کد خبر: ۸۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
دبیر هفته سلامت گوارش، گفت: تهران، رشت، مازندران، گیلان و شیراز بیشترین آمار مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده را دارند.
ناطقان: دکتر همایون واحدی در نشست خبری هفته سلامت گوارش که امسال به بیماری های التهابی روده اختصاص دارد، اظهار داشت: عوامل متعددی ممکن است در بروز بیماری التهاب روده موثر باشد و در این زمینه نقش‌آفرینی کند چرا که با گسترش شهرنشینی و تراکم شهرها همچنین تغییر سبک زندگی نسبت به گذشته شاهد افزایش آمار این بیماری بوده‌ایم.

وی افزود: تحرک کم، مصرف‌ غذاهای نامناسب، چاقی، ماندن غذا در یخچال و استعمال دخانیات می‌تواند با ابتلا به بیماری التهابی روده ارتباط داشته باشد. البته باید توجه داشت که این بیماری یک بیماری مزمن بوده و معمولا خوش‌خیم است.

دبیر هفته سلامت گوارش ادامه داد:  از طریق دارو می‌توان این بیماری را کنترل کرد البته به شرطی که بیماران نسبت به این بیماری آگاهی داشته و توصیه‌های پزشک را مدنظر قرار دهند. همچنین هرچه زودتر این بیماری درمان شود عوارض ناشی از آن نیز کمتر خواهد شد.

واحدی با بیان اینکه اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن می‌تواند سبب بروز این مشکل شود، گفت: بر همین اساس سیستم ایمنی بدن به سلول‌های روده حمله کرده و آن را از بین می‌برد لذا یک بیماری خودایمنی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در بررسی ۱۷ تا ۱۸ استان مشخص شده که استان ها و شهرهای تهران، رشت، مازندران، گیلان، شیراز و خراسان بیشترین آمار مبتلایان به التهاب روده را داشته‌اند از طرفی این بیماری از سمت غرب کشور گزارش نشده و کمتر بوده است.

دبیر هفته سلامت گوارش گفت: آب و هوا از جمله آلودگی، گردوخاک و عوامل دیگر در بروز عوامل مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند. البته به طور کلی و با هر علتی که این بیماری ایجاد شود باید تشخیص و درمان به موقع برای آن صورت گیرد.

شایع ترین نشانه های ابتلا به بیماری های التهابی روده

در ادامه دکتر شهرام آگاه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری التهابی روده ، گفت: بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی می‌تواند از عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد.

وی به علائم شایع بیماری التهاب روده اشاره کرد و گفت: اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است.

آگاه افزود: بیماری‌های التهاب روده به دو دسته کلی کرون و کولیت اولسروز تقسیم‌بندی می‌شود که نوع کولیت در ایران شایع بوده و از هر 5 نفر که مبتلا به IBD یا التهاب روده هستند 4 نفر کولیت داشته و یک نفر مبتلا به کرون است.

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری‌های کبدی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی از عوارض خارجی بیماری‌های التهاب روده بوده و در برخی از افراد حتی قرمزی چشم و زخم‌های پوستی می‌تواند نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد.

آگاه اضافه کرد: افرادی که مبتلا به کرون بوده به دلیل آنکه روده باریک آنها دچار مشکل شده در جذب مواد غذایی آنها اختلال رخ داده و دل درد شدید برایشان ایجاد می‌شود؛‌ همچنین ترشحاتی از پوست نیز ممکن است پدیدار شود.

وی گفت: درمان کرون سخت‌تر از کولیت بوده و رنج سنی بیماران اصولا در دهه 2 و یا 3 زندگی و یا 6 و 7 زندگی است؛‌همچنین بیماری‌های التهاب روده چندان جنسیت در آن مطرح نبوده و هم زنان و هم مردان را در آن درگیر می‌کند.

هفته سلامت گوارش، از یکم تا ششم خرداد ۹۶ در سراسر کشور اجرا می شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین