کد خبر: ۷۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
با حذف کارت سوخت در برخی از جایگاه های توزیع بنزین،گمانه زنی ها برای خداحافظی با کارت مذکور را تقویت کرده،موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان،حفظ کارت اشاره شده به دلیل نقش موثر آن در جلوگیری از قاچاق سوخت،ضروری به نظر می رسد.
ناطقان: طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی برای حفظ کارت سوخت،از دستورکارهای هفته جاری مجلس به شمار می رود.

آغاز عرضه بنزین بدون کارت سوخت در برخی از جایگاه های توزیع این محصول،بار دیگر زمزمه های حذف کارت اشاره شده را بر سر زبان ها انداخته است.

مصطفی آل حبیب،کارشناس حوزه انرژی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ،با اشاره به نظر برخی از مسئولان دولتی،مبنی بر عدم توجیه استمرار استفاده از کارت سوخت در شرایطی که بنزین تک نرخی شده،عنوان کرد:اگرچه از زاویه مذکور،حذف کارت اشاره شده،منطقی به نظر می رسد اما نباید از نقش سازندهِ کارت مذکور  در کاهش قاچاق سوخت به سادگی گذشت.

وی افزود:علیرغم نظر برخی مسئولان دولتی و تاکید بر حذف کارت سوخت،تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این نظر موافق نیستند و معتقدند باید کارت اشاره شده همچنان حفظ شود.

آل حبیب عنوان کرد:مصوبه کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت،نشان از عزم مجلس برای حفظ کارت مذکور دارد.

کارشناس حوزه انرژی گفت:قطعی شدن طرح مذکور،مستلزم تصویب نهایی و رای مثبت اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی خواهد بود که با عنایت به نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر احتمال افزایش قاچاق سوخت در صورت حذف کارت مربوطه،احتمال تایید و تصویب طرح،بالا به نظر می رسد.

  پایش دقیق مصرف سوخت،بواسطه استفاده از کارت سوخت حاصل می شود

امین بزرگواری،محق و پژوهشگر حوزه انرژی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به امکان پایش دقیق و مستمر میزان مصرف سوخت در شهرها و استان های کشور بواسطه استفاده از کارت مربوطه،گفت:فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی باید به این واقعیت اذعان کرد که یکی از اقدامات مثبت دولت گذشته به تعریف و طراحی کارت سوخت معطوف می شود.

وی افزود:برای راه اندازی این طرح و سامانه،هزینه های سنگینی مصرف شده،اما متاسفانه برخی با توجیه تک نرخی شدن بنزین و زمان بر شدن فرآیند سوخت گیریِ رانندگان در جایگاه هایِ توزیع بنزین،در صَدَدِ حذف کارت سوخت هستند.

بزرگواری عنوان کرد:در شرایطی که قاچاق سوخت یکی از چالش های کشور ایران در طول سالهای گذشته بوده،هیچ ضرورتی برای حذف کارتی که وجود آن موانعی جدی در جهت سهولت قاچاق ایجاد می کند احساس نمی شود.

محقق و پژوهشگر حوزه انرژی گفت:به اعتقاد بنده برای آغاز هر طرحی،ابتدا به ساکن باید معایب و محاسن آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت چَربِشِ محاسن آن بر معایب احتمالی،باید نسبت به اجرایی شدن یا حفظ و استمرار آن اقدامات لازم عملیاتی شود.

  حفظ کارت سوخت منافع عده ای را به خطر می اندازد؟!

چندی پیش،حسینعلی حاجی دلیگانی،نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با رسانه ها ادامه و استمرار استفاده از کارت سوخت را حافظ منافع کشور عنوان کرد.

وی معتقد است:عده ای در اطراف وزارت نفت یا مدیران بازنشستهِ این وزارتخانه،منافعشان با بودن کارت سوخت از بین می رود.

حاجی دلیگانی می گوید:این افراد به دنبال شرکت های برندینگ برای توزیع بنزین بین شرکت پخش و جایگاه داران هستند و منافعی در جهت حذف کارت سوخت دارند.

این عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس عنوان می کند:در برخی شهرستان های مرزی،از ساعت 2 به بعد،بنزین عرضه نمی کنند و مابقی آن قاچاق می شود و با عنایت به اختلاف قیمت 600 تومانی بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه،همچنان قاچاق سوخت (برای عده ای) سود آور است.

با چنین اوصافی،می طلبد نه تنها کارت سوخت حفظ شود بلکه به دلیل نقش موثر آن در مقابله و مبارزه با قاچاق،ضرورت تقویت و توسعه هر چه بیشتر آن نیز احساس می شود،امری که در طی روزهای آینده و در صورت جلب نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی،حفظ آن به عنوان یک قانونِ لازم الاجرا تصویب و احتمالا با تایید نهایی و ابلاغ آن،اجرای طرح حذف کارت سوخت ملغی خواهد شد.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین