کد خبر: ۸۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
یک مسئول وزارت بهداشت گفت: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه می‌کنند،در صورت پخت؛ روی شمعک گاز و یا سماور نگهداری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد.مواد غذایی پخته شده در آشپزخانه و یا مساجد ترجیجاً در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.
ناطقان: سیدرضا غلامی با تأکید بر اینکه از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگهداری می شوند، باید خودداری کرد،‌ ادامه داد: شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل‌های غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص تاکید کرد: خرید شیرینی‌های سنتی از جمله زولبیا بامیه در جعبه‌های مشخص و دارای مهر استاندارد و سازمات غذا و داروی وزارت بهداشت باشد.

غلامی با بیان اینکه در هنگام خرید توجه شود که متصدیان یا شاغلین مراکز عرضه غذا بهداشت فردی را رعایت کنند، عنوان کرد: آش و حلیم و مواد غذایی مشابه از محل‌های مجاز و شناخته شده، خرید و تهیه شود و توزیع این مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحاً گیاهی باشد.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص گفت: نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد.

وی در خصوص نگهداری غذا نیز گفت: غذای پخته شده و آماده مصرف در فضای آشپزخانه بیشتر از دو ساعت نگهداری نشود و در سریع ترین زمان ممکن مصرف شود. همچنین در تهیه مواد غذایی بسته بندی شده از جمله خرما، پنیر، حلوا شکری و مواد غذایی مشابه به سالم بودن بسته، مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقصا توجه شود.

غلامی افزود: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه می‌کنند، در صورت پخت روی شمعک گاز و یا سماور نگهداری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد.

وی گفت: در صورت استفاده از سبزی و میوه در وعده‌های غذایی نسبت به سالم سازی آن توجه شود. شستشوی اولیه، انگل زدایی، گندزدایی با مواد گندزدای مجاز و شستشوی نهایی ضروری است.

غلامی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد غذایی از جمله عدم رعایت بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط، نگهداری و فروش مواد غذایی غیر بهداشتی و تاریخ گذشته و موارد مشابه، از طریق سامانه شکایات مردمی 190 وزارت بهداشت را مطلع کنند.

همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط
 
مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص در توصیه‌های بهداشتی در ماه مبارک رمضان به متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن به‌ویژه مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی، توصیه کرد همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط را در اولویت قرار دهند.
 
غلامی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه در هنگام تهیه و سرو مواد غذایی، رعایت نظافت و بهداشت محل کار خود، به ویژه محل و کارگاه‌های تهیه و طبخ شیرینی‌های سنتی، زولبیا بامیه و آش و حلیم و سایر موادغذایی الزامی است.

وی ادامه داد: مواد غذایی پخته شده از جمله آش و حلیم روی شعله پایین گاز نگهداری شود و یا درصورت نگهداری در فر، حرارت غذا از بین نرفته باشد.

غلامی تاکید کرد: فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه توجه کنند که جهت توزیع و فروش این مواد از جعبه‌های مقوایی و یا بسته‌های بهداشتی دارای مجوز و مهر استاندارد و سازمان غذا و دارو استفاده کنند. همچنین فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا و بامیه از نگهداری این مواد به صورت روباز ودر خارج از ویترین خودداری کرده و هنگام بسته بندی از انبرک و یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.
 
وی در خصوص تهیه شیرینی جات نیز گفت: تهیه کنندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه از روغن‌های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده کرده و از چند بار مصرف کردن روغن خودداری کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص، به هیات‌های امنای مساجد و محل‌های برقرای افطاری و سحری توصیه کرد: برای این محافل مواد غذایی سالم و بهداشتی تهیه شده و در صورت طبخ در محل، بهداشت فردی خدمه‌ها در هنگام تهیه و طبخ رعایت شود.
 
وی گفت: مواد غذایی پخته شده در محیط آشپزخانه و یا صحن مساجد در مدت طولانی نگهداری نشود و ترجیجاً در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.

وی بر توزیع غذای پخته شده به صورت گرم در مساجد تاکید کرده و افزود: غذای گرم در ظروف مناسب و تمیز توزیع شده و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف ترجیحا از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده و از ظروف و لیوان یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نشود.

غلامی گفت: در هنگام توزیع غذا خادمین از راه رفتن روی سفره خود داری کرده و نظافت و بهداشت صحن مساجد و محل‌های برگزاری مراسم رعایت شود.
 
وی بر رعایت نظافت و بهداشت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه و استفاده از سیستم لوله کشی و یا جعبه‌های مایع دستشویی در این محل‌ها تاکید کرد و گفت: باید دقت شود که دخانیات توسط مراجعین در مساجد و محل‌های برگزاری مراسم استعمال نشود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص در پایان به خادمین و داوطلبان ارائه خدمت در توزیع افطاری و یا سحری توصیه کرد بهداشت فردی را رعایت کنند.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین