کد خبر: ۸۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت تدبیر فرصت های بزرگی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور با ایده برد- برد فراهم کرد که پراکندگی جغرافیایی طرح های دارای سرمایه گذاری خارجی از نکات قابل توجه در این زمینه است.
ناطقان:دولت یازدهم زمانی زمام امور را در دست گرفت که  بخش های اقتصادی در شرایط سختی قرار داشتند و ضمن تعمیق شرایط رکودی، محدودیت های زیادی برای  توسعه فعالیت ها به ویژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت وجود داشت.
در ابتدای استقرار دولت یازدهم باید شرایطی فراهم می شد که این روند متوقف و اقدامات لازم در مسیر اصلاح، بهبود و رشد قرار می گرفت.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در کوتاه مدت و میان مدت و بر اساس اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر، شرایط نسبتا مطلوبی در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری به وجود آمد، روند منفی مولفه های اصلی رکود متوقف شد و شاخص های صنعت، معدن و تجارت رشد چشمگیری داشت. شاخص هایی که برخی از آن ها رکوردی در طول دوران انقلاب اسلامی برای جهش و تحقق اهداف آتی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
کارنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرکه و پیشران عرصه اقتصاد به ویژه تولید، کارآفرینی و اشتغال بیانگر عزم جدی این وزارت برای تحقق اهداف سیاست های کلان کشور به ویژه سیاست های اقتصاد مقاومتی، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید است.

تصویب ۱۷۲ طرح با سرمایه گذاری خارجی هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری

دولت یازدهم با تسهیل شرایط برای حضور بخش خصوصی و نیز بهره گیری از نتایج ملموس توافقنامه برجام، میزان سرمایه گذاری های خارجی را افزایش داد و توانست با برنامه ریزی های درست و اصولی در بخش های صنعت، معدن و تجارت طرح های نیمه تمامی که میراث بی تدبیری های گذشته بود را به سرانجام مقصود برساند.در همین راستا ۱۷۲ طرح با سرمایه گذاری خارجی به ارزش هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار  از ابتدای شهریور ۹۲ تاکنون در دولت یازدهم به تصویب رسید.۳۶ مورد از این طرح ها در سال ۹۴ و با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ۶۵ مورد در سال ۹۵ و با سرمایه خارجی پنج میلیارد و ۳۲ میلیون دلار و  ۷۷ مورد پس از توافقنامه برجام با میزان سرمایه پنج میلیارد و ۵۳ میلیون دلار مصوب شدند.
از سوی دیگر تعداد طرح های در دست اجرا با استفاده از سرمایه گذاری خارجی از شهریورماه ۹۲ تاکنون ۸۹ طرح است که ۲۳ طرح مربوط به سال ۹۴، ۳۸ طرح مربوط به سال ۹۵ و ۴۴ طرح دیگر پس از برجام هستند و همچنین تعداد واحدهای در حال بهره برداری در همین حوزه ۸۳ طرح است که ۱۳ طرح آن در سال ۹۴ و ۳۳ طرح پس از برجام عمدتا به شکل افزایش سرمایه شرکای خارجی و یا سرمایه گذاری در شرکت های موجود بوده و ۲۷ طرح دیگر مربوط به سال ۹۵ است.
همچنین اشتغال پیش بینی شده مصوب برای این طرح ها، از ابتدای شهریور ۹۲ تاکنون، ۲۲ هزار و ۱۶۳ نفر است که پنج هزار و ۴۱ نفر برای سال ۹۴، ۹ هزار و ۹۴۱ نفر برای سال ۹۵ و تعداد ۱۱ هزار و ۴۵۲ نفر برای پس از برجام پیش بینی شده بود.

پراکندگی جغرافیایی طرح های دارای سرمایه گذاری خارجی

پراکندگی جغرافیایی برخی طرح های دارای سرمایه گذاری خارجی از ابتدای سال ۹۳ تا پایان سال ۹۵ در استان های آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین و کردستان بوده است.
ایجاد پارک صنعتی سلماس در آذربایجان غربی با مشارکت ۱۰۰ درصدی چینی ها با گروه توسعه گستر جاده ابریشم به میزان سرمایه گذاری خارجی ۷۰۰ میلیون دلار، طرح تولید خودروی سیتروئن اصفهان با مشارکت ۵۰ درصدی طرف فرانسوی با شرکت تولید خودرو سامیار کاشان به میزان سرمایه خارجی ۱۶۸ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار، واحد تولید سیگار در اشتهارد البرز با مشارکت ۱۰۰ درصدی شرکت اماراتی با شرکت بی ای تی پارس به میزان سرمایه خارجی ۱۱۳ میلیون و ۱۹۵ هزار دلار و همچنین طرح احداث پالایشگاه برای تولید بنزین معمولی بدون سرب در بجنورد با مشارکت ۱۰۰ درصدی طرف اسپانیایی با شرکت سیما تک ۳۰۰۰ با حجم سرمایه گذاری خارجی  سه میلیارد و ۱۳۸ میلیون و ۴۱۴ هزار دلاری تنها بخشی از طرح های است که با استفاده از سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید.
همچنین در استان زنجان، دو طرح تولید شمش چدن زنجان با مشارکت ۹۵ درصدی چینی ها با شرکت ریخته گری پیوسته سهند و طرح تولید انواع شمش فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی ایجرود با مشارکت ۱۰۰ درصدی چینی ها با شرکت  مجتمع فولاد و آهن جاده ابریشم به تصویب رسید.حجم سرمایه گذاری خارجی این طرح ها به ترتیب ۲۰۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار و ۱۲۳ میلیون دلار بود.
احداث مجتمع کارخانجات فولاد سازی چابهار با مشارکت ۴۵ درصدی شرکت هایی از کره جنوبی، ژاپن و اتریش با مجتمع پولاد کاویان پاسارگاد با حجم سرمایه گذاری ۲۸۶ میلیون و ۸۰۳  هزار دلاری نیز در چارچوب استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای تکمیل طرح های نیمه تمام بود.
همچنین طرح خرید کارخانجات، خطوط تولید، علائم و نام های شرکت بهداد شیمی قزوین با مشارکت ۱۰۰ درصدی طرف آلمانی با شرکت ایرانی فارکو شیمی با حجم سرمایه گذاری ۱۷۳ میلیون و ۳۰۱ هزار دلاری و واحد تولید کنسانتره آهن، گندله آهن اسفنجی خام سقز با مشارکت ۱۰۰ درصدی شرکت عراقی به میزان سرمایه گذاری ۴۳۰ میلیون دلاری از دیگر طرح هایی بود که با استفاده از سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسید.

اما ایران فرصت های بزرگی برای سرمایه گذاری خارجی دارد و دولت تدبیر و امید اجرای سرمایه گذاری های مشترک با ایده برد-برد، تفاهم نامه ها و قراردادهای مختلفی را با کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی تصویب کرد. 
در زمینه صنعت خودرو سازی، دو سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو با فرانسوی ها برای تولید خودرو سواری و ایران خودرو آذربایجان با طرف چینی برای تولید و مونتاژ خودروهای MG در کلاس سواری دو نمونه مهم به شمار می رود.
در حوزه ساخت توربین به تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک ایدرو با طرف ایتالیایی برای ساخت توربین های گازی Single Shaft در کلاس F  و در حوزه لوازم خانگی نیز به تفاهم نامه های گلدیران و دو شرکت سام الکترونیک و تکوین الکترونیک به صورت مشترک با کره ای ها برای تولید انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون می توان اشاره کرد.
در همین حوزه به سرمایه گذاری مشترک شرکت بین المللی آیریا ونداد کسری با طرف ترکیه ای برای تولید ساندویچ ساز برقی خانگی، مخلوط کن برقی، آب میوه گیری برقی خانگی، چای ساز برقی، جاروبرقی خشک و تر و تلویزیون های رنگی LED و LCD نیز می توان اشاره کرد و در زمینه تولید تابلوهای برق صنعتی شرکت جابون یک قرارداد همکاری با فرانسوی ها امضا کرد.
همچنین شرکت وارثان راه ملل در حوزه تجهیزات پزشکی تفاهم نامه ای با شرکتی از کره جنوبی برای تولید کیسه خون داشت و کنسرسیوم سازندگان دستگاه های دیالیز ایران برای تولید دستگاه دیالیز با ایتالیایی ها قراردادی به امضا رساند و در حوزه تولید واگن مسافری مترو دو شرکت واگن پارس و تامکار قراردادهایی را با شرکت هایی از ایتالیا و فرانسه امضا کردند.
دولت یازدهم در حوزه بهبود کسب و کار قدم های مثبتی برداشت و سرمایه گذاری های قابل توجهی در این حوزه به تصویب رسید که احداث فروشگاه چند منظوره شرکت دهکده نیاوران طبرستان به صورت سرمایه گذاری مشترک با روسی ها و سرمایه گذاری مشترک شرکت ایده گزین ارتباطات روماک با شرکتی از امارات متحده عربی برای ارائه خدمات اینترنتی حمل و نقل شهری و کرایه اتومبیل(snapp)  دو نمونه از این سرمایه گذاری های مشترک بود.همچنین شرکت اس ام اس گروه پارس برای تاسیس واحد خدمات فنی و مهندسی سرمایه گذاری مشترکی با شرکت های آلمانی و ایتالیایی داشت.
در حوزه پتروشیمی نیز قرارداد همکاری شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با شرکت ایتالیایی برای تولید کامپاند صنایع پایین دستی پتروشیمی و قرارداد همکاری شرکت تامکار با طرف فرانسوی برای پروژه کوره های ریفرمر پتروشیمی و فولاد از قراردهای قابل ذکر است.از سوی دیگر شرکت فارکو شیمی سرمایه گذاری مشترکی با طرف آلمانی برای خرید کارخانجات، خطوط تولید، علائم و نام های شرکت بهداد شیمی اجرا کرد و شرکت هنکل پاک وش برای تولید مواد شوینده سرمایه گذاری مشترک دیگری با آلمانی ها داشت. همچنین برای افزایش تولید یو پی وی سی شرکت آلدورا چلیک درب ارومیه سرمایه گذاری مشترکی با طرف ترکیه ای اجرا کرد.
اجرای سرمایه گذاری های مشترک با خارجی ها به حوزه تولید و اشتغال کشور جان تازه ای بخشید و سبب رونق واحدهای تولیدی مختلف کشور شد. پروژه تولید پارچه رومبلی و روپشتی شرکت صنایع نساجی آیدین منسوجات با سرمایه گذاری مشترک ترک ها، تولید بطری شیشه ای در پرمیس جام پرمیس با سرمایه گذاری مشترک آلمانی ها و پروژه شیرآلات کنترلی ایدرو با سرمایه گذاری مشترک ایتالیایی ها در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید و  اجرایی شد.
همچنین شرکت اتحاد عطر آریا سرمایه گذاری مشترکی با شرکت هایی از امارات متحده عربی و هندوستان در زمینه تولید مواد موثره گیاهی، ادوکلن و عطر اجرا کرد و در حوزه کاغذ نیز شرکت پردیس کاغذ پاژ برای تولید کاغذ فلوتینگ از ضایعات کاغذ و مقوا یک سرمایه گذاری مشترک با شرکتی از چین داشت.از سوی دیگر شرکت مایر ملنهوف تهران به صورت سرمایه گذاری مشترک با اتریشی ها در طرح چاپ و تولید جعبه و مقوای خود افزایش سرمایه گذاری کرد.
در حوزه صنایع غذایی نیز می توان به سرمایه گذاری مشترک شرکت فرآورده های لبنی بل روزانه با طرف فرانسوی خود برای تولید انواع شیر استریلیزه، پنیر ایرانی به روش فراپالایش، پنیر خامه ای و پنیر فرآوری شده(پروسس) اشاره کرد.
اما در زمینه فولاد و موادمعدنی قرارداد همکاری شرکت پارس کهن دیار پارسیان با شرکتی از کره جنوبی برای ایجاد واحد فولادی در چابهار و سرمایه گذاری مشترک شرکت ذوب و نورد زرفام با طرف هندوستانی خود برای تولید شمش بیلت فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی به صورت خرید سهام از موارد قابل توجه بود.همچنین شرکت مواد معدنی آریا ورنا برای تولید کربنات کلسیم و پودر کربنات کلسیم سرمایه گذاری مشترکی با یک شرکت کانادایی اجرا کرد.

منبع:شاتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین