کد خبر: ۸۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری‌های التهابی روده رو به افزایش است، گفت: درمان برای بیماران التهابی روده مادام‌العمر است و لذا شناخت این بیماری ضرورت دارد.
ناطقان: صدیف درویش مقدم در ارتباط با بیماری‌های شایع مربوط به دستگاه گوارش اظهار کرد: بیماری‌های همچون زخم‌های پپتیک، بیماری عملکردی دستگاه گوارش و سرطان دستگاه گوارش از بیماری‌های شایع مربوط به سیستم گوارش در ایران است.

وی افزود: از جمله بیماری‌های دستگاه گوارش که افزایش چشمگیر داشته بیماری التهابی روده یا IBD است؛ در حالی که این بیماری در ۳۰ سال پیش شیوع چندانی نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به بیماری‌های التهابی روده افزود: علت این بیماری‌ها ناشناخته بوده لذا علت خاصی را نمی‌توانیم ذکر کنیم. همچنین مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: در خانواده‌هایی که استعداد ژنتیکی بیماری التهاب روده را دارند و عضوی از خانواده به این بیماری مبتلا شده، ۲ تا ۳ برابر احتمال داشته که عضو دیگر این خانواده به بیماری‌های التهابی روده مبتلا شود.

درویش مقدم با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی روده تنها یک عامل ژنتیکی مشخص ندارند، اظهار داشت: عوامل ژنتیکی مختلف و جایگاه ژنتیکی، استعداد ابتلا به این بیماری را افزایش داده؛ چرا که بیماری مربوط به یک ژن خاص نیست.

وی اضافه کرد: عوامل محیطی همچون میکروب‌ها و مواد غذایی ناسالم با تغییر در سیستم میکروبی داخل روده، تغییراتی را در سیستم باکتریایی بدن انسان به وجود آورده و آن را از حد تعادل خارج کرده و این مسئله تهدید جدی برای افراد است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بیان کرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های التهابی روده واکنش نشان داده و نهایتا پدیده‌ای را ایجاد می‌کند که التهاب مهار گسیخته است. لذا مخاط روده انسان و به ویژه روده بزرگ دچار التهاب می‌شود.

درویش مقدم با اشاره به ضرورت چکاب و پایش روده‌ای برای پیشگیری ازسرطان روده گفت: کولیت اولسروز عموما روده بزرگ را درگیر می‌کند. لذا با گذشت زمان و وسعت درگیری، احتمال سرطان روده در این افراد بیشتر می‌شود. درمان برای بیماران التهابی روده مادام العمر است و لذا شناخت این بیماری ضرورت دارد. همچنین این بیماری در سنین جوانی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال شیوع بیشتری دارد. البته در دوره‌های سنی دیگر نیز بروز می‌یابد و قدم اول در درمان این بیماری آشنایی، اطلاع کافی و مصرف به موقع دارو است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین