کد خبر: ۷۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
32 سال شاهد برگزاری همزمان جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر با عنوان «جشنواره بین‌المللی فجر» بودیم؛ ولی ...
ناطقان: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما در خصوص جداسازی جشنواره جهانی فجرگفت: 32 سال شاهد برگزاری همزمان جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر با عنوان جشنواره بین‌المللی فجر بودیم ولی هر کدام به نوعی فدای دیگری می‌شد؛ یعنی هیچکدام آنها نمی‌توانست به نسبت آن چیزی که در دنیا به عنوان جشنواره بین‌المللی مطرح است، عرض اندام بکند.
 
وی افزود: به نظر من کار بزرگی در طول این سه سال و مخصوصا دو سال اخیر صورت گرفته است. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که اطرافمان را آتش فرا گرفته ولی کشورمان به هر حال امنیت فوق‌العاده‌ای دارد و این را مدیون بچه هایی هستیم که از دیرباز برای این کشور زحمت کشیده‌اند، خون داده‌اند و همچنان هم مقاومت می‌کنند. در چنین منطقه‌ای کدام جشنواره بین المللی است که بتواند عرض اندام کند؛ البته یکی، دو کشور از کشورهای حاشیه خلیج فارس جشنواره‌هایی را برگزار و آنها را با فیلمهای هالیوودی و صاحب سبک اروپایی آغاز کردند ولی جشنواره‌هایشان جریان ساز نشدند و هم اکنون در آسیای میانه، خاورمیانه و آفریقا هم جشنواره بین المللی نداریم. بنابراین در حال حاضر بهترین جشنواره با بهترین موقعیت در اینجا برگزار می‌شود.
 
این کارگردان اظهار داشت: زمانی که جشنواره جهانی در بهمن ماه برگزار می‌شد، به دلیل نزدیک بودنش به زمان برگزاری جشنواره های برلین و کن نمی‌توانستیم کارهای چندانی بکنیم و می‌خواهم بگویم جشنواره فجر در آن دوره نمی‌توانست انتخاب کنندگان را در این دو جشنواره به انتخاب خوب در سینمای ایران نزدیک بکند.
 
باشه آهنگر ادامه داد: به نوعی هم در آن دوران سیاست زدگی بر فضا سایه می انداخت و بنابراین اتفاق خوبی نمی‌افتاد.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون که آمریکایی‌ها گفته اند اگر کسی سفر کند باید دوباره ویزا بگیرد؛ حتی اگر قبلا برای ورود به آمریکا نیازی به ویزا گرفتن نداشت، 350 مهمان خارجی از 66 کشور به صورت مستقیم در جشنواره جهانی فجر حضور پیدا کرده اند و خیلی عجیب و شگفت انگیز است که هنرمندان این سد را می‌شکنند و وارد چنین جشنواره ای می‌شوند.
 
این کارگردان افزود: من از همه افرادی که در یک سال گذشته تلاش کرده‌اند و این جشنواره منظم و برنامه‌ریزی شده را برگزار کرده اند، قدردانی می‌کنم. این افراد با برگزار کردن جشنواره جهانی فجر در مرکز شهر فاصله هنرمندان غیر ایرانی با مردم را کاملا از بین برده اند. به گونه‌ای که هنرمندان به راحتی می‌توانند با مردم کوچه، بازار و اطراف محل برگزاری جشنواره که در مرکزی‌ترین نقطه شهر زندگی میکنند ارتباط برقرار کنند و ببینند که آنها چگونه زندگی می‌کنند و چه حال و هوایی دارند.
 
باشه آهنگر گفت: من جسته گریخته شنیده ام که مهمانان خارجی از زیبایی تهران، نظم جشنواره، اجرا و مردم ایران تعریف می‌کنند. ما این را در کمتر جشنواره‌ای می‌بینیم و این به نظرم قابل تحسین و قدردانی است.
 
وی ادامه داد: به نظرم باید بودجه‌ای مستقل برای جشنواره فیلم فجر از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب بشود و به جد به آن توجه بکنند؛ زیرا مهمانان خارجی بخش بین الملل این جشنواره می‌توانند تصویر خوبی را از کشور ما به سایر کشورها منتقل می‌کنند. سیاسیون ما وظیفه دیگری را برعهده دارند، آنها تلاش می‌کنند که افکار عمومی را نسبت به تصویری که رسانه های دنیا علیه ما ساخته‌اند تغییر دهند.
 
این کارگردان اظهار داشت: افرادی که به جشنواره جهانی فیلم فجر می‌آیند، هر کدام یک رسانه هستند و بی واسطه با شیوه زندگی ما آشنا می‌شوند که باید به این نکته توجه خاص داشت.
 
باشه آهنگر افزود: به نظرم جداسازی جشنواره ملی فجر از جشنواره بین المللی آن اتفاق خوبی است و امیدوارم کسانی که احیانا نسبت به برگزاری این جشنواره تردیدی دارند؛ بیایند و چرخشی بکنند و فارغ از کارهای ناصوابی که رخ می‌دهد به اینجا بیایند.
 
وی تصریح کرد: در جشنواره جهانی فجر از فرش قرمزهایی که برای خارجی ها می انداختند به آن شکل خبری نیست و افرادی که به اینجا می‌آیند واقعا با علاقه و برای اینکه ببینند در سینمای بین المللی فجر چه می‌گذرد، آمده اند.
 
این کارگردان ادامه داد: اینجا آرام آرام می‌تواند یک مرکز بین‌المللی فیلم‌های اخلاقی، خانواده دوست و محیط زیست پسند بشود و بسیاری از فیلمسازهایی که در جاهای دیگر بنا بر همین صفات خوب به راحتی نمی‌توانند حضور پیدا کنند، می‌توانند اینجا را انتخاب کنند.
 
باشه آهنگر خاطرنشان کرد: اگرچه اتفاقاتی که در جشنواره های کن و برلین می‌افتند نمی‌توانند در جشنواره جهانی فجر بیفتند اما این جشنواره در آینده می‌تواند جریان سینمای متفاوت را به دنیا عرضه کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین