کد خبر: ۹۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
«مدتی است احساس نگرانی می‌کنم. گویا فرم گردن بچه‌هایم غیرعادی شده است.» این جملات متعلق به اظهارات مادری بود که درباره وضعیت اسکلتی ـ عضلانی فرزندان 15 و 18 ساله نگران شده بود. منظورش از غیرعادی بودن وضعیت گردن فرزندانش، قرار گرفتن گردن به سمت جلو و بیش از حد طبیعی بود. پاسخ این پرسش که آیا گردن فرزندش از بدو تولد به این شکل بوده است، منفی بود.
ناطقان: به همین دلیل به او پیشنهاد شد حتما به یک متخصص ارتوپد یا پزشکی ورزشی مراجعه کند. ما نیز بر آن شدیم پاسخ این پرسش را از دکتر شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزشی جویا شویم.

دکتر صالحی دلیل بروز این مشکل برای نوجوانان را ابتلای آنها به سندرم گردن پیامکی یا Forward Head عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این روزها بیش از هر زمان دیگری با مراجعه جوانان و نوجوانان 15 تا 30 ساله مبتلا به این سندرم مواجه هستیم.

خمیدگی طولانی‌مدت سر

با توجه به این که سن استفاده از موبایل و تبلت رو به کاهش است به والدین توصیه می‌شود بیشتر مراقب مدت زمان استفاده فرزندانشان از این ابزار باشند؛ چرا که به گفته دکتر صالحی، گردن‌های پیامکی می‌توانند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.

این متخصص پزشکی ورزشی مهم‌ترین دلیل بروز گردن پیامکی را خمیدگی طولانی مدت سر (‌یک تا ده ساعت) به سمت پایین عنوان می‌کند و می‌گوید: سر انسان حدود 4 و نیم تا پنج و نیم کیلوگرم وزن دارد.

در مهره‌های گردن انحنایی وجود دارد که باعث تعدیل فشار وارده از سر به گردن شود. وقتی سر به مدت طولانی و در روزهای متمادی به سمت جلو و پایین در وضعیت خمیده می‌ماند، این انحنا به مرور از بین می‌رود و فشار زیادی به گردن وارد می‌شود.

دردهای ناشی از گردن پیامکی

شاید برای برخی تغییر شکل گردن چندان مهم نباشد و آن را فقط تغییرات ظاهری آناتومی بدانند؛ اما موضوع به همین سادگی که فرض می‌شود، نیست.

به گفته دکتر صالحی، از بین رفتن انحنای گردن، فرد را مستعد ابتلا به آرتروز و دیسک‌های گردنی می‌کند.آنچنان که باعث بروز دردهای مزمن در ناحیه سر، شانه‌ها و پشت ناحیه کتف می‌شود. در وضعیت پیشرفته، گزگز و مورمور شدن در دست‌ها و در مجموع نقاط ماشه‌ای عضلات اطراف گردن پیش می‌آید که اغلب افراد گمان نمی‌کنند منشأ این دردها می‌تواند ناشی از تغییر شکل گردن باشد.

گام اول تشخیص سندرم

برخلاف بسیاری‌از بیماری‌ها که به دلایل علائم مشابه، بدون انجام آزمایش توسط افراد عادی و گاهی حتی پزشکان قابل تشخیص نیست، اتفاقا سندرم گردن پیامکی با کمک یکی از اعضای خانواده، دوست یا حتی همکارتان قابل تشخیص است.

برای این‌کار از پهلو در کنار فرد مورد نظر بایستید، سپس ببینید آیا خط لاله گوش مماس با خط شانه قرار دارد یا خیر. اگر گردن به اندازه یک سانتی‌متر از این خط به سمت جلو فاصله داشت، اشکالی ندارد. اما اگر لاله گوش از این خط عمود چند سانتی متر جلوتر بود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا شدت آسیب بررسی شود و درمان را آغاز کنید.

بهترین و موثرترین درمان سندرم پیامکی

دکتر صالحی، بهترین درمان برای افراد مبتلا به گردن پیامکی را، پیشگیری از حالت ایجاد‌کننده این مشکل می‌داند و می‌گوید: هر نسخه‌ای هم که برای این افراد تجویز شود تا وقتی فرد مبتلا عامل ایجاد‌کننده مشکل و عادات ناپسند خود را برطرف نکند، استفاده از راهکارهای درمانی تاثیر چندانی نخواهند داشت.

شاید شما هم به دلیل نوع شغل خود مجبورید مدت زمان طولانی سر خود را خم کنید. دکتر صالحی در ادامه اظهارات خود در این ارتباط می‌گوید: در چنین شرایطی هنگام استفاده از لپ‌تاپ، با قرار دادن چند کتاب در زیر دستگاه، وضعیت قرار گرفتن آن را به قدری بالا بیاورید که لپ‌تاپ با ابروها مماس شود.این کار مانع خم شدن گردن و سر به سمت جلو می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بعد از هر 20 تا نیم ساعت استفاده از هر نوع وسیله ارتباطی، حتما ورزش‌های مربوط به شانه و گردن باید انجام شود. این کار از اسپاسم و انقباض عضلات گردن پیشگیری می‌کند.

ورزش‌های موثر تقویت عضلات گردن

در صورتی که گردنتان با مشکلاتی مواجه شده است، توصیه می‌شود حتما تمرینات ورزشی خود را زیرنظر متخصص پزشکی ورزشی یا ارتوپد انجام دهید.

دکتر صالحی، انجام ورزش‌هایی که باعث رفع اختلالات عضلانی شوند را یکی از راه‌های درمان عنوان می‌کند و می‌گوید: انجام ورزش‌های کششی ناحیه سینه، ورزش‌های اندومتریک‎ و تقویت کننده عضلات راسته گردن بسیار مهم است و متخصصان توصیه می‌کنند.

وی با تأکید بر این که کلیه افراد حتما باید هفته‌ای دو تا سه بار ورزش و عضلات خود را از وضعیت ساکن خارج کنند، می‌گوید: شنا نیز از جمله ورزش‌های بسیار موثر و کمک کننده است چرا که باعث ایجاد هماهنگی، تقویت عضلات مختلف و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌شود. البته شنای قورباغه تاثیر دارد، اما شنای کرال سینه و پشت بسیار مفید است.

این متخصص پزشکی ورزشی درباره استفاده از مسکن‌ها برای کاهش درد می‌گوید: استفاده از مسکن‌های ساده و شل‌کننده‌ها در صورتی که فرد درد زیادی دارد، اشکالی ندارد. استفاده از این روش موقتی است و افراد می‌توانند با کمک این روش، ورزش کردن را شروع کنند.

زمان مورد نیاز برای درمان

بدون رودربایستی باید بپذیریم اغلب ما ایرانی‌ها برای انجام ورزش تنبل هستیم و در آخر لیست کارهایمان قرار دارد.با چنین رویکردی دیگر نباید انتظار داشته باشیم مشکلات عضلانی و اسکلتی از همان سنین پایین به سراغمان نیایند یا حتی نمی‌توانیم انتظار درمان در مدت زمان کوتاه را داشته باشیم.

دکتر صالحی درباره مدت زمان مبتلایان به سندرم گردن پیامکی می‌گوید: نمی‌توان زمان دقیق و کلی برای درمان مبتلایان مشخص کرد. چراکه این موضوع به میزان پیشرفت بیماری، مدت زمانی که فرد برای انجام ورزش اختصاص می‌دهد و مهم‌تر از همه ترک عادات اشتباه و آسیب رسان به گردن بسیار وابسته است. در ضمن افرادی که ورزش نمی‌کنند، بعدا به صورت غیرمستقیم باید وقت و هزینه بیشتری برای درمان صرف کنند.

گروه‌های درخطر سندرم پیامکی

این گمان وجود دارد که تنها افرادی که از تبلت، موبایل و لپ تاپ استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سندرم پیامکی هستند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد خانم‌های خانه دار چون مدت زمان زیادی سرشان را برای پاک کردن برنج، سبزی، خیاطی و سایر کارها پایین نگه می‌دارند نیز جزو مبتلایان به این سندرم محسوب می‌شوند.







منبع:سلامت نیوز
برچسب ها: درد ، گردن ، نوجوانان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین