کد خبر: ۹۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
برخی دین ندارند ولی در ظاهر زندگی‌شان از ما بهتر است! در این مورد باید زندگی آن‌ها را از نزدیک دید، چون قرآن می‌فرماید: کسانی که از خدا غافل هستند زندگی‌شان تلخ است.
ناطقان: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «مهر و قهر الهی» که در 2 بهمن‌ماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

-  قرآن می‌فرماید: اگر تقوا داشته باشید سرتان کلاه نمی‌رود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً» انفال/29‌ ای مؤمنین! اگر شما تقوا داشته باشید ما هم برای شما فرقان قرار دهیم. فرقان یعنی یک وسیله‌ای به تو می‌دهیم تا بفهمی کی راست می‌گوید و کی دروغ می‌گوید. شیطان‌شناس می‌شوید.

- 20 نفر انسان با پشتکار، غالب می‌شوند بر 200 نفر، اگر خدا بخواهد. قرآن می‌فرماید: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» بقره/249 گاهی گروه کم غالب می‌شود بر گروه زیاد، به اذن خدا.

زمینه‌های مهر خداوند متعال

-  از یک چیزهایی باید گذشت. 1- گذشت از شهوت 2- گذشت از مال 3- گذشت از(زن) و فرزند. 4- گذشت از مقام 5- گذشت از مسکن. 6- گذشت از جان. اگر از اینها گذشت، خدا هم یک چیزی به او می‌دهد. خدیجه که از مالش گذشت خدا هم به او «کوثر» داد. یوسف(ع) از شهوت گذشت، خدا هم به او مقام داد. ابراهیم(ع) از جانش گذشت، فرمود: حاضرم در آتش نیفتم. خدا هم به او مقام خلیل اللهی عطا نمود. امام حسین(ع) از فرزندانش و. . . گذشت. گنبدش طلا شد، خاکش شفا شد، در حرمش، نماز را می‌شود درست خواند. اصلا خط ویژه می‌رود امام حسین(ع)، از یک چیزی باید گذشت. داوود(ع) از جان خودش گذشت. با یک جگر پرید توی دشمن، جالوت هم قهرمان کفر بود. قهرمان کفر را کشت. خدا می‌فرماید: «وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ» بقره/251 پسرش هم شد سلیمان ابن داوود- علیه السلام.

- یکی دیگر از زمینه‌های مهر خدا «توبه» است. می‌فرماید: «تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً» هود/3 توبه کنید. خداوند وضعتان را خوب می‌کند. در این عالم اسراری است که ما نمی‌فهمیم. خدا می‌فرماید: «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» نوح/11 تو از گناهت توبه کن، باران می‌آید.

چرا سختی‌ها گریبانگیر ما می‌شود

- اگر می‌خواهید لطف خدا را زیاد کنید ایمانتان را قوی کنید. برخی هستند که اصلا دین ندارند ولی در ظاهر زندگیشان از ما بهتر است! جواب: باید زندگی آنها را از نزدیک ملاحظه کرد چون قرآن می‌فرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً» طه/124 کسانی که از خدا غافل هستند زندگیشان تلخ است.

- آیه داریم: «لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا» روم/41 اگر گناه کنی سختی به تو می‌دهم. «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ» انعام/44 گاهی که خدا را فراموش می‌کنی، من برای اینکه سرگرمت کنم یک چیزهایی به تو می‌دهم. «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ» نساء/160 گاهی یک چیزهایی را حرام می‌کنم، قحطی ایجاد می‌کنم یا با حکم الهی یک چیزی را ممنوع می‌کنم به خاطر اینکه شما فلان گناه را مرتکب شده‌اید.

- قرآن در سوره فجر می‌فرماید: «رَبِّی أَکْرَمَنِ» فجر/15، «رَبِّی أَهانَنِ» فجر/16 همین که وضعش خوب است می‌گوید: خدا لطف کرده، همین که وضعش بد شد می‌گوید: خدا کم گذاشته، اهانت کرده. نه خیر، اینطور نیست: «کَلاَّ بَلْ لا تُکْرِمُونَ الْیَتیمَ» فجر/17 فلسفه قهر الهی کیفر گناهان تو است
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین