کد خبر: ۹۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
برای همه افراد پیش می آید که به دلیل سرماخوردگی دچار گلو درد شوند. در واقع گلودرد، خشکی گلو، دفع خلط از گلو و غیره جزو مشکلات رایج در بین مردم است. اما برخی مواقع گلودرد طولانی مدت، گرفتگی صدا و غیره جزو مواردی است که باید با پزشک در میان گذاشته شوند. در ادامه علائمی را که نشان دهنده وجود مشکلی در گلو هستند، عنوان می کنیم.
ناطقان: در حالت عادی، گلودرد امری طبیعی می باشد و با برطرف شدن عامل آن بهبود می یابد، اما زمانی که گلودرد طولانی شده و در یک قسمت ثابت گلو باقی می ماند، باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. به خاطر اینکه این طولانی شدن از عوامل متعددی ناشی می شود. عواملی مانند آفت و دیگر مشکلات مربوط به بیماری های گوش، حلق و بینی یا حتی سرطان در این مشکل دخالت دارند.

اما در همه موارد، گلودردی که بیش از 10 روز طول می کشد نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد. توجه داشته باشید که نباید چنین علائمی نادیده و بی اهمیت انگاشته شوند، بخصوص در بین افرادی که عادت به مصرف الکل و سیگار دارند، زیرا این دو عامل خطر بروز سرطان های گوش، حلق و بینی را افزایش می دهد. بهتر است بدانید که تب همراه با گلودرد عامل نگران کننده ای نیست. بلکه برعکس، تب علامت این است که بدن در حال مقابله با التهابی مانند آنژین یا ورم نای است.
گرفتگی و خشونت صدای طولانی مدت

وجود آنژین یا بیماری گوش، حلق و بینی می تواند باعث تغییر موقتی صدا می شود. در این صورت ممکن است فرد دچار گرفتگی جزئی صدا، تغییر لحن و یا گرفتگی کامل صدا شود. اما زمانی که تغییرات ایجاد شده در صدای فرد بیش از 10 روز طول بکشد و صدا به حالت عادی برنگردد، در این صورت باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند. به خاطر اینکه تغییرات طولانی مدت صدا می تواند علامت لارنژیت مزمن (بیماری تارهای صوتی) یا سرطان حنجره باشد.
پابرجا بودن گره و غده

غده یا گره به شکل یک حباب کوچک، دردناک یا بدون درد روی گردن ایجاد می شود. ممکن این گره به دلیل وجود مشکلات دندانی، گریپ یا آنژین به وجود بیاید.


اما اگر بیش از سه هفته باقی بماند، با پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید. چون گره هایی که از بین نمی روند، بدون درد هستند و ممکن است علامت وجود بیماری های مزمن گوش، حلق و بینی، مشکلات لنفاوی یا سرطانی مانند سرطان لنفوم یا سرطان خون باشند. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای تشخیص عامل این مشکل انجام شود.
ناراحتی طولانی مدت در حین بلع

ممکن است همه ما به دلیل سرماخوردگی و گلودرد حتی در غورت دادن آب دهان نیز دچار ناراحتی شویم. این مسئله طبیعی است و با برطرف شدن سرماخوردگی از بین می رود. ولی مشکل بلع، درد یا ناراحتی طولانی مدت در حین بلع که همیشه در یک ناحیه ایجاد می شود جزو علائمی است که نباید نادیده گرفته شود. چون مشکل بلع می تواند علامت بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون باشد. در بین افراد سالمندی که دچار این مشکل هستند، ممکن است پای مشکل دیورتیکولیت مری در میان باشد.
سرفه های ممتد

سرفه الزاما نشان دهنده مشکل خاصی نیست. اما زمانیکه بیش از دو تا سه ماه سرفه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. البته قبل از نگران شدن و فکر کردن به بیماری های جدی ممکن است این سرفه ها به ورم نای ویروسی، سیاه سرفه، ذات الریه یا بیماری لژیونلوز مربوط شود.در هر صورت نیاز به بررسی پزشک متخصص وجود دارد.
خلط خونی

وجود خون در ترشحات و خلط گلو حتما باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد. به خاطر اینکه خون موجود در خلط می تواند از گلو، ریه ها یا مجاری تنفسی ناشی شود. عوامل متعددی در بروز این مشکل دخالت دارند. ممکن است مشکل به التهاب گلو، زخم در ریه ها به دلیل بیماری های تنفسی مانند سل یا سرطان ریه مربوط شود.
منبع: تبیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین