کد خبر: ۹۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
دادستان کل کشور:
وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بی‌کفایتی آن خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند امامزاده های بدون معجزه است که شفا نمی‌دهد و ما نه تنها معجزه‌ای از این ستاد ندیدیم، حتی ناکارآمدی نیز از آن دیده شد.
ناطقان: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در گردهمایی روسای پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان‌های کشور که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در دستگاه قضایی می‌بینیم که اگر کسی که رشته‌اش حقوق است و دوره کارآموزی را طی کرده است، وقتی که می رود پشت میز قضاوت می‌نشیند صفر کیلومتر است و باید در میدان عمل تجربه کسب کند، حالا همین موضوع در پلیس آگاهی هم مطرح است.

وی ادامه داد: اگر نیروی انتظامی کاری را که باید در چارچوب قوانین انجام دهد، انجام ندهد اولین آسیب آن به خود ما می‌رسد. در این راستا باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شود تا حقی ناحق نشود. اگر برخورد ما باعث هتک حرمت و از بین رفتن آبرویی شود، بسیار بد است و اگر موازین و مقررات در برخورد با مجرم رعایت نشود، خود ما مسئول هستیم.

*امنیت، اولین و مهمترین عنصر یک جامعه رو به ترقی است

وی افزود: انصافا نقش ناجا در ایجاد امنیت نقش ستودنی است و هم خسته نباشید می‌گویم و هم در این زمینه توصیه می‌کنم به چند موضوع اولا اینکه امنیت مقوله بسیار مهمی است و اگر مدعی شویم که اولین و مهمترین عنصر یک جامعه رو به ترقی چیست، باید پاسخ دهیم آن مقوله امنیت است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در زیر لوای امنیت است که چرخ‌های صنعتی می‌چرخد و پزشک طبابت می‌کند، دانشگاهی درس می‌خواند، محقق و پژوهشگر تحقیق می‌کند و دستگاه‌های اجرایی می توانند به خدمات عمومی خودشان بپردازند و دولت مردان بحث و تصمیم‌گیری کنند و خلاصه همه نیازمند موضوع امنیت هستند و اگر نباشد مشکلات عدیده‌ای رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: تجربه 35 ساله قضایی من نشان می‌دهد که انسان در هیچ کجا مصون نیست،‌حتی انسان‌های والامقام با وجود عصمت و عدم گناه بسیار احساس خطر می‌کردند و خود را به خدا می‌سپردند. ما باید خود و محیط پیرامون‌مان را سلامت نگه داریم.

دادستان کل کشور ادامه داد: ما در مقام قضا و تحقیق مانند پزشک و پرستاری هستیم که با بیماران مبتلا به وبا و طاعون درگیر هستند که همیشه در معرض ابتلا قرار دارند. جامعه از ما انتظار یک محیط سالم دارد و داشتن امنیت خواست عمومی است که این امنیت به وسیله نیروی انتظامی و با کمک دستگاه های اجرایی ذی‌ربط ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در کشور امنیت نباشد همه چیز از کار می‌افتد. در عراق، سوریه و یمن می‌بینیم که چه اتفاقاتی می‌افتد و اوضاع چگونه است و چه بلایی بر سر مردم آمده است. شهر ویران و نوامیس مردم در دستان تروریست‌ها قرار دارد. نیروی انتظامی در کنار سپاه پاسداران سربازان گمنام امام زمان(عج) با همدلی مثال زدنی کشور ما را در این منطقه خونین با امنیت بالا نگه داشتند.

دادستان کل کشور با اشاره به حملات تروریستی اخیر تهران گفت: این حملات تروریستی یک تلنگر و عنایت الهی بود که باعث شد هوشیارتر از قبل باشیم. اگر هماهنگی بین‌ دستگاه‌ها کم شود قطعا آسیب می‌بینیم و انتظار دستگاه قضایی این است که هم‌افزایی قوه قضاییه و ناجا بیشتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به موارد هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر تصریح کرد: در زمینه قاچاق کالا آمار بسیار وحشتناکی به ما رسیده است. نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان در سال 95 کالای قاچاق کشف شده است. بزرگترین علت عدم موفقیت ما در برخورد با قاچاق کالا عدم وجود اراده جدی برای برخورد با قاچاق است. کثرت گمرکات، کمبود امکانات و برخی از بده بستان‌ها دلایل دیگر عدم توفیق ما است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بی‌کفایتی آن خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند امامزاده های بدون معجزه است که شفا نمی‌دهد و ما نه تنها معجزه‌ای از این ستاد ندیدیم، حتی ناکارآمدی نیز از آن دیده شد.

دادستان کل کشور ادامه داد: بحث مبارزه با موادمخدر بحث بسیار جدی است که بر عهده قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق موادمخدر است که این ستاد نیز کار بخصوصی انجام نداده است. قطعات ستادی که رئیس جمهور ریاست آن را برعهده دارد باید موثرتر از این‌ها باشد زیرا قاچاق اقتصاد مملکت را فلج می‌کند.

*در زمینه مبارزه با قاچاق یک جای کار می‌لنگد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در حاشیه گردهمایی روسای پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان‌های کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: غیرقابل قبول است که شاهد این مقدار کالای قاچاق در کشور هستیم. آسیبی که امروز قاچاق کالا به بازار، اقتصاد و تولید می‌زند غیرقابل قبول و غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: در زمینه قاچاق موادمخدر شاهد اثرات سویی در جامعه هستیم، ما برای قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر ستاد تشکیل داده‌ایم و باید بتوانیم این دو موضوع را کنترل کنیم و وقتی شاهدیم که این مقدار قاچاق کالا وجود دارد به این نکته پی می‌بریم که این ستادها کارایی ندارند. من از تمام زحمات دستگاه های مربوطه تشکر می‌کنم اما واقعیات جامعه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، چرا که با وجود تمام تاکیدات انجام شده خروجی کار ما قابل قبول نیست.

دادستان کل کشور افزود: اراده و عزم جدی برای مقابله با قاچاق کالا و مواد مخدر لازم است که در این زمینه دستگاه قضایی فقط یک گوشه از کار را در اختیار دارد. در امر قاچاق کالا گمرکات، وزارت اقتصاد و نیروی انتظامی مسئول هستند و باید کشور را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهند.

وی با اشاره به تعامل بین دستگاه‌ها برای مقابله با پدیده قاچاق گفت: ما انتظار داریم دست اندرکاران ما با تعامل هر چه بیشتر مشکلات مربوط به قاچاق را حل و فصل کنند. کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات و وسایل دلایل خوبی نیستند و ما همیشه شاهد افزایش قاچاق هستیم که این موضوع نشان می دهد یک جای کار می‌لنگد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به نقش قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق موادمخدر ادامه داد: ما در این ستاد فقط دو عضو داریم. کار عمده مبارزه اقدامات اجرایی است و در دستگاه قضایی چیزی به نام اقدام اجرایی وجود ندارد. در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر 95 درصد کار در دست دولت است، حتی رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز نیز توسط دولت انجام می‌گیرد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مسئله پیشگیری امری فراقوه‌ای است. عمده وظیفه دستگاه‌های قضایی برخورد است. قاچاق باید از مبدا کنترل شود و ما نباید بگذاریم که اصلا قاچاقی بوجود بیاید تا قوه قضاییه بخواهد وارد عمل شود.

وی تصریح کرد: اگر می‌توانستیم یک دستگاه مشخص برای مبارزه با قاچاق تعیین کنیم و سایر دستگاه‌ها به عنوان زیرمجموعه به آن دستگاه کمک می‌کردند، شاهد کارآمدی بیشتری بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به برخی نواقص قانونی اظهار داشت: برخی از مشکلات ما به نواقصی که در قانون وجود دارد، برمی‌گردد. ما در ارتباط با مسائل امنیتی به نحوی که قوه قضاییه در آن دخیل است و در برخورد با مجرمان در آیین دادرسی نواقصی داریم که این اشکالات را در جلسه‌ای با رئیس قوه قضاییه در میان گذاشتیم و ان شا الله به زودی برطرف می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین