کد خبر: ۹۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
سخنگوی دولت:
نوبخت درباره سوءاستفاده بعضی‌ها از «آتش به اختیار»، گفت: قطعا ظلم به رهبری نظام است که عده‌ای از بیانات و رهنمودهای ایشان در جهت خواسته‌های سیاسی خود استفاده کنند.
ناطقان:  محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با رسانه‌ها که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد درباره سوء استفاده برخی‌ از واژه آتش به اختیار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این قطعاً ظلم به رهبری نظام است که عده‌ای از بیانات و رهنمودهای ایشان جهت خواسته‌های سیاسی خود سوء استفاده کنند.



وی ادامه داد: قطعاً مقام معظم رهبری ارتقاء فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌های رسمی نمی‌دانند و از نظرشان همه در این زمینه مسئول هستند. به ویژه در بخش فرهنگ که دولت سهم و نقش کمتری دارد. البته در بخش اعتبارات دولت مسئول است، اما مجریان فرهنگی فقط دولتی‌ها نیستند و اصلاً فرهنگ دستگاهی نیست بلکه با مشارکت همه مردم است. این مبحث آتش به اختیار را هم باید اینطور در نظر بگیریم که هر فردی در قبال فرهنگ مسئولیت دارد و باید نسبت به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه تلاش کند. اینکه هر جمله‌ای ایشان مطرح می‌کنند عده‌ای برای بیرون کردن رقیب از آن سوء استفاده می‌کنند چیز ساده‌ای نیست و این موضوع هم حل خواهد شد.

نوبخت در واکنش به اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره سند 2030 یادآور شد: باید بار دیگر فرآیند این موضوع را یادآوری کنم. غیر از برنامه آموزشی که در سال 1990 در سازمان ملل مطرح شد در 17 هدفی که در سازمان ملل بین کشورهای عضو توافق شده به عنوان اهداف هزاره آن را دنبال کنند یکی آموزش فراگیر است که چیز بدی هم نبود و یونسکو برای اجرای این هدف چارچوبی تهیه کرد که به عنوان یک بیانیه در آنجا قرائت شد.

وی اضافه کرد: ما هم عضوی از یونسکو هستیم. ضمن اینکه با کلیت آموزش فراگیر مخالفتی نداریم چون همیشه باید احتمال بدهیم ممکن است کلمه‌ای وجود داشته باشد که با چارچوب نظام دینی ما متفاوت باشد تحفظ خودمان را اعلام کردیم که درست است عضو هستیم اما اگر در جزئیات آن جمله و کلمه‌ای باشد که با فرهنگ و ارزش‌های دینی ما متغایر باشد آن را انجام نمی‌دهیم. ما در این زمینه چیزی را امضاء نکرده‌ایم و اگر سندی هست که نشان می‌دهد وزیر آموزش و پرورش ما امضاء کرده و نشان می‌دهد می‌خواهیم به عنوان یک سند فرادست اجرا کنیم آن را نشان بدهند.

سخنگوی دولت با اشاره به اسناد فرادستی دولت خاطرنشان کرد: اسناد ما مثل سند تحول بسیار جامع است و 2030 هم مادامی قابل قبول است که بر مبنای اسناد بالادستی موجود در کشور باشد. دولت برای اینکه بخواهد چارچوب خود را حفظ کند کارگروهی تعیین کرد تا این طرح غیر از آنچه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید و مغایر با اسناد فرادستی ما (نقشه جامع علمی، سند تحول و سیاست‌های کلی) مغایر نباشد. آنچه در کشور اجرا می‌شود سند تحول و اسناد فرادستی ما است و 2030 مادامی که در چارچوب اینها باشد قابل قبول است.

وی در ادامه بیان کرد: اینگونه نیست که کشورهای خارجی سیاست‌های ما را تعیین کنند. ما یا نباید در مجامع بین‌المللی شرکت کنیم یا وقتی شرکت می‌کنیم نباید سکوت کنیم که در این زمینه هم سکوت نکردیم. این مسأله در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و بررسی می‌شود و هر تصمیمی که آنجا بگیرند اجرا خواهد شد. اما باید پرسید دولت در این رابطه چه کاری باید انجام می‌داده که نداده و متوجه چنین عقوبت و انتقاداتی است. ما عضوی از مجمع جهانی یونسکو هستیم و سیاست نظام است که عضو مجامع بین‌المللی باشیم. در این زمینه هم منفعل عمل نکرده‌ایم و وظیفه ما این بوده که بگوییم آن چیزهایی که از طریق گمرک ما قابل عبور است را اجرا می‌کنیم که آن را هم گفته، آیا باید در این زمینه آن را به قوه قضاییه ارجاع دهیم تا دادگاه تشکیل شود؟

نوبخت همچنین عنوان کرد: اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه برسیم که نباید اجرا شود اصلاً این پنج بند اجرا نمی‌شود به ویژه اینکه برای دولت نظر مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است. ما هیچ وقت کاری نمی‌کنیم که از چارچوب‌های قانونی و از هنجارها و ارزش‌هایمان فاصله داشته باشد و این اطمینان را به متدینین و رهبری می‌دهیم که دولت متعهد به اسلام،‌ دین، ‌هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی است. به ویژه اینکه رهبری فرموده‌اند ما کارهای فرهنگی‌مان را با نسخه دیگران اجرا نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: همه اینها رونوشتش به سازمان‌های مختلف می‌رود و چیز مخفیانه‌ای نیست. ضمن اینکه در جلسات اینچنینی نماینده‌ای از قوه مقننه هم حضور دارد که نظارت می‌کند. از طرفی ما هنوز آن را اجرا نکرده‌ایم و تازه می‌خواهیم نسخه ملی آن را داشته باشیم. در این مدت هر کسی می‌خواهد نظر بدهد، نظر خود را بدهد و هر چقدر بخواهیم می‌توانیم وقت صرف کنیم ولی نباید بی‌جهت به دولت اتهام دین‌مدار نبودن بزنیم. ما به ارزش‌های دینی و حقوق شهروندی مردم ایران اعتقاد داریم. البته در این مسأله اگر بخواهد سوء استفاده شود مثل خیلی مسائل دیگر می‌شود. مثل زمانی که من در یک جمع معنوی از پشت یک تریبون مقدس شنیدم که این اقدام دولت را اقدامی خائنانه خواندند. این کلمات بار دارد و آن دوران هم انتخابات بود. این همان تخلفاتی است که به آن اشاره می‌شود و باید به آنها رسیدگی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره کابینه دولت دوازدهم و گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه زده می‌شود، ‌تصریح کرد: به جای پرداختن به این درصد گفتن‌ها آنچه قطعی است این است که کابینه دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم قطعاً‌ کارآمدتر،‌ بانشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود و آقای رییس جمهور از تجربه چهارساله در تشکیل کابینه جدید استفاده می‌کند. برخی افراد از خودشان در کابینه نام می‌برند و یا بعضی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کنند که فقط گمانه‌زنی است.

نوبخت همچنین درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد فشار به رییس جمهور برای حضور افراد یک جناح در کابینه تأکید کرد: رییس جمهور خود را در برابر ملت بزرگ ایران و به ویژه رأی اعتماد چشمگیر در انتخابات مسئول می‌داند و مصمم است به مطالبات مردم به نحو شایسته پاسخ دهد و نیازمند ترکیب کابینه‌ای است که در این راه به او کمک کند.

وی افزود:‌با توجه به  شناختی که از روحیات آقای روحانی دارم ایشان انسان نفوذ ناپذیری است و اینگونه نیست که فشار باعث شود از مطالبات مردم کوتاه بیاید. ممکن است عده‌ای گمانه‌زنی کنند و حرف‌هایی بزنند که حداکثر رییس جمهور می‌شنود ولی نهایتاً خودش تصمیم می‌گیرد و نظر رهبری را مورد توجه قرار می‌دهد. رییس جمهور فارغ از فشارها کابینه‌ای تشکیل می‌دهد که کارآمدتر است و بدون فشار خودش از افراد،‌ مطالبات مردم و ضرورت‌های کشور شناخت دارد و تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی دولت درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و نظارت برآن خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراجع قضایی و دستگاه های نظارتی درحال رسیدگی هستند و ما منتظر شنیدن گزارش هستیم. دولت برای روشن شدن این پرونده همه نوع همکاری را نشان می دهد. من وارد مباحث امنیتی نمی شوم  اما با وجود همه نظارتهایی که هست ممکن است خلاء هایی به وجود بیاید که بلافاصله باید آنها را شناسایی کنیم و ببندیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریمهای جدید آمریکا و احتمال نقض برجام یادآور شد: در این زمینه کمیسیون خاصی تشکیل شده که بر چگونگی اجرای برجام نظارت می کند. اگر در این موارد کمیسیون به جمع بندی رسید که تخلف و نقض از سوی آمریکا یا هریک از کشورهای طرف برجام صورت گرفته طبق مکانیزمی که پیش بینی شده عمل خواهیم کرد.

نوبخت همچنین بیان کرد: این کمیسیون نظارت بر برجام بیرون از دولت است که تعدادی از شورای عالی امنیت ملی عضو آن هستند. تاجایی که می دانم جلسات آن مستمر برگزار می‌شود و قاطع و جدی است. دراین زمینه ما از هیچ یک از حقوق ملت خود کوتاه نمی آییم.

وی در واکنش به بازرسی حجاب کارمندان از سوی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت وزارت کشور تصریح کرد: راجع به این موضوع ما چیزی در هیئت دولت تصویب نکرده‌ایم . ممکن از هریک از سازمانها اقدامی انجام دهند که آن وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مشکلات آب روستاییان و اقدامات دولت در این زمینه اظهار کرد: موضوع آب و محیط‌ زیست جزو اولویت های برنامه ششم بود و از سوی دولت در بودجه 96 پیشنهاد شده که 10 هزار میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای خاص موضوعات آب و فاضلاب، محیط‌ زیست و البته حمل ونقل ریلی  قرار گیرد. در خوزستان و در سرشاخه های تامین آب زاینده رود هم طرح های متعدد عمرانی داریم.

وی اضافه  کرد: سالی دو میلیارد دلار برای مهار آبهای مرزی اعتبار تعیین شده و 300 میلیون دلار برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده تا بتوانیم مشکل موجود آب در شهرها وروستاها را برطرف کنیم. سه طرح بزرگ هم داریم که در خوزستان برای آب و فاضلاب انجام می دهیم.

سخنگوی دولت درباره حل مشکلات موسسات مالی مثل کاسپین عنوان کرد: همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته برای آنکه موسسات مالی غیرمجاز ساماندهی شوند آنها را مقید به داشتن مجوز کرده اند که تعدادی از آنها مثل کاسپین جمع آوری شد. دیروز هم بیشتر گزارشات در جلسه ستاد فرهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره کاسپین بود که فرمولی تعیین شد تا احقاق حق صورت گیرد.

وی همچنین در مورد ادغام بانک‌ها یادآور شد: الان وضع موجود ایده آل نیست و همه تلاش می‌کنیم که کارآمدی نظام بانکی را بیشتر کنیم. نظر دوستان این است که می توانیم با ادغام بعضی بانکهای کوچک آن را مرجع بزرگتری برای اعطای تسهیلات و کارهای اقتصادی تبدیل کنیم که اینها هیچ کدام قطعی نیست. این در مصوبات هیئت دولت هم نبوده و در بانک مرکزی بوده که هدف کارآمدتر کردن نظام بانکی است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در باره مشکل پیش آمده برای قطر در منطقه و موضوع جمهوری اسلامی ایران گفت: حل و فصل این موضوع باید از طریق گفت‌وگو باشد. قطر همسایه ما است و ما همیشه در چنین رخدادهایی برای تعدیل و حل وفصل اقدام می کنیم چون تنش باعث بی ثباتی منطقه می شود و ما در صدد ثبات منطقه هستیم. امیدواریم گفت‌وگوها به نتبجه برسد و ضمن حفظ استقلال و تمامیت ارضی  قطر ناآرامی ها به آرامش برسد. ما هم هرکمکی بتوانیم می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که طرح دولت برای تفکیک برخی وزارتخانه ها چیست عنوان کرد: در چهار سال گذشته دولت عملا چابک نبودن برخی وزارتخانه ها مثل وزارت صنعت را احساس کرد که ناشی از ادغام دو سه وزارتخانه بزرگ بوده است. کارآمدی دولت دوازدهم مقداری با مدیران و مقداری با ساختارهای کارآمدتر حاصل می شود. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن، تجارت می تواند به وزارتخانه های دیگری تفکیک شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در باره سهولت امورگمرکی بیان کرد: همه فرآیندهایی که باعث کندی کار می شود در حال بررسی است. در ابتدای کابینه یازدهم یک دور بازبینی و آسان سازی کردیم ولی هنوز بخشی مانده که در مورد گمرک هم درحال بررسی است.

وی همچنین درباره مشکلات دریافت وجوه نفتی ایران گفت: بحثی وجود دارد که از منابع صادرات پتروشیمی خود استفاده کنیم ضمن اینکه درباره قانون مبارزه با پولشویی هم مذاکراتی با طرفهای خارجی داریم که همه موانع واردات وصادرات خود را برطرف کنیم. گزارشات این مسئله توسط وزارت دارایی انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبتهای خود به ارائه آماری از عملکرد دولت در زمینه اقتصادی پرداخت و عنوان کرد: طبق طرح فصلی نیروی کار در بهار نرخ مشارکت (نرخ اشتغال) از 39.5 درصد در سال گذشته به 40.6 درصد در امسال افزایش یافته و از طرفی نرخ بیکاری از 12.2 به 12.6 رسیده است. دراین مدت 920 هزار و 928 نفر وارد بازار کار شده اند که از این تعداد 703 هزار 637 نفر شغل پیدا کرده اند و 217 هزار و 291 نفر هم در انتظار شغل هستند.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار تورم از 40 درصد تا سال 94 به 11. 3 و در سال 95 به 6.8 درصد تقلیل پیدا کرده است. رشد اقتصادی در سال 94 یک درصد بوده که در سال 95 به 8.3 درصد رسیده و بدون نفت 6.3 درصد بوده است. در حالیکه از روز سند چشم انداز 20 ساله از سال 84 اجرایی شد و رشد متوسط 8 درصدی در آن ابلاغ شده بود درهیچ سالی چنین رشدی نبوده و در برخی سالها منفی بوده است.

نوبخت اضافه کرد: براساس آخرین گزارش‌ها 50هزار و 514 دستگاه جدید تاکسی وارد و تاکسی های فرسوده خارج شده است. ضمن اینکه در طرح رونق تولید قرار بود به 7500 واحد تولید 16 هزار میلیارد تومان تسلیهات بدهیم که تا 22 خرداد 96 هفده هزار 799 میلیارد تومان به 25 هزار و 336 واحد تولیدی پرداخت شده که درحال استمرار است. از طرفی در 20  استان کشور 2 میلیون 818 هزار تن گندم به ارزش 3 هزار 692 میلیارد تومان خریداری شده که هزار و 798 میلیارد تومان پرداخت قطعی به کشاورزان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یارانه ها سروقت پرداخت می شودیادآور شد: در ماه گذشته می خواستیم یارانه تعدادی را دوباره برقرار کنیم که اعتراضاتی نسبت به آن صورت گرفت و مجلس هم به آن ورود کرد. طبق اعلامی که در 21 خرداد به ما شد این برقراری مجدد منوط به رسیدگی نهایی در تحقیق  تفحص مجلس است که البته تردید ندارم مشکلی دراین زمینه وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بیش از اینکه اعداد و ارقام مهم باشد آثار بودجه در زندگی مردم مهم است به ارائه آماری از بودجه سال 95 پرداخت و گفت: سال 95 سال بسیار خوبی از نظر عملکرد بودجه ای بود. آنها که می گویند خیلی به بودجه اضافه شده و انتقاداتی مطرح می کنند معلوم است از اعداد و ارقام چیزی نمی دانند. منابع عمومی در بودجه 95، 294 هزار میلیارد تومان بودکه از این رقم 283 هزار میلیارد تومان یعنی 96 درصد تحقق یافته است.

وی ادامه داد: ما از نظر حصول مالیات و گمرک هم سال خوبی داشتیم. 157 هزار میلیارد تومان سهم درآمدها( مالیات، گمرک و ...) بود که در عمل 146 هزار میلیارد تومان آن یعنی 93 درصد محقق شد. ازطرفی باید 79 هزار میلیارد تومان از واگذاری های دارایی های سرمایه ای به دست می آید که 74 هزار میلیارد تومان یعنی 94 درصد تحقق یافت.

نوبخت با بیان اینکه سهم واگذاری دارایی های مالی از منابع عمومی حدود 58 هزار میلیارد تومان بود، خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیتهای پیش بینی شده در قانون اصلاح بودجه سال 95 کل کشور عملا 63 هزار میلیارد تومان یعنی 108 درصد تحقق یافته است. در بخش مصارف هم رقم منابع در حدود 294 هزار میلیارد تومان بود که باتوجه به عملکرد 283 هزار میلیارد تومانی آن بودجه 95 با 96 درصد تحقق بدون کسری به صورت متوازن مدیریت شد.

وی اضافه کرد: سهم اعتبارات هزینه ای از مصارف قانون بودجه سال 95 بالغ بر 214 هزار میلیارد تومان بود که 207 میلیارد تومان (1500 میلیارد تومان از این زقم مربوط به شرکتهای آب وبرق است) در حدود 97 درصد تحقق یافت. تملک دارایی های سرمایه ای هم 57 هزار میلیارد تومان بودکه 42 هزار میلیارد یعنی 73 درصد تحقق یافته است.

نوبخت به تملک دارایی های مالی اشاره و اظهار کرد: این مبلغ بالغ 23 هزار میلیارد تومان بود که عملا 29 هزار میلیارد یعنی 124 درصد نسبت به مصوب تحقق یافت.بخشی از اوراق مالی به صورت تملک دارایی های سرمایه ای به مصرف رسیده در عملکرد دارایی های مالی لحاظ نشده است علاوه برآن 5 هزار میلیارد تومان هم بابت بازپرداخت اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه منابع عمومی در سال 94 معادل 202 هزار میلیارد تومان بود عنوان کرد: این رقم به 283 هزار میلیارد افزایش یافت یعنی 40 درصد رشد و اعتبارات هزینه ای(جاری) از 172 هزار میلیارد درسال 94 به 207 هزار میلیارد در 95 رسید. یعنی حدود 20 درصد. اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) که درسال 94 بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان بود در 95 به 42 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و از رشد 68 درصد برخوردار شده که این رشد اعتبارات عمرانی طی یک سال در برنامه های گذشته بی سابقه بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح نظام بانکی وافزایش قدرت تسهیلات دهی بانکهای دولتی خاطر نشان کرد: برای این منظور بالغ بر 13 هزار و 200 میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی کاسته و مبلغ 29 هزار میلیارد تومان از به سرمایه دولت نزد بانکهای دولتی افزوده شد که البته این کار را با همکاری مجلس انجام دادیم.

وی ادامه داد: در سال 95 درراستای کاهش بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ 8 هزار 500 میلیارد تومان بابت مطالبات پیمانکاران، 2500 میلیارد تومان صرف تادیه بدهی به شهرداریها، هزار میلیارد تومان بابت بدهی به مسکن مهر، هزار میلیارد تومان به بنیاد مسکن و بنیاد شهید، 400 میلیارد تومان به آموزش عالی، دو هزار میلیارد صرف پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی، دو هزار میلیارد تومان بابت پرداخت سایر بدهی های آموزش و پرورش(علاوه بر بودجه 110 درصدی آن) و 4 هزار و 50 میلیارد تومان صرف خرید تضمینیه گندم شدکه جمعا 21 هزار 450 میلیارد تومان از بدهی دولت به طلبکاران پرداخت شده است.

 نوبخت همچنین اظهار کرد:  بیمه سلامت 8 هزار میلیارد تومان کسری داشت که پارسال دادیم و 39 هزار و 150 میلیارد تومان از بدهی های دولت تسویه شده است. من صرف نظر از مقامم درسازمان برنامه از بودجه سال 95 واقعا دفاع می‌کنم وهمکاران ما در دولت باعث شدند آخرین بودجه دولت یازدهم عملکرد قابل دفاعی داشته باشد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: باید از قهرمانان تیم فوتبالمان تشکر و از مربیانشان قدردانی کنم. آنها غیر از آنکه توانستند رکورد بدون گل خورده را داشته باشند و در کوتاهترین زمان به جام جهانی صعود کنند کار مهم دیگری کردند که آن شادکردن دل مردم است. من افتخار می کنم که مردم را شاد در خیابان می بینم و همه ما باید کاری کنیم که مردم شاد شوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین