کد خبر: ۹۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص متکدیان در شهر تهران گفت:‌ برخی متکدیان روزانه بین ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان درآمد دارند و وقتی به آنها شغل دیگری پیشنهاد می‌کنیم، نمی‌پذیرند.
ناطقان: رضا قدیمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان خدمات اجتماعی 77 مرکز را مدیریت می‌کند، گفت: 15 مددسرا (گرم‌خانه) با ظرفیت 3 هزار نفر شبانه‌روز خدمات‌رسانی می‌کند و به افراد خدمات بهداشتی، پزشکی و غذای گرم می‌دهند.

وی با بیان اینکه 80 درصد مراجعه‌کنندگان معتاد هستند، گفت: 80 تا 90 درصد این افراد هم به صورت خودمعرف هستند.

وی با بیان اینکه همچنین پاتوق‌های قدیمی را شناسایی کرده‌ایم، گفت: افرادی را هم که جمع‌آوری می‌کنیم به مددسراها منتقل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سامان‌سراهایی برای متکدیان حرفه‌ای و بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، گفت: یکی از این سامان‌سراها در لویزان برای خانم‌ها و دیگری در اسلام‌شهر برای آقایان است. و ظرفیت این مکان‌ها 500 نفر است که به صورت کامل فعالیت می‌کنند.

قدیمی با بیان اینکه برخی از این بی‌خانمان‌ها مجموعه‌ای از مشکلات را دارند گفت: اینها علاوه بر بی‌خانمی‌ بیماری‌های خاص و معلولیت و... دارند.

وی همچنین به مراکز پرتو اشاره کرد و گفت: در سال گذشته برای اولین بار در زمستان هیچ کارتن خوابی براثر سرما فوت نکرد این در حالی است که در سنوات گذشته روزانه 15 تا 16 نفر فوتی در سرما داشتیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تأکید براین موضوع که جبهه اصلی پیشگیری است، گفت: اگر پیشگیری انجام شود مشکلات بسیار کم می‌شود.

قدیمی با تأکید براین موضوع که ظرفیت مددسراهای پرتو 3500 نفر است گفت: در این مراکز کودکان نگهداری می‌شوند که تا کنون 2960 کودک در این مراکز حضور دارند.

به گفته وی، از صبح تا غروب در این مراکز به کودکان خدمات داده می‌شود و این مراکز توسط خیرین و ان‌جی‌اوها اداره می‌شود و شهرداری زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و این افراد بعد از اتمام کار به خانه‌های خودشان برمی‌گردند و بسیاری از آنها قیم دارند.

وی گفت: خانواده‌های این افراد توانایی دادن خدمات لازم را ندارند و ما به این افراد خدمات بهداشتی و آموزشی ارائه می‌کنیم و همچنین برای قیم‌های آنها کلاس‌های مهارت‌آموزی می‌گذاریم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه برخی از کودکان کار بازمانده از تحصیل هستند، گفت: در مدارس صبح رویش به این کودکان خدمات می‌دهیم.

به گفته قدیمی سه مرکز صبح رویش در تهران راه‌اندازی شده که دو مرکز در منطقه 12 و دیگری در منطقه 17 است.

وی در خصوص مجموعه بهاران گفت: 24 مرکز بهاران در تهران با ظرفیت 2500 نفر در حال کار است. در بهاران افراد به صورت داوطلبانه مراجعه می‌کنند و در این مراکز مراقبت‌های بعد از بهبود برای معتادان صورت می‌گیرد تا این افراد به آغوش خانواده‌ها بازگردند.

قدیمی تأکید کرد: معتادان بعد از ترک نیاز به مراقبت دارند و باید این مراقبت مداوم باشد.

وی اضافه کرد: همچنین مراکز بهبودی رایگان هم داریم که مراکز بسیار خوبی است و دیگر در این مراکز ترک اعتیاد به روش‌های سنتی و عجیب و غریب صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همچنین در بخشی دیگری از سخنانش به دو مرکز بهبودی سعیدآباد جاجرود و خاورشهر اشاره کرد و گفت:‌ در هر دوره سه ماهه 700 نفر در این مراکز حضور دارند.

قدیمی با اشاره به راه‌اندازی همراه‌سراها در تهران گفت: دو همراه سرا در کنار بیمارستان امام خمینی و مفید کودکان با ظرفیت 400 نفر ایجاد شده است و برای بیمارستان فارابی هم این مجوز را داریم که افرادی که به مددکارهای بیمارستان مراجعه می‌کنند آنها را به هتل‌ها و مسافرخانه اطراف بیمارستان منتقل می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین دو همراه سرا در کنار بیمارستان امام حسین و مرکز رویان در حال ساخت است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص خدمات‌دهی همراه سراها گفت:‌ در این همراه سراهای بیمار با نامه مددکاری بیمارستان افراد می‌توانند 9 روز حضور داشته باشند و اگر دوباره نیاز باشد آن را تمدید می‌کنند. ما افرادی را داریم که سه ماه در این مددسراها حضور دارند.

قدیمی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی در فرح‌زاد،‌ترمینال غرب، راه‌آهن، هرندی، پیاده‌راه 17 شهریور، محله اتابک، ترمینال جنوب، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و بهشت زهرا خبر داد و گفت: در ورودی‌های شهر این پایگاه‌های خدمات اجتماعی را راه‌اندازی کرده‌ایم و مددکاران‌مان حتی در صورت پیاده در حال گشت‌زنی و زنان فرار قبل از اینکه وارد چرخه آسیب شوند در این پایگاه‌ها جذب خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته وی، 600 دختر فراری بعد از جمع‌آوری در سال گذشته در این پایگاه‌ها ساماندهی شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: بیش از 4 هزار دختران فراری و همچنین افراد در راه مانده سال گذشته در این پایگاه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است.

قدیمی همچنین در بخش دیگر سخنانش به تصویب لایحه مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌این لایحه در شورا به تصویب رسید و امیدواریم یک روز در مجلس تصویب شود و همه افراد را تحت پوشش قرار دهد.

وی به طرح یک لقمه مهربانی در ماه رمضان اشاره کرد و گفت:‌ در این طرح  به 2134 تالار و رستوران مراجعه کردیم و از آنها خواستیم که غذاهای اضافی خود را در ماه رمضان دور نریزند و آن را در اختیار محرومان قرار دهند.

به قدیمی 1130 رستوران و تالار با این طرح موافقت کردند و 32 هزار و 194 کیلو مواد غذایی، 16 هزار و 500 پرس غذا و 17 هزار و 885 سبد کالا در این ایام در این طرح تهیه و به افراد محروم داده شد.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی هرندی گفت: هرندی قصه پرغصه است. طی 100 سال ایجاد شده و نمی‌توانیم یکی دو ساله آن را حل کنیم هر کس ادعا کند یکی دو ساله مشکل را حل کند دروغ گفته است. در حال حاضر کار در هرندی همچنان ادامه دارد و معتادین در این منطقه به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

قدیمی به مراکز نگهداری مادران معتاد و کودکانشان اشاره کرد و گفت: با بهزیستی در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و قرار شد شهرداری سه ساختمان در اختیار آنها قرار دهد. ما این ساختمان‌ها را در حاشیه شهر در اختیار بهزیستی قرار دادیم ولی فقط یک مرکز آن هم با ظرفیت 40 نفر در حال فعالیت است و بقیه مراکز فعالیت نمی‌کنند.

وی در خصوص علت عدم فعالیت دو مرکز دیگر گفت: دلیل این کار را از بهزیستی سؤال کنید.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگر سخنانش در خصوص مراکزی برای دانش‌آموزان معتاد گفت:‌این مرکز باید ایجاد شود چون آمار دانش‌آموزان معتاد رو به افزایش است.

وی همچنین در خصوص متکدیان در سر چهارراهها گفت: برخی از این متکدیان روزانه 400 هزار تا 4 میلیون تومان درآمد دارند و حاضر نیستند دست به کار دیگری بدهند و وقتی به آنها پیشنهاد شغل دیگری می‌دهیم آن را رد می‌کنند.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین