کد خبر: ۷۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
شیگلوز عفونت روده‌ای ناشی از گونه‌ای باسیل شیگلا است و گاهی بدون علامت خاصی در بدن فرد ظاهر شود.
ناطقان:اسهال خونی باکتریایی (شیگلوز) عبارت است از یک عفونت باکتریایی در لایه‌های سطحی پوشاننده جدار داخلی روده‌ها که از زمان ورود باکتری‌ها تا ظهور علایم در بدن فرد ۱ تا ۴ روز طول می‌کشد. 
 
این باکتری شیگلا از طریق آب، غذای آلوده و مدفوع آلوده به جداره‌ی روده‌ی بزرگ حمله پیدا می‌کند و در بدن گسترش می‌یابد و باعث تحریک روده‌های بدن فرد می‌شود، هم چنین مواردی مانند عوامل تشدید کننده بیماری، مسافرت به کشورهای خارجی و محیط زندگی شلوغ یا غیر بهداشتی می‌تواند این بیماری را گسترش دهد.
 
این بیماری علائم شایعی دارد که می‌توان به دل پیچه، تب، اسهال، وجود خون در ادرار و مدفوع، تهوع و درد‌های عضلانی اشاره کرد. 
 
عواقب بیماری 
اغلب عفونت‌های شیگلایی خفیف هستند و درمان جدی احتیاج ندارند که البته در موارد شدید، اگر درمان موفقیت‌آمیز نباشد، از دست رفتن آب زیاد از بدن به خصوص در شیرخواران و کودکان کم سن و سال ممکن است مرگبار باشد.
 
باکتری‌های این بیماری ممکن است از مجرای گوارش وارد خون شوند و سایر اعضای بدن مانند کلیه ها، صفرا، کبد، قلب و مفاصل را درگیر کرده و در مواقع شدید‌تر منجر به مرگ هم می‌شود.
 
راه‌های درمان 
برای درمان این بیماری بهتر است از ابتدا در صورت مشاهده‌ی علائم به پزشک مراجعه کرد تا با بررسی آزمایش‌ها و کشت نمونه‌ی مدفوع راه درمان را تسریع ببخشند.
 
از مصرف ترکیبات ضد اسهال خودداری کنید مگر اینکه با نظر پزشک تجویز شده باشند، زیرا این ترکیبات ممکن است بیماری را طولانی کنند و اگر تاکنون از این داروها استفاده کرده‌اید بلافاصله مصرف آن‌ها را متوقف کنید. 
 
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟ 
در صورتی که شما مبتلا به گلودرد، سردرد، گوش درد، تنگی نفس و سرفه‌ی شدید، تب ۳۹ درجه، خون در خلط گلو، درد یا تورم شدید شکم، خون ریزی گوارشی از مقعد، تورم مفاصل، درد ساق پا، فرورفتگی چشم‌ها و کاهش وزن شدید هستید، باید حتما به پشزک در جهت درمان مراجعه کنید. 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین