کد خبر: ۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
به گفته این متخصص، میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط نزدیكی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی كه بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باكتری كاهش می‌یابد.
ناطقان:

نشانه‌هاي بيماري

از علائم شايع سرطان معده مي‌توان به كاهش اشتها، كاهش وزن، كم‌خوني، ‌درد معده، علائم مبهم سوء‌هاضمه مانند آروغ زدن، استفراغ‌ خوني،‌ ‌احساس پري معده حتي پس از خوردن مقادير اندك غذا، مدفوع‌ سياه،‌ تهوع و استفراغ، درد بالاي‌ شكم‌، سوزش سردل و علائم شبيه به زخم معده اشاره كرد.

 

درمان

متاسفانه در بيشتر موارد سرطان معده بسيار دير تشخيص داده مي‌شود. در اين شرايط ميزان‌ بقاي‌ 5 ساله‌ حتي‌ در صورت‌ درمان‌، پايين‌ است‌.

 

در مراحل ابتدايي، جراحي و برداشتن تومور اوليه مي‌تواند موثر باشد. زماني كه سرطان گسترش يافته باشد مي‌توان براي جلوگيري از خونريزي‌هاي طولاني و انسداد معده از روش جراحي استفاده كرد. شيمي‌درماني نيز ممكن است در افرادي كه سرطان در آنها گسترش يافته باشد، استفاده شود و موثر باشد.

 

استفاده از راديوتراپي بخصوص همراه با شيمي‌درماني ممكن است برحسب صلاحديد پزشك استفاده شود. با وجود اين كه شانس معالجه اين بيماري در مراحل پيشرفته كم است بايد توجه داشت كه هيچ كس نمي‌تواند ميزان بهبودي و پاسخ هر فرد را به درمان به طور دقيق پيش‌بيني كند چراكه نوع سرطان و نحوه پاسخ بدن به درمان هر فرد به فرد ديگر مي‌تواند متفاوت باشد. در اين بين حالات روحي و رواني مناسب مي‌تواند در درمان بسيار موثر باشد.

 
براي پيشگيري

- از كشيدن سيگار خودداري كنيد.

- رژيم‌هاي غذايي شامل غذاهاي دودي، گوشتي و نمك اندود را كمتر مصرف كنيد.

- به‌ علائم‌ سوءهاضمه‌ كه‌ بيش‌ از چند روز طول‌ بكشند، ‌توجه‌ كنيد.

- رژيم‌ غذايي‌ مغذي‌ و متعادل‌ را استفاده‌ كنيد.

- در صورت لزوم آزمايش‌هاي‌ سالانه‌ غربالگري‌ را كه‌ توسط‌ پزشك‌ توصيه‌ شده‌ انجام‌ دهيد.

- استفاده از ماهي و سبزيجات تازه محتوي ويتامينA و C را كه احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش مي‌دهند فراموش نكنيد.

 

-گوشت قرمز را به اندازه مصرف كنيد. استفاده از گوشت قرمز بيش از 13 بار در هفته احتمال سرطان معده را 2 برابر مي‌كند بخصوص اگر گوشت به صورت كبابي، پخته شود.

-مصرف نمك وغذاهاي سرخ كرده را بسيار محدود كنيد و براي پخت غذا از روش‌هايي نظير بخارپز كردن و پخت در ماكروويو استفاده كنيد.

- از مواد غذايي حاوي آنتي‌اكسيدان نظير كلم بروكلي، هويج و گوجه فرنگي استفاده كنيد.

- مصرف پياز و سير، خطر سرطان معده را كاهش مي‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین