کد خبر: ۹۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند کلم بروکلی حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به بیماران دیابت نوع 2 در جهت کنترل سطح قند خون کمک کند.
ناطقان: به نقل از ساینس آلرت، آنها بر این باورند که از این طریق می‌توان روش‌های درمانی جدیدی را برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به دیابت توسعه داد.

در آزمایش‌های اولیه‌ای که بر روی موش‌ها انجام گرفت مشخص شد سبزیجاتی مانند بروکلی و جوانه‌ها حاوی ماده ای به نام "سولفورفان"(sulforaphane) هستند که می‌تواند در کاهش سطح گلوکز در خون موثر باشد.

محققان دانشگاه گوتبنرگ سوئد، در این پژوهش از مدل‌های کامپیوتری برای شناسایی تغییرات ژنی مرتبط با دیابت نوع 2 استفاده کردند.

 در این پژوهش که بر روی 97 نفر شرکت کننده و در طول یک آزمایش کنترل شده 12 هفته‌ای انجام شد، محققان به بیماران بروکلی تجویز کردند و شاهد کاهش 10 درصدی گلوکز بودند که برای کاهش مشکلات بینایی، کلیه و خون کافی بود. تمام شرکت کنندکان دارای اضافه وزن و سطح بالای گلوکز خون بودند.

دوز مصرفی بروکلی برای این بیماران معادل حدود 5 کیلوگرم(11 پوند) به صورت روزانه بود اما محققان می‌گویند می‌توان آن را به صورت پودر در آورد و به غذا یا نوشیدنی اضافه کرد.

طبق آمار به دست آمده بالغ بر 300 میلیون نفر در جهان و 29 میلیون نفر تنها در آمریکا به دیابت نوع 2 دچار هستند و این رقم در حال افزایش است.

دیابت نوع 2 (Diabetes mellitus type 2) که سابق بر این آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگسالان می‌نامیدند، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن بدن قادر به تولید انسولین کافی یا استفاده از این هورمون برای تنظیم سطوح گلوکز خون نیست.

این پژوهش در Science Translational Medicine منتشر شده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین