کد خبر: ۹۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
معاون میراث فرهنگی اصفهان از آغاز مرمت سقفِ ایوان کاخ چهلستون خبر داد و گفت: بسیاری از اقدامات مرمتی میراث فرهنگی به دلیل اولدیت دادن به ایستایی بنا به چشم نمی‌آید.
ناطقان: ناصر طاهری، با اشاره به مرمت‌های طولانی مدت عالی قاپو، کاخ چهلستون و دیگر بناهای تاریخی اصفهان، اظهار داشت: میراث فرهنگی هرساله در راستای حفظ بناهای تاریخی در حال انجام عملیات‌هایی است اما با توجه به اینکه ایستایی بنا برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است، بسیاری از این اقدامات مرمتی به چشم نمی‌آید.

وی به آغاز مرمت سقف ایوان کاخ چهلستون اصفهان اشاره  کرد و گفت: این مرمت شامل پاکسازی گرد و غبار و لکه‌ها رطوبت ناشی از نفوذ نزولات جوی در طول حدود ۴۰ سال گذشته، تثبیت تزئینات رنگی ایوان، رفع نواقص سازه‌ای و تطابق تزئینات پیشانی ایوان کاخ و سقف ایوان است و قطعات ریزش یافته چوبی سقف نیز تعمیر می‌شود.

مرمت ساختاری و زیربنایی در اولویت میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه این تعمیرات این بخش از چهلستون تا دو سال به طول می‌انجامد، اضافه کرد: شاید بسیاری از فعالیت‌های میراث فرهنگی در راستای حفظ بناهای تاریخی به چشم نمی‌آید چراکه کارهای اساسی ساختاری و زیربنایی در اولویت فعالیت‌های ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال است که در زمینه تزئینات بدنه‌ کاخ عالی قاپو و در تحکیم ساختاری این بنا فعالیت‌های دقیقی انجام شده است، افزود: برای تعمیر کامل ایوان لازم بود تک تک ستون‌ها برداشته شده، بیم‌آهن‌های آن تعویض و داخل ستون‌ها تراشیده شود، سپس دور بیم‌آهن، ستونی چوبی قرار می‌گیرد تا ضمن حفظ نمای چوبی بنا ستون‌ها از استحکام لازم برخوردار شوند.

طاهری با بیان اینکه جابجایی ستون‌ها بدون تغییر در بنا دنیایی کار دارد، تاکید کرد: سقف بنا نیز فرسوده و نیاز به تعویض و رنگ‌آمیزی داشت و این در حالی است که در تمام آن از هنر گره‌چینی استفاده شده که تعمیرات آن را  حساس‌تر می‌کند.

بی دقتی در مرمت بناهای تاریخی به معنای ریختن کل ساختمان موردنظر است

وی ادامه داد: یک میلیمتر جابجایی در بناهایی مانند چهلستون و عالی قاپو به معنای ریختن کل ساختمان موردنظر است و باید تمام پیش بینی های لازم به منظور جابجایی حتی یک ستون بررسی و محاسبه شود.

گفتنی است کاخ چهل ‌ستون از بناهای تاریخی اصفهان است که  حدود ۶۷ هزار متر مربع مساحت دارد و  احداث آن در دوره شاه عباس یکم آغاز شده است و عمارت آن در دوران سلطنت شاه عباس دوم تکمیل شد.

عالی قاپو نیز کاخی چند طبقه در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌ است و با گچ‌بری‌ها و تزئینات میناتوری خود شهرت دارد؛ اتاق موسیقی این کاخ از عجایب جالب این کاخ تاریخی است.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین