کد خبر: ۸۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
یکی از شایع ترین شکایات ها در ماه رمضان، بوی بد دهان است که روزه داران با این مشکل سرو کار دارند که علاوه بر خود، اطرافیان را نیز آزار می‌دهد.
ناطقان: ماه مبارک رمضان علاوه بر فوایدی که برای جسم و روح دارد اما با بوی بد دهان نیز همراه است، بوی ناخوشایندی که حتی با وجود زدن مسواک رفع نمی شود.
 

به همین منظور برای یافتن راهکارهای علمی و کارشناسی به سراغ متخصص تغذیه می‌روم تا با او گفت‌وگو کرده و علل این عارضه و چگونگی کنار آمدن  با این مشکل را بدانیم.


عوامل اصلی بوی بد دهان ناشی از چیست؟

حسن فرهاد غیبی  در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بوی بد دهان در ماه رمضان عمدتاً به دلیل ترکیبات کتونی است، اظهار کرد: در ماه رمضان مدت زمان گرسنگی  افزایش می یابد براین اساس قند ذخیره شده در بدن مصرف نمی‌شود و بدن چربی‌ها را می سوزاند در این حالت کتون تولید می شود که کتون عامل اصلی این عارضه است.

وی مسواک نزدن در طول روزه ‌داری را عامل اصلی این عارضه عنوان کرد و  افزود: خوردن چربی ها و گوشت ها تاثیر چندانی در این امر ندارند پس نباید زیاد نگران بود، زیرا با زدن مسواک این بوی ناخوشایند، کمتر می شود نکته قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر دیده می‌شود.

غیبی عامل دیگربوی بد دهان برای روزه داران را نوع مواد غذایی دانست و تصریح کرد:  موادی که  در افطار یا سحری مصرف می‌شود همچون سیر، پیاز و غذاهای معطر باعث بوی بد دهان می‌شود. این مواد گوگرددار پس از هضم و جذب، ممکن است از طریق ریه ها دفع و باعث بوی بد نفس شود.

برای کاهش بوی بد دهان چه چیزی مصرف کنیم؟
 

این متخصص تغذیه  با بیان اینکه نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان نقش بسزایی دارد، افزود: زمانی که مصرف آب بدن کاهش یابد بزاق غلیظ تر می شود براین اساس نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان موثر است.
 

وی ادامه داد: بهتر است در سحری غذاهای نرم تر و لطیف تر نظیر فرنی مصرف شود، چراکه این غذاهای پرزهای دهان را نوازش داده و سبب تحریک غدد بزاقی می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه خشکی دهان از عوامل ایجاد کننده بوی بد است،  ادامه داد: از مصرف میوه‌ها و سبزی‌های ترش پرهیز شود، چراکه باعث کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان می شود.

 راهکارهای مقابله با بوی بد دهان

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در ماه رمضان از نوشیدن چای داغ اجتناب شود، ادامه داد: برخی ها تصور می کنند که در هنگام سحر نوشیدن چای و قهوه داغ  در رفع تشنگی موثر است در حالیکه نوشیدن قهوه و چایی داغ به ویژه در سحری باعث می‌شود روزه داران برای دو ساعت احساس تشنگی نکنند، ولی در طول روز سبب خشکی دهان می شود که یکی از عوامل بوی بد دهان است.

فرهاد غیبی با تاکید بر اینکه از مصرف آب لیمو در هنگام سحری و در افطار اجتناب شود، خاطرنشان کرد: با مصرف مواد اسیدی پرزهای چشایی دچار ساییدگی می‌شود و این عامل با خشکی دهان همراه است.

وی با اشاره به نکاتی برای پیشگیری از بوی بد دهان در طول روزه داری گفت: براین اساس بهتر است، افراد از میوه‌های تازه و سبزیجات استفاده کنند و در حد امکان از سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه‌های گازدار، مصرف غذاهای معطر و چرب  اجتناب کنند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: زمانی که  روزه‌دار دچار بیماری عفونی لثه و دندان می‌شود، بر اثر به هم پیوستن مواد صعودکننده با مواد نزول‌کننده، بوی بد دهان دو برابر شده و در این میان ترشحات عفونی بوی دهان را تشدید می کند.
 

فرهاد غیبی با تاکید بر اینکه حتماً در افطار و سحری خرما مصرف کنید، تصریح کرد: خرما علاوه بر اینکه باعث افزایش فعالیت مغز و کاهش خستگی چشم و پا می‌شود، یکی از راهکار های مقابله با بوی بد دهان است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین