کد خبر: ۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
دکتر سیدحسن هاشمی در همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: ما فراموش نکردیم که مشکلات زیادی در حوزه دارو وجود داشت، کمبودهای زیادی بود، قیمت‌های گران دارو و در عین حال بی توجهی بیمه‌ها را از یاد نبرده‌ایم، در حوزه غذا نیز نسبتاً کارهای خوبی انجام شده اما موسمی و لحظه‌ای بود به همین دلیل ساختار متناسب را باید ایجاد کنیم.
ناطقان :وزیر بهداشت با اعلام اینکه در 6 ماهه اول سال افزایش قیمت دارو نداشته‌ایم، تاکید کرد: البته همیشه داروی ارزان به معنی کمک به مردم نیست و خیلی بد است که بیماران را به مطب‌ها هدایت کنیم و دارویی که اثربخش نیست، را به آنها بدهیم.

دکتر سیدحسن هاشمی در همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: ما فراموش نکردیم که مشکلات زیادی در حوزه دارو وجود داشت، کمبودهای زیادی بود، قیمت‌های گران دارو و در عین حال بی توجهی بیمه‌ها را از یاد نبرده‌ایم، در حوزه غذا نیز نسبتاً کارهای خوبی انجام شده اما موسمی و لحظه‌ای بود به همین دلیل ساختار متناسب را باید ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه غذا مشکلات زیادی وجود دارد که در طول سال‌های گذشته مضاعف شده در حالیکه ساز و کاری که در اختیار ما قرار دادند از نظر تجهیزات و نیروی انسانی متناسب با ماموریتی که درخواست دارند، نیست.

هاشمی، بی توجهی به حوزه غذا را خطری برای سلامت مردم دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با جلب حمایت از سیاستمداران و ایجاد ساختار متناسب به وضعیت غذا سر و سامان دهیم.

وزیر بهداشت گفت: باید به این فعالیت‌ها سرعت ببخشیم و جدیت را از نظر کمی به کار بگیریم و می‌توانیم در حوزه نظارت از مردم و مشارکت اجتماعی استفاده کنیم.

وی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید در مصرف دارو و تجهیزات پزشکی نظارت شود و همه باید همکاری کنند تا تقاضای القایی برای مصرف دارو و تجهیزات ایجاد نشود به همین دلیل خریدها باید توسط کمیته‌های بیمارستانی انجام شود و موارد تخلف گزارش شود.

هاشمی ادامه داد: باید در بیمارستان‌ها این مقاومت شکسته شود چرا که به صورت سنتی خریدها انجام می‌شده که می‌تواند آسیب بزند.

وزیر بهداشت، اطلاع رسانی را در زمینه دارو و تجهیزات و توجه به سازمانهای مردم‌نهاد را ضروری دانست و گفت: باید از نهادهایی که می‌توانند در جلوگیری از ورود مکمل‌های غیرقانونی که بی کیفیت بوده و اسیب‌رسان هستند کمک بگیریم.

هاشمی ادامه داد: کار وزارت بهداشت در این دوره شفافیت است و در حوزه قیمت‌گذاری و واردات این روش را دنبال کرده به طوریکه در قیمت‌گذاری بیشتر در حوزه تولیدات داخلی بوده است و در حوزه واردات توانسته‌ایم 25 درصد قیمت داروها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این کاهش قیمت از طریق فراخوانی که داده شده انجام گرفت، باید این کارها پر رونق‌تر شوند، می‌دانم کار سختی است و بسیار اذیت خواهیم شد اما بی‌تردید این حوزه در همه دولت‌ها مورد توجه بوده و از مسیرهای آسیب نیز به شمار می‌رفته بنابراین باید با شفافیت کامل عمل شود.

وی از راه‌اندازی پورتال دارویی سازمان غذا و دارو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از طریق این پورتال می‌توانیم واردات، توزیع، زمان تولید، انواع تقلبی‌ها و نظارت جدی را داشته باشیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی در حوزه IT برطرف شود، گفت: ارتقای کیفی داروهای ایرانی همیشه مورد سئوال مردم بوده است، نمی‌توانیم بگوییم همه داروهای ایرانی قابل رقابت با خارجی هستند اما مواد اولیه‌ای که وارد می‌کنیم بهتریند؛ کاستی‌هایی داریم که باید اصلاح شود و نباید اجازه بدهیم مواد اولیه‌ای که اثربخشی ندارد اما قیمت دارو را افزایش نمی‌دهد به کشور وارد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: طبق گزارش‌های بدست آمده در 6 ماهه اول سال افزایش قیمت در حوزه دارو نداشته‌ایم البته همیشه داروی ارزان به معنی کمک به مردم نیست و خیلی بد است که بیماران را به مطب‌ها هدایت کنیم و دارویی که اثربخش نیست را به آنها بدهیم، این یک ظلم است و باید در ورود مواد اولیه دقت شود.

وی گفت: از طرفی بسیاری از داروهای خارجی کیفیت مناسب را ندارند، با اینکه برندهای پرفروشی هستند اما مواد اولیه‌شان در کشورهای اطراف ساخته می‌شود در عین حال ما نسبت به تولیدات داخل باید حساس باشیم و اگر آزمایشگاه نیاز به تشخیص دارد آن را مجهز کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تولیدکنندگان داخل باید پایشان به بازار بین‌المللی وارد شود، اینکه می‌ترسند جای تعجب و تردید دارد، آنها می‌توانند در بازارهای منطقه حضور جدی داشته باشند، محدود شدن آنها در بازار داخلی هم به آنها و هم به مردم آسیب می‌زند.

هاشمی ادامه داد: کارهای خوبی در شورای عالی سلامت و امنیت غذا در مورد کنترل سموم انجام شده در زمینه روغن پالم و مواد لبنی کارهای ارزشمندی انجام شده، هر ماه گزارشات از نظارت بر لبنیات به دست ما می‌رسد و خرسندیم که صنایع لبنی موارد گفته شده را رعایت می‌کنند.

وی بر اصلاح ساختارها تاکید کرد و گفت: مشکلات زیادی در وزارت بهداشت داریم، مدیریت نیاز بازنگری دارد، اینکه نگاه حاکمیتی داریم و همه جا باید حاضر باشیم و به بخش خصوصی کم توجهیم، مایه تاسف است.

وزیر بهداشت گفت: باید از فرصتی که قانون فراهم کرده استفاده کنیم، تصدی‌گری‌ها را کم کنیم، البته با حفظ حقوق مردم تا هزینه‌هایشان بیشتر نشود.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین