کد خبر: ۸۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
رئیس جامعه جراحان گفت: آقای روحانی که سر کار آمدند، مملکت در شرایط بسیار سختی بود، رمقش را کشیده بودند که معتقدم این کار با نقشه صورت گرفته بود؛ چرا که هر کجا که اندوخته‌ای در کشور وجود داشت ته مانده‌اش را هم جارو کردند و از سر تامین اجتماعی هم نگذشتند و یک مملکت ورشکسته را تحویل دادند. انصافا دولت یازدهم مملکت را به ثبات رساند.
ناطقان:دکتر ایرج فاضل در نشستی خبری که به مناسبت برگزاری چهل و یکمین کنگره جامعه جراحان که از دوشنبه 18 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا 22 این ماه ادامه دارد، گفت: با توجه به گستردگی رشته‌های جراحی، مباحث مربوط به این کنگره به طور همزمان در چند سالن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی دکتر محمدجواد ظریف در کنگره جامعه جراحان، گفت: در این کنگره به شایع‌ترین و مهمترین مسائل پزشکی و جراحی مانند بحث‌های سرطان، تومورها، تروما و ... پرداخته می‌شود و بحث‌هایی درباره این موضوعات جزء برنامه ریزی‌های کنگره است.

وی با اشاره به بالا بودن تعداد مقالات در این کنگره گفت: البته ما مجلاتی را برای انتشار مقالات داریم که هر دو ماه یکبار منتشر می‌شوند. بنابراین در طول سال مقالات برجسته را منتشر می‌کنیم و بنابراین مباحث کنگره بیشتر به مسائل علمی می‌گذرد. در عین حال تمرکزمان در کنگره‌ها روی متخصصان و پزشکانی است که در کشور خودمان زحمت می‌کشند و نمی‌خواهیم با دعوت چند چشم آبی به کنگره اعتبار دهیم بلکه معتقدیم پزشکی مملکت ما بسیار پیشرفت کرده و در این کنگره هم از افراد برجسته کشور خودمان استفاده می‌کنیم. البته به دلیل برجسته بودن این کنگره افرادی از کشورهای مختلف برای شرکت در آن ثبت نام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنگره هر سال از شخصیت‌های برجسته پزشکی خوشنام که جان‌های بسیاری را نجات دادند، تجلیل می‌کنیم، گفت: امسال نیز چهار نفر از پیشکسوتان پزشکی را مورد قدردانی قرار می‌دهیم. همچنین ما کتاب‌هایی را تهیه می‌کنیم که به نام پیشگامان جراحی ایران که به نوعی در حوزه جراحی پایه گذار بوده‌اند، ماندگار کنیم. چرا که باید به تدریج عادت کنیم که خوبی‌ها را در جامعه ببینیم.

فاضل درباره میزان پیشرفت پزشکی در کشور گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و افتخار کنیم و بگوییم که امروز در کشور کسی مجبور نیست برای درمان به خارج برود. سه دهه قبل مردم برای انجام تمام پیوندها و اعمال جراحی پیش پا افتاده مجبور بودند با هزینه‌های هنگفت به خارج از کشور بروند و این برای ما سرافکندگی بود، اما امروز تمام جراحی‌ها و درمان‌هایی که در دنیا انجام می‌شود در ایران هم وجود دارد. در عین حال به عنوان مثال ما اولین کشوری بودیم که پیوند روده باریک را در خاورمیانه انجام دادیم و این یک سربلندی برای کشور است. می‌توان به صراحت اعلام کرد که هیچ قسمتی از کشور به اندازه حوزه پزشکی به خودکفایی نرسیده است.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم برای درمان نازایی هم مجبور بودند به خارج از کشور بروند، گفت: اما در حال حاضر همه این خدمات در کشور ارائه می‌شود، البته نمی‌گویم که خدمات در همه مناطق وجود دارد، بنابراین اکنون باید تلاش کنیم که این خدمات در کشور گسترش یابد و این موضوع مستلزم وجود بیمه‌های قوی است که بتوانند رابطه مالی میان بیمار و پزشک را از بین برده و به خوبی از مردم حمایت کنند.

فاضل در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پزشکی 96 که با وجود گذشت دو ماه از سال هنوز اعلام نشده‌ است، گفت: مسئله تعرفه‌ها موضوعی بغرنج است که انگار نمی‌خواهد التیام یابد. باید بدانیم که تعرفه‌های پزشکی هم باید ضابطه‌مند و قانونمند باشد. قانون می‌گوید تعرفه‌ها باید به طور عادلانه و متناسب با تورم به روز شوند. اما این اتفاق در کشور رخ نداده است.

رئیس جامعه جراحان تاکید کرد: این موضوع بازی کردن با سرنوشت مردم است به ویژه اینکه بیمه‌ها هم ناکارآمد هستند و این بار را بر دوش مردم می‌گذارند. همچنین باید توجه کرد که صرف تغییر یک نرخ مشکل را حل نمی‌کند بلکه باید در این حوزه فکری اساسی کنیم. ما با ایجاد نرخ‌های کاذب برای مردم مشکل ایجاد می‌کنیم در حالیکه نرخ‌ها باید کاملا عادلانه باشند. یکبار پیشنهاد کردیم که شش کشور فقیرتر از ما مانند بنگلادش، سوریه، عراق، پاکستان، هند و ... را از نظر نرخ‌های پزشکی با ما مقایسه کنند و خودمان این کار را انجام دادیم و دیدیم که معدل نرخ‌هایشان دو تا سه برابر بیش از ماست. البته یک دلیل ناعادلانه بودن نرخ‌ها، ناتوانی در پرداخت‌هاست که البته دلیل خوبی نیست.

مشکلی که باید رفع شود

فاضل یکی از مشکلات طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد و گفت: یک مشکل طرح تحول این است که هر بیماری هر دردی که داشته باشد برای درمانش خدمت رایگان می‌گیرد و این درست و عملی نیست. بنابراین باید محدوده خدمات رایگان را ضابطه‌مند کنیم و روی آن نظارت دقیقی قرار دهیم. در غیر اینصورت با مشکل مواجه می‌شویم. به همین دلیل است که در حال حاضر طرح تحول هم با مشکلاتی مواجه شده و باید روی بخش‌هایی از آن بازنگری شود.

مناظره‌های ریاست جمهوری جهت‌دار هستند

وی در پاسخ به سوالی درباره مطرح نشدن موضوعات حوزه سلامت در اولین مناظره دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: این مشکل در نفس این مناظره‌هاست. این شکل سوال طرح کردن درست نیست؛ چرا که سوال‌ها جهت‌دار هستند. اگر در این مناظره‌ها هیچ یک از نامزدها درباره حوزه سلامت صحبت نکردند به این دلیل بود که سوالی درباره آن پرسیده نشد. ما باید در این کشور آزادی گفتار داشته باشیم. هزاران مسئله در این کشور وجود دارد که باید مورد بحث قرار گرفته و حل شوند.

فاضل ادامه داد:‌ اینکه درباره مسکن زوج‌های جوان سوال پرسیده می‌شود، درست نیست. بلکه باید برای جوانان شغل ایجاد کنیم که خودشان بتوانند خانه و زندگی‌شان را فراهم کنند. بنابراین بحث‌های مطرح در مناظره باید آزاد باشد و نامزدها بتوانند مسائل را به چالش بکشند.

هجمه علیه پزشکان تازگی ندارد

وی با بیان اینکه در این کنگره میزگردی درباره قوانین پزشکی و هجمه‌هایی که طی چند سال اخیر نسبت به پزشکان مطرح شده، برگزار می‌کنیم، گفت: در این زمینه با یک سری مشکلات اجتماعی مواجهیم که اصولا داشته‌هایمان را به راحتی نفی می‌کنیم. باید توجه کرد که پزشکی یکی از حرفه‌های این مملکت است. البته این مسائل تازگی هم ندارد. در سال 68 صدا و سیما برنامه‌هایی با عنوان طنز پخش می‌کرد و من به عنوان رئیس نظام پزشکی نامه تندی برای رئیس وقت صدا و سیما نوشتم و آنها مرا به شورای عالی صدا و سیما دعوت کردند. یکی از مسائل تکان دهنده‌ای که در آن جلسه فهمیدم این بود که هر کدام از آنها یک خاطره تلخ از پزشکان داشتند. بنابراین یک سر قضیه مربوط به خودمان است و پزشکان باید رفتار خوبی با مردم داشته باشند.

فاضل ادامه داد: البته یک مسئله دیگر هم این است که ما در جامعه شاهد سقوط اخلاق هستیم و هر سال وضعیتمان نسبت به سال قبل مشکل‌تر می‌شود و نسبت به روند اخلاقی جامعه هشدار می‌دهم. باید پرسید چرا دیگر کسی از اختلاس کردن خجالت نمی‌کشد. چرا این افراد مجازات نمی‌شوند. برخی مملکت را تا لبه پرتگاه بردند و نابود کردند و دوباره می‌خواستند رئیس جمهور شوند. این مسائل جامعه را به سمت جایگاه بدی می‌برد. البته حرفه پزشکی قداست دارد و حتی اگر کل جامعه از نظر اخلاقی سقوط کرد، پزشک نباید به خودش اجازه سقوط دهد.

رئیس جامعه جراحان در پاسخ به سوالی درباره خطاهای پزشکی و عدم رسیدگی مناسب به آنها اظهار کرد: این بحث‌ها به این سادگی نیست و ریشه یابی آن مهم است. وقتی برای پزشک شدن یک دروازه گشاد داریم و یک نفر صرف نمره آوردن می‌تواند پزشک شود و هر کاری انجام دهد و با آبروی این حرفه بازی کند. بنابراین ما از پله اول مشکل داریم. یک نوجوان 18 ساله نمی‌تواند تصمیم بگیرد که پزشک شود و هیچ جای دنیا تحصیلات پزشکی پیوسته نیست. بلکه دانشجو باید یک دوره لیسانس را بگذراند و با فضای دانشگاه آشنا شود و سپس انتخاب کند. در اینجا ما جوانان را در یک دالان هشت ساله گیر می‌اندازیم که نه راه پس دارند و نه راه پیش و این اشتباه است.

وی با بیان اینکه کنکور کار مناسبی برای پذیرش دانشجو نیست بلکه باید مسائلی دیگری را هم در نظر بگیریم، افزود: بنابراین نیازمند تغییر اساسی در آموزش پزشکی هستیم. یکی از اقدامات ما در فرهنگستان این بود که وضع موجود را بسنجیم و آن را با شرایط ایده‌آل مقایسه کنیم. ما این کار را انجام دادیم و پیشنهادی هم به مسئولان دادیم، اما هنوز این پیشنهادات دارند خاک می‌خورند.

بزرگ کردن بیش از حد خطاهای پزشکی غلط است

فاضل همچنین درباره قصورهای پزشکی، گفت: اشتباه در همه جای دنیا وجود دارد، اما باید تلاش کرد که این اشتباهات رخ ندهد و بزرگ کردن بیش از حد آن هم غلط است. در عین حال باید توجه کرد که عنایت مردم به حوزه پزشکی بسیار زیاد است و این حوزه برای مردم بسیار مهم است. مردم به جامعه پزشکی علاقه دارند و به همین دلیل از ما ایراد می گیرند تا کارمان را درست‌تر انجام دهیم. در عین حال باید توجه کرد که مگر در دادگاه‌ها یا حوزه‌های دیگر کم زیرمیزی گرفته می‌شود. چرا خبرهای آنها اینقدر دیده نمی‌شود.

توریسم درمانی نباید باعث قانون شکنی شود

رئیس جامعه جراحان در پاسخ به سوالی درباره توسعه توریسم درمانی در کشور گفت: توریسم درمانی یعنی اینکه پزشکی کشور آنقدر پیشرفته باشد که از کشورهای دیگر برای انجام درمان‌هایشان به ایران بیایند و برای کشور درآمد در پی داشته باشند. اما در کشور ما اینطور نیست. ما در حوزه پیوند کلیه توریسم درمانی داشته‌ایم اما چرا این اتفاق افتاده؟ زیرا فروش کلیه در کشورهای مجاور ممنوع است اما در اینجا با پول کمی می‌توان یک کلیه خرید. به همین دلیل افراد از این کشورها به ایران می‌آیند و کلیه ایرانیان را می‌خرند و همین جا جراحی می‌کنند. این کار توریسم درمانی نیست، بلکه نوعی بدبختی است. توریسم درمانی یعنی اینکه طب مملکت پیشرفته باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ایرانیانی را می‌بینم که در آمریکا زندگی می‌کنند و در آنجا تحت پوشش بیمه‌اند. حال برای انجام یک عمل کیسه صفرا که در آمریکا 30 هزار دلار است، به ایران می‌آیند و با سه میلیون تومان این عمل را انجام می‌دهند. بعد هم از ما نوشته می‌گیرند و در آمریکا 30 هزار دلار از بیمه‌ها دریافت می‌کنند. این توریسم درمانی نیست، تورسیم درمانی یعنی اینکه اعتبار علمی کشور زیاد باشد نه اینکه برای قانون شکنی به ایران بیایند، بلکه آمدن‌شان برای دریافت خدمات پیشرفته باشد. همچنین توریسم درمانی باید به درآمد کشور کمک کند نه اینکه افرادی از کشورهایی بیایند که قرار باشد یک چیزی هم به آنها بدهیم.

دولت یازدهم مملکت را به ثبات رساند

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت و در کشور گفت: آقای روحانی که سر کار آمدند، مملکت در شرایط بسیار سختی بود، رمقش را کشیده بودند که معتقدم این کار با نقشه صورت گرفته بود؛ چرا که هر کجا که اندوخته‌ای در کشور وجود داشت ته مانده‌اش را هم جارو کردند و از سر تامین اجتماعی هم نگذشتند و یک مملکت ورشکسته را تحویل دادند. انصافا دولت یازدهم مملکت را به ثبات رساند.

وی افزود: البته نمی‌گویم که این دولت بی نقص عمل کرد اما شرایط کشور را بهبود بخشید. من امروز آبرویی را در خودم حس می‌کنم که بیش از گذشته است. خود بنده در این کشور مسئول بوده‌ام و می‌دانم که کارها سخت پیش می‌رود. خوشبختانه در این دولت می‌بینیم که دیگر هر روز یک اتفاق وحشتناک نمی‌افتد و کشور به ثبات رسیده است. در عین حال موضوع برجام هم به ما کمک زیادی کرد و ذره‌ای آرامش یافتیم. یک قسمت خوب ماجرا این بود که آدم‌های کاردان را سر کار خودشان گذاشتیم. به عنوان مثال آقای ظریف دیپلماسی و زبان دیپلماسی را بلد است و به همین دلیل مسائل را به خوبی حل کردند. باید بدانیم که به زبان دیپلماسی بین‌المللی حرف زدن بسیار مهم است و ما برای این افراد کف می‌زنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد طرح تحول نظام سلامت گفت: در هیچ کجای دنیا نتوانسته‌اند تمام خدمات را به تمام بیماران به صورت رایگان ارائه دهند، مگر اینکه محدودیت‌هایی را در بسته خدمتی قائل شده باشند. به عنوان مثال اعلام کنند که عمل جراحی ضروری و خدمات اورژانس به صورت رایگان انجام می‌شود. بنابراین باید حتما این موضوع سقف داشته باشد و روی آن کنترل و نظارت باشد. در کشورهای دیگر بیمه‌ها این اقدامات را انجام می‌دهند، اما در ایران بیمه‌ها توان این کار را ندارند.

بیمه‌ها پول بیمارستان‌ها را نمی‌دهند

فاضل ادامه داد: بیمه‌های ما درآمدهای بی‌حد و حصر دارند، اما پول بیمارستان‌ها را هم نمی‌دهند. باید توجه کرد که ما به این میزان بیمه نمی‌خواهیم و اینطور نمی‌توانیم طب را اداره کنیم. به نظر من اولا باید بیمه‌های فرعی برچیده شوند و دو یا سه بیمه قوی درست کنیم که طبق ضوابط مشخص وظایف‌شان را اجرا می‌کنند. در عین حال کتاب تعرفه‌های فعلی هم یک ریال ارزش ندارد؛ چرا که در آن دست برده‌اند.

وی در پایان صحبت‌هایش به چهل و یکمین کنگره جامعه جراحان اشاره کرد و گفت: تمام این کنگره تلاشی است برای به روز کردن دانش جراحان این کشور؛ چرا که علم جراحی و پزشکی هر روز در حال پیشرفت است. بنابراین امیدواریم سال به سال بتوانیم این کنگره را بهتر اجرا کنیم تا جراحان‌مان به جای رفتن به خارج از کشور در داخل دانش‌شان را به روز کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین