کد خبر: ۷۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
محققان دریافتند که علت وابستگی اعتیادگونه به برخی مواد خوراکی از جمله شکلات، ریشه در ژن انسان دارد.
ناطقان:به نقل از مدیکال نیوز تودی، این محققان موفق به شناسایی گونه‌هایی از ژن‌های خاص شدند که بر تمایلات و علائق غذایی فرد تاثیر می‌گذارد.

محققان این پژوهش امیدوارند که شناسایی این ژن‌ها بتواند به ایجاد دستورالعمل‌هایی برای رژیم غذایی و همچنین جلوگیری از چاقی و بروز بیماری‌های مزمن کمک کند.

دستورالعمل‌هایی که توسط پزشکان ارائه می‌شود اغلب شامل استفاده بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و منع استفاده از قند، سدیم و چربی‌های اشباع شده است.

با وجود تمامی این توصیه‌ها باز هم افراد به این دستورالعمل‌ها پایبند نیستند.

یک پژوهش که سال گذشته توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) انجام شده نشان می‌دهد که مصرف سدیم بیش از 90 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده بیشتر از حد توصیه شده است.

محققان در این پژوهش به بررسی علت این موضوع پرداختند که چرا عده‌ای از افراد راحت‌تر از بقیه می‌توانند به رعایت برخی دستورالعمل‌ها و رژیم‌های غذایی بپردازند.

افرادی هستند که با وجود آگاهی از مضرات برخی مواد غذایی باز هم تمایل به استفاده از آنها داشته و نمی‌توانند این مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

آنها با انجام پژوهشی بر روی 818 نفر که 404 نفر آنها مرد و 414 نفر آنها زن بودند و تحلیل اطلاعات ژنتیکی و عادات غذایی آنها موفق به شناسایی ژن‌های مرتبط با عادات غذایی اعتیاد گونه شدند.

آنها دریافتند که ژن‌هایی با نامهای CREB1 و GABRA2 مسئول وابستگی افراد به مصرف نمک و ژن SLC6A2 با مصرف مواد قندی و چرب در ارتباط است.

این تیم در ادامه به این مطلب اشاره کردند که ژن‌های شناسایی شده، قبلا مسئول تعدادی از صفات رفتاری و روانی مانند استرس، اعتیاد، تکانشگری و افسردگی محسوب می‌شدند.

محققان امیدوارند که یافته‌های آنها به ایجاد راه های موثر برای درمان بیماری‌های مزمن کمک کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین