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم و درست انجام دهیم و با این کار می توانیم ریسک پوسیدگی را در دهان فرد پایین بیاوریم و هر چه بهداشت از همان ابتدا کمتر باشد ریسک پوسیدگی بالاتر می رود بخاطر اینکه باکتری هایی که عامل پوسیدگی هستند در دهان آن فرد بیشتر می شود و نوع بزاق و نوع شرایط دهان به سمتی می رود که اسیدی تر می شود و باعث می شود پوسیدگی ها بیشتر و راحت تر ایجاد شود.

اینانلو تاکید کرد: مسواک زدن و نخ دندان و بهداشت باید از همان بچگی انجام شود چون از ابتدا است که می توانیم پیشگیری و مانع از ایجاد پوسیدگی دندان ها شویم.

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد افزود: خیلی از روش های بهداشتی را بیماران اطلاع ندارند و فقط از مسواک و نخ دندان استفاده می کنند در صورتی که همین دو آیتم را هم درست انجام نمی دهند و درصد خیلی بالایی از افراد هستند که مسواک می زنند اما روش صحیح آن را بلد نیستند.

وی با عنوان این مطلب که بهداشت دهان و دندان فقط به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ختم نمی شود، گفت: می توان از دهان شویه ها که خاصیت ضد پوسیدگی دارند مثل فلوراید، وارنیش ها، دهانشویه های فلوراید و واتر ژل ها و دستگاه هایی که آب و با فشار بالا پمپ می کنند به فضاهای داخل دندان مانع از رشد این باکتری ها شد استفاده کنند و همه این موارد باید با توجه به ریسک پوسیدگی که در دهان هست ارزیابی شود و این روش ها برای بیمار توضیح داده شود و با توجه به شرایط بیمار توصیه شود از چه روشی استفاده کند.

اینانلو در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که در دهان روکش، بریچ و یا ارتودنسی و دست دندان پارسیل دارند بیشتر باید به بهداشت دندان ها اهمیت بدهند تا ریسک پوسیدگی در دهان فرد کمتر شود.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین