کد خبر: ۸۵۷۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
وزیرکشور:
رحمانی فضلی در مورد بیشترین میزان مشارکت در استان‌ها گفت: یزد با ۹۳.۴ درصد و مازندران با ۹۱ درصد بیشترین مشارکت را در میان استان‌ها داشته و خراسان جنوبی و قم هم کمترین مشارکت را داشته‌اند.
ناطقان: عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی در مورد اعلام آمار تفکیکی آرای استان‌ها اظهار کرد: روند شمارش آرا این گونه است که رای‌های شمرده شده در شعبه‌ها به شورای نگهبان و وزرات کشور فرستاده می‌شود. همزمان رای تمام شعبه‌های بخش‌ها به بخشداری می‌رود و صورتجلسه‌ها تجمیع و امضا می‌شود، سپس به فرمانداری ارسال شده و آن‌ جا تجمیع می‌شود.

وی افزود: سپس آرا به تهران می‌آید و ما این آمار را شعبه به شعبه جمع کرده و در نهایت هیات مرکزی اجرایی این آمار را باید تایید کند. اعضای این هیات باید به شکایات و اعتراضات رسیدگی کنند و سپس صورتجلسه نهایی را تایید کنند. به صورت همزمان این جمع‌بندی‌ها در شورای نگهبان هم انجام می‌شود و سپس صورتجلسه‌های نهایی با شورای نگهبان تطبیق داده می‌شود.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: ما در این فرآیند هیچگاه صحت و دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم. ترجیح من این است تا صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تایید نشود،‌ آماری اعلام نشود. البته الان آمار توسط استان‌ها اعلام شده اما هر وقت شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کند، ما آمار را در سایت وزارت کشور قرار می‌دهیم.

رحمانی فضلی در مورد بیشترین میزان مشارکت در استان‌ها گفت: یزد با ۹۳.۴ درصد و مازندران با ۹۱ درصد بیشترین مشارکت را در میان استان‌ها داشته و خراسان جنوبی و قم هم کمترین مشارکت را داشته‌اند.

رحمانی فضلی ادامه داد: حدود یک میلیون و صد هزار آرای باطله داشتیم که در حجم بیش از ۴۲ میلیون رای این آرای باطله طبیعی است. در اصفهان مطرح شده بود که حدود ۱۷۰ هزار رای یک نفر باطل شده است؛ در حالی که این گونه نبود و مردم به فردی رای داده بودند که او الان نامزد نبود. بنابراین رایی که به او داده شده بود، باطله بود و این گونه نبود که آرای یکی از نامزدها ابطال شود.

وزیر کشور در مورد ساعات پایانی رای‌گیری و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد، گفت: برآورد و تخمین ما در کل کشور این است که حدود یک میلیون نفر نتوانستند رای بدهند. ما از این بابت از مردم پوزش خواستیم چون از ساعت دوازده شب به بعد نمی‌توانستیم از مردم رای بگیریم. قانون می‌گوید روز جمعه رای‌گیری شود یعنی تا ساعت دوازده شب. ما ۵۳ هزار شعبه خود در سال ۹۲ را امسال به ۶۴ هزار شعبه رساندیم زیرا تخمین زده بودیم مشارکت بیشتر شود. افراد داخل حوزه‌ها را افزایش داده بودیم. در تهران هر ۴۸ ثانیه و در کشور هر یک دقیقه یک رای می‌گرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به این که تراکم جمعیت در برخی مناطق زیاد شده بود، خاطرنشان کرد: توزیع شعب توسط فرمانداران بر اساس میزان مشارکت در دوره ‌های قبل انجام شد. بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ و ۱۹ تا ۲۰ بیشترین رای را در تهران داشتیم یعنی مشکلی بابت اخذ رای از مردم نداشتیم اما توزیع جمعیت در برخی شعب نرمال نبود و در قسمت شمال شهر تهران تراکم جمعیت زیاد شد. ما به مردم هم اعلام کردیم در سایر شعبه ها رای بدهند. البته صندوق سیار به مناطق پرتراکم فرستادیم با شورای نگهبان هم توافق کردیم برای این که سریع‌تر رای گیری انجام شود، مجریان فقط کد هر فرد را روی تعرفه بنویسند و دیگر مشخصاتش را ننویسند. در لحظات آخر تصمیم گرفتیم احراز هویت هم آفلاین انجام شود تا سرعت کار بالا رود اما با شورای نگهبان به توافق نرسیدیم که بعد از ساعت دوازده از افراد داخل شعب رای بگیریم. ما برای این که رای بیشتری از مردم بگیریم با هماهنگی از شورای نگهبان نیروهای بیشتری به شعب فرستادیم و از ۲۰۰ هزار نیروی کمکی بهره گرفتیم.

وزیر کشور همچنین با بیان این که این‌ها دلیل توجیه نیست که از مردم پوزش نطلبیم، اظهار کرد: هر چند اگر از صبح جمعیت پای صندوق می‌آمد، مشکلی نداشتیم برای این که این مشکلات به وجود نیاید باید دفعات بعد انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم تا با معطلی مردم مواجه نشویم. در انتخابات الکترونیکی میزان معطلی افراد زیر سی ثانیه است.

وی در مورد کند بودن فرآیند احراز هویت گفت: من این را قبول ندارم. تشخیص هویت بین ۵ تا ۸ ثانیه طول می‌کشید اما تراکم جمعیت زیاد شده بود. ما پیش‌بینی مشارکت بالای هفتاد درصد کرده بودیم اما علم غیب نداشتیم در کدام محلات مردم بیشتر پای صندوق‌ها می‌آیند.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود اظهار کرد، اگر می‌گذاشتند دو، سه میلیون دیگر هم رای می‌دادند که خطاب رئیس جمهور با چه کسی بود، گفت: حتما با ما بوده است. رئیس‌جمهور فرد قانونمداری است. تشخیص ما و شورای نگهبان این بود که بعد از ساعت دوازده روز جمعه می‌شود. روز بعد البته استدلال حقوقی‌ها این بود که این استمرار وضعیت قبلی است اما حقوقی‌ها مرجع تصمیم‌گیری نبودند. ما این کار را برای صیانت از قانون انجام دادیم. رئیس‌جمهور هم که مساله حقوق شهروندی را مطرح کردند، حتما با ما همراه می‌شوند. اگر ما انتخابات را ادامه می‌دادیم نسبت رای آقای رئیس جمهور و آقای رئیسی که ۵۸ به ۳۸ درصد بود ادامه می‌یافت و رای‌ها توزیع می‌شد.

رحمانی فضلی در مورد کمبود تعرفه‌ها در برخی شعب خاطرنشان کرد: ما به تعداد افراد واجد شرایط تعرفه چاپ کردیم و به هیچ وجه کمبود تعرفه نداشتیم اما مشکل این بود که در برخی شعبه‌ها مردم بیشتر مراجعه کردند. توزیع جمعیت در شعبه‌ها هم در روز انتخابات قابل پیش‌بینی نیست. بیشترین معطلی در یک شعبه برای تعرفه‌ها یک ساعت و نیم بود و ما هیچگونه کسری تعرفه نداشتیم.

وی ادامه داد:‌ ما ۱۴ کد امنیتی روی تعرفه‌ها قرار دادیم و چاپ، نگهداری،‌ حمل و توزیع تعرفه‌ها نیز دارای پروتکل مخصوص خود بود و حتی یک تعرفه جعلی در کشور نداشتیم. فرمانداری‌ها بر اساس میزان مشارکت قبلی تعرفه‌ها را توزیع می‌کنند اما در برخی شعبه‌ها مردم بیشتر مراجعه کردند.

وزیر کشور در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: تجمیع آرا در این انتخابات به وسیله فرمانداری‌ها انجام می‌شود نه وزارت کشور. در واقع فرمانداری‌ها محور هستند. در تهران به نحوه شمارش اعتراضی بود که رییس مجلس تصمیم گرفت ارای ۵۰ نفر اول بازشماری شود. ۵۰۰ هزار رای هم شمارش شده ولی تفاوت معناداری ایجاد نشده است.

وی در مورد شکایات و اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات گفت: راه‌های قانونی برای اعتراض به نتیجه انتخابات در نظر گرفته شده است. پس از اعلام نتایج سه روز فرصت است که اعتراض به شورای نگهبان اعلام شود. بنابراین طرح تخلف یا تولید اخبار جعلی شیرینی انتخابات را تلخ می‌کند. همه این شکایات به وزارت کشور هم ارسال شده است. مثلا گزارش شد که در صد شهر تعرفه کم فرستاده شده است که ما گزارش میزان تعرفه‌های ارسالی را اعلام کردیم که چه تعداد تعرفه فرستادیم.

وزیر کشور در مورد انتشار برخی فیلم‌ها در مورد تخلف گفت: این فیلم‌ها جعلی بود. مثلا در یک جا مطرح شده بود در یک ساختمان تعدادی هکر در حال دستکاری ضریب انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری دستی است، بنابراین هک کردن آن معنایی ندارد. با این حال تیم وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و نیروی انتظامی به محل فرستاده شدند و دیدند که در ساختمان هیچکس نیست.

وی در مورد امکان خرید و فروش رای نیز تصریح کرد: رد و بدل شدن پول جرم است اما مواردی از این قبیل به ما نرسیده زیرا مرجع رسیدگی شورای نگهبان است. شورای نگهبان این موارد را رسیدگی می‌کند اما مساله ناهار و شام همیشه مطرح بوده است و در قانون نیامده که دادن ناهار و شام ممنوع است. از این قبیل مسائل در این انتخابات به این بزرگی همیشه مطرح می‌شود.

رحمانی فضلی در مورد تامین امنیت انتخابات با اشاره به این که هیچ مورد امنیتی نداشتیم، گفت: در یک ماه گذشته ۱۷۰۰ مورد تجمع با حضور چند ده هزار نفر داشتیم ولی هیچ مورد امنیتی پیش نیامد. تمام مراحل انتخابات با هماهنگی شورای نگهبان انجام شد و ما یک انتخابات پاکیزه،‌ سالم،‌ امن و با شکوه داشتیم.

وی همچنین با اشاره به این که از هفت ماه گذشته کمیته امنیت انتخابات کشور جلسات خود را تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی بیشترین نقش را در حوزه امنیت و انتظامات کشور داشت. چهار شب آخر مانده به انتخابات مردم در خیابان‌ها بودند که این برای ما نگران‌کننده بود، زیرا دشمن قصد توطئه علیه ما را دارد ولی هیچ مشکلی پیش نیامد. جشن پیروزی با تامین امنیت توسط نیروی انتظامی انجام شد. سپاه، وزارت اطلاعات قوه قضاییه و ارتش به ما کمک کردند و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تامین امنیت انتخابات نقش ایفا کردند.

وزیر کشور همچنین برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی را یکی از نقاط تمایز این انتخابات دانست و گفت: در ۱۴۱ شهرستان انتخابات شوراها به صورت تمام الکترونیک برگزار شد که در برخی از این شهرستان‌ها ظرف ۴۵ دقیقه آمار اعلام شد اما متوسط زمان اعلام نتایج یک ساعت تا یک ساعت و بیست دقیقه بود که هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیامد و ما توفیق بزرگی در این زمینه به دست آوردیم. امیدواریم با هماهنگی شورای نگهبان این الگو را به سایر شهرستان‌ها نیز سرایت دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: در این انتخابات ۹۶ درصد مردم را احراز هویت کردیم و تطبیق نهایی آرای بین شورای نگهبان و وزارت کشور در ۶۴ هزار شعبه به راحتی انجام شد. بزرگ‌ترین توفیق ما هم مشارکت بیش از ۷۳ درصدی مردم با همه هجمه‌هایی که توسط رسانه‌های دشمن انجام می‌شد،‌ بود.

رحمانی فضلی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شما در دولت دوازدهم حضور خواهید داشت، گفت: انشاءالله هر چه خیر و مصلحت است، همان شود. ما سرباز نظام و خدمتگزار مردم هستیم و هر جا نظام تصمیم بگیرد، از خدمت کردن دریغ نمی‌کنیم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
به آمار که نگاه کنی قم بالای 70درصد ولرستان50 وخورده ای درصد مشارکت داشته.چطور قم کمترین مشارکت رو داشته؟این حرف وزیر کشور در مورد شهر انقلابی وولایی قم خیلی عجیب ومشکوک هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
قم78درصد.لرستان50درصد.چطور حساب کرده قم ولایی وانقلابی کمترین مشارکت شده؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین