کد خبر: ۹۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
عضو کابینه دولت یازدهم درادامه با اشاره به خشونت های تروریست ها در منطقه و جهان، تاکید کرد: تروریسم در حال ارائه تصویری جعلی و خشن از دین اسلام و تبیین موضوع اسلام هراسی است لذا باید با تلاش کشورهای اسلامی تصویر واقعی دین مهربانی ها را در جهان به نمایش بگذاریم؛ چرا که تروریسم فقط برای ما و سوریه، عراق و لیبی تهدید نیست، بلکه تهدیدی جهانی بوده و باید از گسترش آن جلوگیری شود.
ناطقان: سید رضا صالحی امیری روز دوشنبه درحاشیه دیدار با '‌ابوالفضل قارایوف' بر توسعه همکاریهای فرهنگی و هنری تاکید و دو طرف بر آماده سازی و نهایی شدن زمینه های اجرایی توافقات در دوره دوم گفت و گوها تاکید کردند.

وزرای فرهنگ ایران و جمهوری آذربایجان بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفتند.

** توسعه روابط و همکاری سینمایی در دستور کار تهران - باکو
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری های سینمایی دو کشور در مذاکرات اخیر، اظهار داشت: در حوزه سینما قرابت فرهنگی بسیاری با جمهوری آذربایجان داریم از این رو در حوزه تبادل فیلم و همکاری سینمایی اشتراکات فراوانی میان دو کشور وجود دارد.
صالحی امیری تاکید: خوشبختانه دو کشور علاقه مند به توسعه روابط بیشتر در زمینه های فرهنگی و هنری به ویژه سینما هستند لذا برنامه توسعه روابط و همکاریهای سینمایی را در دستور کار قرار داده‌ایم و در دور دوم مذاکرات که فردا شب در تالار وحدت انجام خواهد شد با حضور رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم از لحاظ تخصصی بررسی و زمینه های اجرایی شدن توافقات نهایی خواهد شد.
وزیر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته در حوزه سینمایی ٣٧٠ جایزه هنری دریافت کرده است این مهم را نشانگر توانمندی و ظرفیت بالای سینمایی این کشور دانست.
صالحی امیری خاطرنشان کرد که کشورما همچنین در زمینه نشر نیز ٨٣ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر و بیش از ١٠٠ نمایشگاه کتاب برگزار کرده است.

** باید تصویر واقعی دین مهربانی ها را در جهان به نمایش بگذاریم
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر روابط و همکاریهای سیاسی با جمهوری آذربایجان گفت: به عنوان عضوی از بدنه این دولت باید بگویم که اراده و عزم دولت به تعمیق و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه است لذا در دولت یازدهم با اراده روسای جمهوری دو کشور هفت دوره مذاکره صورت گرفت و حضور وزیر فرهنگ این کشور در ایران نیز برای آغاز روابط نوین و تلاش برای گفتگوی فرهنگی نتیجه اراده روسای جمهوری دو کشور است.
صالحی امیری با بیان اینکه خوشبختانه امروز به اندازه کافی اشتراکات فرهنگی با جمهوری آذربایجان داشته و داریم، تصریح کرد: دشمنان ما به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف هستند لذا باید در جهت وحدت، انسجام و همبستگی دو ملت گامهای اساسی برداشته شود.
عضو کابینه دولت یازدهم درادامه با اشاره به خشونت های تروریست ها در منطقه و جهان، تاکید کرد: تروریسم در حال ارائه تصویری جعلی و خشن از دین اسلام و تبیین موضوع اسلام هراسی است لذا باید با تلاش کشورهای اسلامی تصویر واقعی دین مهربانی ها را در جهان به نمایش بگذاریم؛ چرا که تروریسم فقط برای ما و سوریه، عراق و لیبی تهدید نیست، بلکه تهدیدی جهانی بوده و باید از گسترش آن جلوگیری شود.
صالحی امیری با بیان اینکه منطقه در آتش تروریسم می سوزد، تصریح کرد: تنها راه مقابله با تروریسم و خشونت در خاورمیانه و منطقه اتحاد و همبستگی ملتهای مسلمان و مردم در جهان اسلام است.

** همکاری در زمینه نسخ خطی و کتابخانه های ملی دو کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی براینکه در سخنان شما به تبادل نسخ خطی با آذربایجان اشاره شد آیا نسخه خاصی مدنظر است؟ اظهار داشت: در مذاکرات فردا شب رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز حضور دارد و در این زمینه مذاکرات تخصصی پیش خواهد رفت.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: در گذشته که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتم مذاکرات و پیگیری‌های خوبی در این خصوص انجام شده است.
وی افزود: آثار خطی ایران در همه کتابخانه‌های خطی دنیا وجود دارد و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان به شمار می‌رود.
وزیر ارشاد در ین حال گفت: حدود دومیلیون اثر خطی ایرانی در دنیا وجود دارد که از این میان 500 هزار نسخه در آسیای میانه و قفقاز است.
به گفته صالحی امیری ما 57 کتابخانه ملی دنیا تبادل داریم؛ معمولا در تبادل نسخ خطی منظور نسخه های دیجیتال یا فاکسی است که برای پژوهشگران و اصحاب هنر سرمایه بزرگی محسوب می‌شود با جمهوری آذربایجان نیز در خصوص تبادل نسخه‌های دیجیتال یا فاکسی میله نسخ خطی ایران تبادلات خوبی داشته‌ایم.

** وزیر فرهنگ آذربایجان:‌ برگزاری هفته فرهنگی گامی درجهت گشترش روابط
در ادامه این گفت وگو، وزیر فرهنگ و توریسم و گردشگری جمهوری آذربایجان در پاسخ به خبرنگاری در خصوص نقش برگزاری هفته های فرهنگی در توسعه روابط دو کشور، گفت: حضور ما در ایران به دلیل برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران است زیرا براین باوریم برگزاری این هفته ها در کشورها به گسترش روابط فرهنگی و هنری منجر می شود.
«ابوالفضل قارایوف» افزود: کشور ما تاکنون در حوزه های فرهنگی و هنری همکاری های بسیاری با جمهوری اسلامی ایران داشته است و روسای جمهور دو کشور نیز در ٤ سال گذشته بر گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید داشته و همواره بر ادامه این همکاریها تاکید دارند.

** استفاده سینماگران آذربایجان از تجربه ایران در زمینه سینما
این مقام مسئول آذربایجانی در ادامه با اشاره به تجربه و ظرفیت خوب سینمای ایران ، اظهار داشت: کشور ما در سال های گذشته در زمینه سینمایی جوایزی را دریافت کرده و در تولیدات سینمایی خود نیز از متخصصان ایرانی و سینماگران آن کمک گرفته است.

** تاکید بر گسترش دین اسلام و تبلیغ و ثبات آن در جامعه جهانی
وزیر فرهنگ و توریسم و گردشگری جمهوری آذربایجان در ادامه بر گسترش دین اسلام و تبلیغ و ثبات آن در جامعه جهانی تاکید کرد و افزود: باید ارزش های اسلامی را از راههای مناسب و صحیح در مجامع بین المللی مانند یونسکو تبلیغ و ترویج کنیم.
قارایوف در ادامه به شعار سال کشورش '‌تاکید بر همبستگی اسلامی'‌ اشاره کرد و گفت: ما بر این مهم تاکید داشته و برای ارائه ارزش های اسلامی به جهانیان گامهای بسیاری برداشته ایم از این رو با همکاری ایران و آذربایجان می توانیم این ارزش ها را به جهانیان تبیین و معرفی کنیم.
وی با اشاره به اینکه کشورش در حال پیشنهاد پروژه‌های جدید به یونسکو است، گفت: برخی از این پروژه ها بین‌المللی و برخی نیز مربوط به کشور آذربایجان است.


** بازی چوگان را برای جلوگیری از فراموشی ثبت کردیم
وزیر فرهنگ و توریسم و گردشگری جمهوری آذربایجان در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ با خبرنگاران اختصاص داشت در پاسخ به پرسشی که چرا آذربایجان ورزش چوگان و ساز تار را به نام خود در یونسکو ثبت کرده است در حالی که این دو میراث ایرانی هستند و آیا جمهوری آذربایجان در حال ارائه پروژه‌های جدیدی به یونسکو است، گفت: چوگان با اسب‌های قره داغ در آذربایجان انجام می شد چون پرورش این گونه اسب در آذربایجان از میان رفته است بازی چوگان نیز در حال فراموش شدن بود به همین دلیل این بازی را به ثبت رساندیم.

** ثبت ساز تار 11 سیم در یونسکو
قارایوف در ادامه درباره ثبت ساز تار هم توضیح داد: تاری که ما در یونسکو ثبت کردیم، استادی به نام صادق‌جان ساخته لذا این ساز از پنج سیم به 11 سیم تغییر پیدا کرده و شما در برنامه افتتاحیه هفته فرهنگی آذربایجان در ایران که فردا برگزار می‌شود، شاهد اجرای با این ساز منحصربه‌فرد خواهید بود.
وی تاکید کرد: این ساز خاص کشور جمهوری آذربایجان است و با تار کشورهای دیگر تفاوت دارد.

** پرونده جنگل‌های هیرکانی و ثبت آن در یونسکو
این مقام فرهنگی کشور آذربایجان در ادامه سخنان خود درباره ارائه پرونده جنگل‌های هیرکانی و ثبت آن در یونسکو، هم گفت: درباره این پرونده مذاکرات ما با ایران ادامه دارد و مدارک آن را به‌عنوان میراث طبیعی به یونسکو ارائه کرده‌ایم.
قارایوف تصریح کرد: فکر می‌کنم در آینده نزدیک مذاکراتی نیز بین وزارت محیط زیست آذربایجان و نهاد مربوطه در ایران انجام شود.
وی افزود: همکاری با جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم، زیرا سال‌های طولانی را با این کشور سپری کرده‌ایم و احساس می‌کنیم برای همکاری جدید، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.

** افتتاح هفته فرهگی آذربایجان در ایران
وزیر فرهنگ و توریسم و گردشگری جمهوری آذربایجان در ادامه با دعوت از اصحاب رسانه برای حضور در گشایش هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، اظهار داشت: هفته فرهنگی که امسال در ایران برگزار می‌کنیم، نسبت به برنامه‌هایی که سال‌های قبل برگزار شده متفاوت‌تر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین