کد خبر: ۹۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
روحانی:
وی ادامه داد: ما در منطقه و خارج منطقه دشمن داریم، اما باید همه با هم حرکت کنیم و دست به دست هم دهیم و نباید در برابر عده‌ای قلیل که بلندگوهای بزرگ را به ناحق در اختیار دارند از آنها بترسیم.
ناطقان: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز سه‌شنبه(20 تیرماه) در جشنواره «عمران سلامت» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: از آغاز کار دولت یازدهم ما با مشکلات زیادی از جمله شرایط پیچیده اقتصادی کشور، شرایطی که باعث رکود و تورمی شده بود، مسئله تحریم، وضعیت محیط زیست و نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود داشت و مشکلاتی که در بخش سلامت وجود داشت، مواجه بودیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما در شش ماهه دوم سال 92 که آغاز مسئولیت دولت یازدهم بود تقریبا موفق شدیم برای تمام مسائل مهم کشور تصمیم‌گیری کنیم، برخی از این تصمیمات بر اساس چارچوب زمانی خود و برخی نیز با تأخیر اجرایی شد اما موردی نبود که نتوانیم از آن عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اولین قدمی که در راه برداشته شد عبور از تحریم‌ها بود، تصریح کرد: برخی‌ها در این خصوص به عنوان شعار صحبت‌هایی کردند اما عاملی که حتی برای تجهیزات پزشکی، دارو و مواد اولیه داروسازی مشکل ایجاد نموده، تحریم‌ها و فشار تحریم‌های بی‌رحمانه خارجی بود.
تحریم ها، فشار بر زندگی مردم و تاثیر بر تمام خدمات دولت بود

رئیس جمهور ادامه داد: فشار تحریم‌ها بر خلاف ادعای کشورهای غربی نه بر دولت ایران بلکه بر مردم و زندگی آنها بود. زمانی که نفت تحریم می‌شود و درآمد کشور کاهش پیدا می‌کند یعنی بر تمام خدمات دولت تأثیر گذاشته بود، خدمات دولت یا از منابع مالیاتی و یا از طریق فروش نفت تأمین می‌شود و زمانی که نفت و درآمد نیست گرفتن مالیات هم سخت و یا در برخی موارد غیرممکن می‌شود.

روحانی گفت: تصمیم ما بر این شد تا ظرف مدت یک سال با مذاکره موضوع تحریم‌ها را حل کنیم. در این راه حرف‌های بسیاری زده می‌شود اما من به این راه کاملا اطمینان داشتم و می‌دانستم که در این مسیر می‌توانیم موفق باشیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما ظرف مدت چند ماه یعنی در کمتر از صد روز به توافق موقت دست یافتیم و برای توافق دائم پیش‌بینی یک ساله کرده بودیم اما به خاطر پیچ و خم‌ها و مشکلات به وجود آمده این زمان طولانی‌تر شد. این مسئله اول کشور بود که ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی از دیپلمات‌های خود نشان داد که در برابر نقشه قدرت‌های بزرگ جهانی توان پیروزی داریم و این قدرت پیروزی را به نمایش گذاشتیم.

وی با بیان اینکه هر وقت بخواهیم در یک امر مهم پیروز شویم نیاز به حضور، موافقت و حمایت مردم در کنار هدایت و حمایت رهبری و فداکاری کارگزاران داریم، ادامه داد: اگر بنا بر این بود که با چند حرف ناسزا وزیر امور خارجه از میدان خارج شود که برجام به نتیجه نمی‌رسید. برخی‌ها در سایت و روزنامه‌های خود و یا در مراسماتی چون راهپیمایی 22 بهمن به وزیر امور خارجه توهین کردند اما آدم که نباید به خاطر شعار عده‌ای از میدان خدمت خارج شود.

رئیس جمهور با اشاره به یکی از سخنان امام راحل(ره) مبنی بر اینکه کسی که می‌خواهد در جامعه خدمت کند باید خود را آماده توهین کند، گفت: توهین کردن یک عده محدود به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر برای کشور است.
هدف ما تقویت نظام، کشور و منافع ملی است

روحانی با طرح این سوال که شما فکر می‌کنید اگر کسی بخواهد در کشور کار مفید انجام دهد و باعث تحول شود آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی‌ کشورهای معاند منطقه او را آرام می‌گذارند، افزود: ما باید خود را برای همه سختی‌ها آماده کنیم، برای ما هدف کشور، ملت ایران، منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: ما در منطقه و خارج منطقه دشمن داریم، اما باید همه با هم حرکت کنیم و دست به دست هم دهیم و نباید در برابر عده‌ای قلیل که بلندگوهای بزرگ را به ناحق در اختیار دارند از آنها بترسیم. بلندگو متأسفانه در دست اینها قرار گرفته اما ما نباید از آن بترسیم چرا که ما یک ملت بزرگ و ایثارگر هستیم.

روحانی افزود: ما یک ملت ایثارگر هستیم و مردمی هستیم که نه تنها روی پای خود ایستاده‌ایم بلکه به ملت یک منطقه نیز کمک می‌کنیم، به عنوان مثال در سخت‌ترین شرایط به مردم عراق یاری رساندیم و در دشوارترین شرایط اقتصادی، دولت به آنها کمک کردیم.

وی بیان داشت: عده‌ای با جان فداکاری می‌کنند و باید از آنها قدردانی کرد، اما غرور آنها را چه کسی تأمین می‌کند و سلاح آن‌ها را چه کسی تأمین می‌کند؟ لازم است که بگویم تمام سلاحی که عراق برای مبارزه با داعش به آن‌ نیاز داشت توسط دولت ایران تأمین شد.

روحانی تصریح کرد: در شرایط تحریم نیازهای مردم سوریه را چه کسی تأمین می‌کرد؟ ما می‌شنویم که یک موشکی از خاک ما به سمت مواضع داعش نشانه رفته است ما این مسئله را می‌پذیریم که کسانی که این موشک را پرتاب کرده‌اند تلاش و فداکاری از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: اما این موشک‌ها را چه کسی تولید کرده است؟ مسلم است که سازنده این موشک‌ها دولت و وزارت دفاع است و هزینه آن از بخش اقتصادی کشور تأمین شده است و کار عظیم و بزرگی در دولت یازدهم انجام گرفته است.

رئیس جمهور تأکید کرد: وزیر دفاع یک بار اعلام کرد که سلاح‌های راهبردی که در دولت یازدهم ساخته شده 80 درصد کل سلاح‌هایی است که در دولت‌های قبل ساخته شده است و ما در برخی از بخش‌ها نیاز نمی‌بینیم که برای مردم این مسائل را شرح دهیم.

روحانی افزود: یکی از اولین قدم‌هایی که در دولت یازدهم انجام دادیم مسائل مهم بهداشتی و زیست‌ محیطی بود، همان طور که دکتر هاشمی اشاره کرده‌اند بحث بهداشت در اولویت قرار دارد ، مبنا این است که کسی بیمار نشود و اگر بیمار شد بعد باید به سراغ درمان برود.
اولین برنامه دولت در حوزه سلامت، پیشگیری از بیماری بود

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: اولین اولویت ما این است که چگونه میزان بیماری را کاهش دهیم، چراکه این مسئله هم به جسم مردم مرتبط بوده و هم روح آنها را در بر می‌گیرد، تنها وزارت درمان نیست که بار سلامت جسم و روح مردم را بر دوش می‌کشد بلکه بسیاری از ارگان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه مسئول هستند که بخشی از آن مؤسسه استاندارد، وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و بسیاری از ارگان‌های دیگر در این امر مهم دخیل هستند.

وی تصریح کرد: در بخش بهداشت این مسئله مهم است که تلاش کنیم مردم ما سالم بمانند، زیرا مهمترین مسئله، سلامتی است نه درمان؛ بر این اساس مبنای کار این است که انسانی که سالم متولد شده سالم نیز به ادامه حیات خود بپردازد.

رئیس جمهور ادامه داد: اکنون می‌خواهم از شما سوال کنم که اگر دولت یازدهم برای دریاچه ارومیه به عنوان اولین اقدام گام بر نمی‌داشت این دریاچه پیش از یک سال پیش باید به طور کامل خشک می‌شد، اگر روند گذشته طی می‌شد و 2 هزار میلیاردی که ما برای این دریاچه هزینه کرده‌ایم اختصاص نمی‌دادیم، لایروبی انجام نمی‌شد، آب سدها را به روی این دریاچه نمی‌گشودیم، بخش کشاورزی را در مجاورت این دریاچه کاهش نداده و برای این کاهش کشت به کشاورزان یارانه ارائه نمی‌دادیم، مانند دولت دهم به این دریاچه بی‌تفاوت بودیم مدت زمان زیادی بود که این دریاچه به صورت کامل خشک شده بود.

روحانی بیان داشت: نتیجه خشک شدن دریاچه ارومیه این بود که 14میلیون نفر از مردم مناطق غرب کشور ما تحت تأثیر طوفان‌های نمک این دریاچه قرار می‌گرفتند و تمام محصولات کشاورزی غرب نابود شده و مردم مجبور به مهاجرت می‌شدند، در آن زمان چگونه قادر بودیم که این میزان جمعیت را اداره کنیم؟

رئیس قوه مجریه بیان داشت: درباره دریاچه ارومیه طی سفرهایی که به برخی از استان‌ها داشتیم، گاهی مردم می‌گفتند که چرا فقط به دریاچه ارومیه اهمیت می‌دهید؟ ما تالاب‌های دیگری هم داریم که خشک شده‌اند، البته مردم درست می‌گویند برای احیای دیگر دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم باید تلاش کرد.

وی افزود: امروز 80 درصد از تالاب هورالعظیم آب دارد، البته باید برای افزایش آب این تالاب تلاش بیشتری صورت بگیرد اما در عین حال مسئله دریاچه ارومیه در حال تبدیل به یک فاجعه ملی بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از مسائلی که در زمستان سال 92 صورت گرفت طرح تحول سلامت بود که این طرح از اوایل سال 93 اجرایی و عملیاتی شد، این طرح در شرایطی اجرایی شد که ما در شرایط دشواری مانند تحریم قرار داشتیم.

روحانی اظهار داشت: ما در سال 93 تا خواستیم کمی شرایط کشور را رو به راه کنیم با کاهش بی ‌سابقه قیمت نفت مواجه شدیم، هنوز هم تحت فشار قرار داریم به نحوی که نفت 120 دلاری به یک سوم قیمت گذشته رسید، البته تمامی کشورهای نفت خیز دچار این مشکل شدند حتی کشورهایی مانند عربستان نیز با این مشکل روبه‌رو شدند، اما دولت در عین حال توانست به این مشکلات غلبه کند.

روحانی اضافه کرد: دولت در حالی که در بحران بزرگی قرار داشت 40 میلیون دلار پول به صندوق توسعه ملی واریز کرد، این از عجایب تاریخ ایران است ما صندوقی درست کردیم که در روزهای سختی از آن پول برداشت کنیم در حال که مجبور شدیم در همان روزهای سختی به این صندوق پول واریز کنیم.
رشد اقتصادی سال 95 بسیار فوق‌العاده بود

رئیس جمهور تصریح کرد: ما بیش از پولی که دولت‌های قبلی به این صندوق ریخته‌اند به این صندوق  پول واریز کرده‌ایم، در عین حال توانسته‌ایم میزان تورم را کاهش دهیم و به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم. رشد اقتصادی سال 95 بسیار فوق‌العاده بود، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، 8 درصد و طبق گزارش آمار بانک مرکزی 12.5 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم و طرح تحول سلامت را نیز با هر سختی که بود ادامه دادیم.

روحانی تأکید کرد: بخش بزرگ بودجه عمرانی کشور ما مربوط به رفاه و بازنشستگی‌ها و بخش‌های مختلفی می‌شود، دومین بخشی که برای ما پرهزینه است بخش بهداشت و رفاه است و تمامی مباحثی که حول محور کاهش بودجه جاری مطرح می‌شود مربوط به این مسائل است، ما نگذاشتیم که طرح تحول سلامت متوقف شود.

رئیس قوه مجریه افزود: طرح تحول سلامت بحث پول و اراده ملت نیست بلکه اساس این طرح به پزشکان، پرستاران، مسئولین بیمارستانی و رؤسای فعال در این زمینه بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه ما جایی موفق می‌شویم که نیروی انسانی پای کار داشته باشیم، اظهار داشت: مشکلات ما با پول درست نمی‌شود اگرچه پول یکی از مقدمات کار است.

رئیس قوه مجریه وزیر بهداشت را پرکارترین و پر سفرترین وزیر دولت خواند و اظهار داشت: آقای هاشمی در این طرح تلاش مضاعف داشت و در طول هفته می‌دیدیم که یک روز در شرق کشور و روز دیگر در غرب کشور است و دائما در حال تحرک است تا طرح‌ها را دنبال کند و نقص‌ها را برطرف کند.

رئیس جمهور با اشاره به مشاهدات خود در حین سفرهای استانی گفت:‌ در این سفرها مردم ما می‌گویند چون شما می‌خواستید بیایید فلان کار انجام شده است.

روحانی این نوع واکنش مردم را به عنوان یکی از آثار مثبت سفر عنوان و تأکید کرد: سفر سبب می‌شود کارهای ناقص انجام شود.

وی با بیان اینکه تلاش و ایثار پزشکان در سراسر کشور و در نقاط محروم موثر بود، اظهار داشت:‌ اینکه از لحاظ زیرساختی و تجهیزات توانسته‌ایم یک تحول بزرگ در بخش پزشکی ایثار کنیم باعث افتخار است.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد:‌ امروز بیماران ما برای درمان خود نیازمند سفر به خارج از کشور نیستند، چراکه ایران برای بسیاری از افراد به عنوان مرجع درمان معرفی شده و به آن سفر می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش تأمین تجهیزات بیمارستانی حرکت خوبی انجام شده است، اظهار داشت:‌ 21 هزار تختی که آقای هاشمی از ابتدا گفته بود می‌توانیم تأمین کنیم، یک چهارم تخت‌های بیمارستانی تاریخ کشور است که ما در یک دوره چهار ساله انجام دادیم.

روحانی در ادامه به همه کسانی که در دولت یازدهم مسئولیت داشتند این نوید را داد که خودتان را برای کار در دولت دوازدهم آماده کنید.

وی منابع دولت در کشور را محدود خواند و گفت: متأسفانه عده‌ای هستند که دائما بذر یأس را در کشور پراکنده می‌کنند تا مردم نشاط نداشته باشند و باید برای این دسته یک کار فرهنگی کنیم که بدانند نشاط مردم حرام نیست، نشاط مردم می‌تواند جامعه‌ای را بسازد که به اهداف خود برسیم.

رئیس جمهور در خاتمه با بیان اینکه امروز کشور ما از دیروز بهتر است، اظهار داشت: فردا نیز کشورمان از امروز بهتر خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین