کد خبر: ۷۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر معرفی شدند.
ناطقان: در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر از برگزیدگان این دوره  تقدیر شد.

جایزه نتپک سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور داوران این بخش روی سن به این ترتیب اهدا شد:

در بخش نتپک تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی به اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان «ائو» از کشور ایران تعلق گرفت.

برای اعطای جایزه بخش نتپک اعضای هیئت داوران این بخش رولاندو تولنتینو، هوشنگ کلمکانی و آن‌دمی گروئه روی صحنه حاضر شدند.
 
گلمکانی درباره بخش نتپک عنوان کرد: این اولین بار است که نتپک در جشنواره ایرانی حضور دارد، حدود ۲۰ سال قبل توسط بخش خصوصی آرونا واتاسوف منتقد هندی تشکیل شد و چند سال بعد از شروع کار هیئت داوری سه نفره عمدتا آسیایی معرفی می‌کنند که به یکی از فیلم‌های آسیایی جایزه می‌دهند و ترجیحا فیلم اول یا دوم کارگردان انتخاب می‌شوند.

هیات داوران بخش بین الادیان میکال لوگان، دکتر حجت‌الله ایوبی و کاتیا مالاتستا برای اعلام جایزه این بخش به روی صحنه آمدند و جایزه بین‌المذاهب را به این ترتیب اهدا کردند:

دیپلم افتخار و مبلغ 50میلیون ریال جایزه نقدی به وانگ ژابو کارگردان «چاقو در آب پاک» از کشور چین اختصاص یافت.
 
ژابو اظهار داشت: من خیلی خوشحالم که جایزه گرفتم البته زبان انگلیسی من خیلی بد است و از این بابت عذر می‌خواهم.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های آسیایی) ادامه یافت. در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و مبلغ 50میلیون ریال جایزه نقدی به آرین وزیری دفتری کارگردان «هنوز نه» محصول ایران اختصاص یافت.
 
مجید برزگر که تهیه کننده فیلم بود به نیابت از کارگردان جایزه وی را دریافت کرد و گفت: وزیر دفتری با همین فیلم در جشنواره پوسان شرکت کرده است.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین کارگردان آسیایی و مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی به شهربانو سادات کارگردان «گرگ و بره»‌ محصول افغانستان، دانمارک، فرانسه، سوئد اختصاص یافت.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت.

شهربانو سادات کارگردان برگزیده بخش جوایز فیلم‌های بلند آسیایی بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم «گرگ و بره» گفت:من با این که در تهران به دنیا آمده بودم ولی به خاطر ملیتم که افغان بود نتوانستم حتی به مدرسه بروم و من امیدوارم با هم مخربان باشیم تا این چنین اتفاقات بهاری رقم بخورد.
 
در ادامه مراسم برای اهدای جایزه محمد الامین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدمهدی حیدریان و رضا کیانیان روی سن آمدند.

تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی به مظفر حسین‌خانی کارگردان فیلم «بابایی»‌ از ایران اختصاص یافت.

رضا کیانیان برای اهدای جایزه محمد امین (ص) به روی سن آمد و گفت: افتخار می کنم که گفتند جایزه اخلاق را من اعلام کنم. چون جنگ‌ها، مهاجرت‌ها و فقر همه از بی‌اخلاقی می‌آید، چون بی‌اخلاق به خودش اجازه می‌دهد که قانون را زیر پا بگذارد. از تمام بی‌اخلاقی‌های خودم معذرت می‌خواهم.

اهدای جوایز بخش سینمای سعادت ادامه دهنده مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) فلوریان گالنبر گر، جسیکا وودورث، لخ مایوسکی، میکو هارادا، اوبرتو پازولینی، فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی به روی سن آمدند.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی به قصیده گلمکانی کارگردان «آگهی فروش» محصول ایران تعلق گرفت.
 
گلمکانی اظهار داشت: من از بچگی جشنواره فجر می‌‎رفتم و هنرمندانی را که به روی صحنه می‌رفتن نگاه می‌کردم و این که الان این جا ایستادم برایم ارزش سمبلیک دارد انگار که آن بچه اکنون بزرگ شده است.
 
سیمرغ سیمین جایزه هیئت داوران به جین جینگ ژو فیلمبردار فیلم «آقای بی دردسر» محصول مشترک سینما چین و فرانسه رسید.
 
فاطمه معتمد آریا اظهار داشت: باعث افتخار ما است که توانسته‌ایم سینمای جهان را دوره کنید و انسانی‌ترین‌ها را انتخاب کنیم. امیدوارم که در قضاوتمان بیراه نرفته باشیم.

در ادامه صدر عاملی سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد را معرفی کرد که به استفان دنولیوبوف بازیگر فیلم گلوری از کشور قراقستان رسید و سیمرع بهترین بازیگر زن نیز به مارگیتا گوشوا بازیگر فیلم گلوری رسید.

سپس هر دو این بازیگران در پیامی ویدیویی تشکر کردند و بازیگر زن فیلم گلوری اظهار داشت: نتوانستم به جشنواره بیایم چون مشغول بازی در تئاتر قصه‌های زمستانی کاری از شکسپیر هستم و من سینمای ایران را جسور و شاعرانه می‌دانم.

در ادامه سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «ائو» (خانه) رسید.

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی نیز به ایوان دی گائونا از کشور کلمبیا رسید.
 
گائونا نیز در پیامی ویدیویی که در خانه‌اش ضبط شده بود از جایزه‌ای که گرفته بود، تشکر کرد و به دلیل حضور نداشتن در این مراسم عذرخواهی کرد.
 
فاطمه معتمد آریا جایزه بهترین فیلم را در حالی اعلام کرد که اذعان داشت: این فیلم با همه فیلم‌های دیگر برای ما متفاوت بود.

سپس وی سیمرغ زرین بهترین فیلم را به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «ائو» اهدا کرد.

یوسفی نژاد سیمرغش را به استادش عباس کیارستمی و شهر تبریز اهدا کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین