کد خبر: ۸۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
نامطبوع بودن بوی بدن همیشه به دلیل تعریق یا خوردن مواد غذایی تند مانند سیر یا پیاز نیست بلکه در برخی موارد نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی است و شناسایی هرچه سریع تر آن می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.
ناطقان: یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک در عصر حاضر بیماری دیابت است و یکی از نشانه‌های این بیماری، تغییر در تنفس است. در برخی موارد به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع یک، وقتی میزان انسولین بدن بیمار کم می‌شود، یکی از عوارض بیماری به نام DKA رخ می‌دهد.
در این حالت بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به شکستن اسیدهای چرب موجود در بافت‌های مختلف بدن می‌کند و این باعث می‌شود تا نوعی ماده شیمیایی به نام کتون در بدن تولید شود که بدبو شدن تنفس را در پی دارد. اثرات DKA می‌تواند بسیار شدید باشد و شامل خستگی، تاری دید، از دست دادن وزن، اشکال در تنفس، شکم درد، خشکی دهان و سردرد باشد که در تمامی این موارد فرد باید به متخصص مراجعه کند. با آزمایش خون می‌توان تولید ماده کتون در خون را شناسایی کرد و پس از آن، اقدامات درمانی و پیشگیرانه را برای مقابله با بیماری دیابت انجام داد.معمولاً افراد مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر ازافراد مبتلا به دیابت نوع دو دچار تنفس بد بو می‌شوند که در وهله اول خود فرد تشخیص نمی‌دهد، اما با گوشزد اطرافیان این مسئله برای او مشخص می‌شود.


بوی بدپا: بوی بد پا تنها به دلیل پوشیدن کفش ورزشی یا استفاده از جوراب‌های نشسته و استحمام دیربه دیر نیست بلکه می‌تواند به دلیل وجود انواع قارچ و باکتری در بدن باشد.
اگر فردی دچار مشکل بوی بد پاست، با بررسی انگشتان خود می‌تواند بیماری اش را تشخیص دهد. اگر فرد در انگشتان خود متوجه قرمزی، تورم و التهاب شد، به احتمال زیاد دچار عفونت‌های قارچی و باکتریایی شده است.در این موارد پزشک استفاده از دارو و کرم‌های موضعی برای درمان عفونت باکتریایی را تجویز می کند. در کنار آن شست وشو و خشک کردن پا، استفاده از جوراب‌های آنتی باکتریال، پوشیدن کفش‌های مناسب و دارای منافذ تبادل هوای کافی، خودداری از پوشیدن کفش به مدت طولانی و پرهیز از راه رفتن بدون پاپوش روی سطوح مرطوب، از بازگشت بیماری جلوگیری می کند.


مدفوع بدبو: تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از طریق آزمایش و بررسی مدفوع صورت می‌گیرد، به همین دلیل توجه به آن ضروری است. براساس تحقیقات مدفوع بدبو نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز توسط روده‌ها وبدن فرد است. لاکتوز قند موجود در محصولات لبنی است که در بدن برخی افراد به دلیل نبود نوعی آنزیم می‌تواند سبب دل درد و دل پیچه، اسهال، استفراغ و دیگر مشکلات گوارشی شود. عدم تحمل لاکتوز یک مشکل نسبتاً شایع بین بیش از ۶۵ درصد از مردم جهان است، و معمولاً با رعایت یک رژیم غذایی خاص طبق دستور پزشک کنترل می‌شود. در برخی موارد دیگر نیز وجود مدفوع بدبو می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری خود ایمنی روده مشهور به کرون باشد.


بوی تند ادرار: عفونت مجاری ادراری به دلایل مختلف رخ می‌دهد و در بین زنان شایع‌تر از مردان است، در اثر این عفونت، ادرار بدبو و همراه با سوزش است و رنگ آن، قرمز تیره یا زرد پررنگ است. عدم درمان به موقع عفونت مجاری ادراری می‌تواند به مشکلات کلیوی، نازایی و بروز بسیاری از مشکلات دیگر منجر شود.
این عفونت در اثر عواملی چون سنگ کلیه، دیابت، بزرگ شدن پروستات و یا دیگر بیماری‌ها رخ می‌دهد و فرد در صورت مشاهده علایم باید به پزشک برای معاینه های بیشتر مراجعه کند.


بوی دهان : بوی بد دهان می‌تواند از نشانه های ابتلابه بیماری آپنه تنفسی خواب باشد، این بیماری در صورت عدم درمان به کاهش تمرکز فرد در زمان بیداری، چاقی، حمله قلبی و حتی سکته مغزی منجر می شود.





منبع:سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین