کد خبر: ۹۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
رئیس مرکزسلامت محیط وکار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: با وجود برخوردهای وزارت بهداشت با مراکز عرضه مواد روانگردان همراه با تنباکوی قلیان ها، هنوز این پدیده خطرناک در برخی جاها به صورت غیر قانونی وجود دارد.
ناطقان: رئیس مرکزسلامت محیط وکار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: با وجود برخوردهای وزارت بهداشت با مراکز عرضه مواد روانگردان همراه با تنباکوی قلیان ها، هنوز این پدیده خطرناک در برخی جاها به صورت غیر قانونی وجود دارد.خسرو صادق نیت  افزود: ازسال گذشته دربازرسی هایی که درمراکز عرضه قلیان داشتیم متوجه شدیم که در برخی از این مراکز همراه با تنباکوی معطر، مواد روانگردان هم اضافه می کنند و کسانی که برای مصرف قلیان مراجعه کرده بودند، بدون اینکه بدانند و درخواستی داشته باشند، دچار مسمومیت با مواد روانگردان شدند.

وی گفت: به دنبال مشخص شدن این موارد، بلافاصله با همراهی و همکاری قاضی کشیک و قوه قضاییه چندین مرکز عرضه قلیان پلمپ شد و پرونده آنها به دادگاه ارجاع شد، اما می دانیم که این پدیده بسیار خطرناک هنوز وجود دارد و هنوز در برخی جاها به صورت غیر قانونی این کار انجام می شود.
صادق نیت افزود: مشتریان این مراکز بدون اینکه بدانند دچارسوء مصرف با مواد روانگردان می شوند که بسیار خطرناک است و عوارض مغزی و جسمی آن بسیار خطرناک و گاه کشنده است و می تواند فرد را دچار اعتیاد و بیماری های مغزی غیر قابل جبران کند.
رئیس مرکزسلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: ازمردم می خواهیم که هرجا با چنین مواردی برخورد کردند بلافاصله موضوع را از طریق تلفن 190 در سراسر کشور به وزارت بهداشت اطلاع دهند تا به سرعت و با همکاری نزدیک قوه قضاییه با خاطیان برخورد شود و جلوی عوارض غیر قابل جبران این مواد خطرناک به سلامت جوانان گرفته شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه همکاری دستگاه قضایی برای برخورد با کسانی که با اقدامات غیر قانونی و غیر بهداشتی سلامت مردم را به مخاطره می اندازند قابل قبول است و از طریق همین همکاری توانسته ایم در محدوده 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور، عرضه قلیان را در اماکن عمومی متوقف کنیم.
صادق نیت گفت: علاوه بر افزودن مواد روانگردان به تنباکوی قلیان ها، متاسفانه خود تنباکوها نیز حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مانند بنزن است که شکی در سرطان زا بودن این ماده به خصوص خطر ابتلا به سرطان خون از طریق استعمال این مواد وجود ندارد.
وی افزود: ازهمه مردم به خصوص جوانان و خانواده ها می خواهیم، فریب تبلیغات سودجویانی که به دروغ از بی خطر بودن قلیان سخن می گویند را نخورند و سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر نیندازند.
وی ادامه داد: عرضه کنندگان تنباکوهای معطر با نام های اغفال کننده مانند تنباکوی میوه ای به دنبال سود خود هستند. سلامت مردم برای آنها هیچ ارزشی ندارد، متاسفانه آمارها نشان می دهد که بیش از 80 درصد تنباکوهای مورد استفاده از مراکز عرضه قلیان، تنباکوهای خراب، فاسد و کپک زده است.
رئیس مرکزسلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بررسی ها نشان می دهد، در بسیاری از تنباکوهای مورد استفاده از مراکز عرضه قلیان، میزان سرب که یک سم کشنده است در تنباکوها تا 50 برابر حد مجاز مشاهده شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین