کد خبر: ۸۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۷
یک فوق تخصص خون و بالغین گفت: دلیل اصلی همه بیماری‌های سرطانی و توموری، جهش‌های ژنتیکی و از کنترل خارج شدن برخی از سلول‌های بدن است.
ناطقان:دکتر مهیار منصوری، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین تومورهایی که در بین بانوان وجود دارد سرطان سینه (پستان) است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی همه بیماری‌های سرطانی و توموری، جهش‌های ژنتیک و از کنترل خارج شدن برخی از سلول‌های بدن است. بانوانی که در سنین جوانی باردار شدند و به فرزند خود شیر می‌دهند، تقریبا می‌توان گفت که از ابتلا به این عارضه ایمن هستند.

این فوق تخصص خون و بالغین اضافه کرد: هرچه خانمی زودتر باردار شود و اقدام به شیردهی کند، این قضیه به اثر محافظتی در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه عمل می‌کند.

منصوری با اشاره به اینکه ترکیبات هورمونی مثل استروژن در ایجاد سرطان سینه اثرگذار است، افزود: بانوانی که زود ازدواج می‌کنند و بچه‌دار شده و شیردهی دارند تقریبا در برابر سرطان سینه ایمن هستند.

وی به علائم بالینی این بیماری اشاره کرد و گفت: احساس وجود توده در سینه می‌تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد که نیاز است افراد آموزش معاینه سینه را بیاموزند و چنانچه با توده‌ای مشکوک مواجه شدند به پزشک مراجعه کنند. ترشحات سینه بویژه ترشحات خونی نیز ناشی از سرطان سینه است.

وی گفت: پوست پرتقالی شدن پوست سینه در منافذی که محل رویش مو است، وجود زخم روی سینه یا زیربغل و وجود توده در زیربغل ممکن است از علائم سرطان سینه باشد. گاهی اوقات غددی در سینه است که به زیربغل سرایت می‌کند که باز ممکن است از علائم سرطان سینه باشد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری بوسیله نمونه‌برداری صورت می‌گیرد، اضافه کرد: پس از نمونه‌برداری چنانچه مشخص شد تومور سینه است، بیمار نگران نباشد؛ چراکه در صورت مراجعه و درمان بهنگام، احتمال علاج سرطان سینه بسیار بالاست و بسیاری از افراد معالجه شده و تومور نیز عود نمی‌کند.

منصوری توصیه کرد: در صورت تشخیص توده در سینه، از ابتدا فرد به فوق تخصص خون و سرطان مراجعه کند تا همه برنامه‌های تشخیصی را انجام دهد و مراحل درمانی هدفمند انجام شود. در ابتدا بیمار باید شیمی درمانی کند و بعد از اینکه تومور شرایط جراحی پیدا کرد، جراحی شود.

 وی با بیان اینکه در صورت تشخیص به موقع، سرطان سینه رفع می‌شود، گفت: دو نوع درمان برای این بیماری وجود دارد، امکان دارد بیمار تحت عمل جراحی کل سینه قرار گیرد و گاهی اوقات نیازی نیست کل سینه را برداریم و باید قسمتی از سینه را برداشت. برداشتن قسمتی از سینه بستگی به سایز توده دارد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین