کد خبر: ۹۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
جمعه 23 تير بود که دو قلوهای به هم چسبيده در بيمارستان 22 بهمن نيکشهر به دنيا آمدند. دوقلوهايي که به‌دليل نبود امکانات پيشرفته براي مراقبت از آنها در همان روز به ايرانشهر منتقل شدند اما بيش از يک هفته زنده نماندند و پس از مراقبت چهار روزه در بيمارستان ايران روز گذشته جان خود را از دست دادند. مرگ اين دو نوزاد تاکنون حواشي زيادي را به همراه داشته است.
ناطقان: درحالي‌که گفته مي‌شد نوزادان نيکشهري بر اثر نبود امکانات پيشرفته پزشکي در ايرانشهر جان خود را از دست داده‌اند، دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر با تکذيب اين خبر اعلام کرده که مرگ اين دو نوزاد نه‌تنها ارتباطي به امکانات بيمارستان نداشته بلکه به‌دليل مشترک بودن عضو قلب و نارس بودن نوزادان احتمال مرگ زياد بوده است. پيش‌ازاين نقل و ‌قول‌هاي متعددي از جراحان بيمارستان ايران در رسانه ملي مبني‌بر جدا بودن قلب در نوزادان نيکشهري منتشر شده بود. گفته مي‌شود بيمارستان‌هاي مجهز کشور از جمله بيمارستان زاهدان، تهران، مشهد، شيراز و کرمان اين نوزادهاي به هم چسپيده را پذيرش نکردند.


کمبود امکانات نداريم


صبح روز گذشته خبرگزاري ايرنا نقل‌قولي از فرهاد دادگر، رئيس بيمارستان ايران ايرانشهر منتشر کرد که دليل مرگ نوزادان نيکشهري را نبود امکانات کافي در اين بيمارستان عنوان کرده بود. دادگر در اين مصاحبه گفته بود: دوقلوهاي نيکشهري که از ناحيه سينه و شکم به هم چسبيده بودند دقايقي قبل به‌دليل نبود امکانات پزشکي پيشرفته در ايرانشهر فوت کردند. او ادامه مي‌دهد: با وجود پيگيري‌هاي لازم براي اعزام نوزادان متأسفانه به‌دليل پذيرش نکردن مراکز بالاتر، اين دو نوزاد جان خود را از دست دادند. متأسفانه بيمارستان‌هاي مجهز کشور از جمله بيمارستان زاهدان، تهران، مشهد، شيراز و کرمان تاکنون اين نوزادهاي به هم چسپيده را پذيرش نکردند.


به گفته دادگر دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر با اين بيمارستان‌ها مکاتبه انجام داده که نتيجه‌بخش نبوده است. او مي‌گويد: يکي از قل‌ها دچار ترشحات صفراوي شده بود و بايد براي ويزيت فوق تخصص نوزادان و فوق تخصص جراحي کودکان به مرکز مجهزتر اعزام مي‌شد. اين دوقلوها از لحاظ جسماني هيچ‌گونه مشکلي ندارند و تنها مشکل آنان به هم چسبيدگي از ناحيه شکم و سينه است. ساعاتي پس از مرگ دو دختر نيکشهري اما اين مصاحبه به سرعت از سوي روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر تکذيب شد. در اين تکذيبيه آمده است که باتوجه به مشترک بودن قلب و ريه و نارس بودن دوقلوها (۲۸هفته) احتمال زنده‌ماندن آنها بسيار پايين بود که رئيس بيمارستان هيچ‌گونه مصاحبه‌اي با خبرگزاري ايرنا و ساير خبرگزاري‌ها نداشته است.

در حالي که گفته مي‌شود يکي از دلايل مرگ دو نوزاد نيکشهري در بيمارستان ايرانشهر نبود امکانات لازم بوده مهران اميني‌فرد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر نبود امکانات در اين بيمارستان را تکذيب مي‌کند.


اميني‌فرد به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: دليل انتقال اين نوزادان از نيکشهر به ايرانشهر وجود بخش مراقبت‌هاي ويژه در بيمارستان ايران است. ما تمامي امکانات لازم براي مراقبت از اين نوزادان را داشتيم و دليل مرگ آنها ارتباطي به کمبود امکانات ندارد.

در شرايط اينچنيني که نوزاد علاوه بر نارس بودن مشکلات مادر زادي ديگري هم داشته باشد وظيفه ما نگهداري از نوزاد تا زمان پايدار شدن شرايط جسمي است و اولويت را در اين مرحله به عمل جراحي و جدا‌سازي نمي‌دهيم. اميني فرد مي‌گويد پزشکان اين بخش تمامي تلاش خود را براي سلامتي اين دو نوزاد انجام داده‌اند اما شرايط خاص آنها باعث شده تا تلاش‌ها موفقيت‌آميز نباشد. به گفته او از دو سال پيش با افتتاح بخش اطفال در بيمارستان ايران ايرانشهر مرگ‌و‌مير نوزادان در اين شهر تا 75 درصد کاهش داشته است.


تلاشي براي انتقال بيمار نکرديم


اميني‌فرد با توضيحاتي که از وضعيت جسماني دو نوزاد دختر ايرانشهري ارائه مي‌کند، معتقد است آنها نيازي به انتقال فوري به بيمارستان مجهز‌تر نداشته و تلاشي هم در‌اين‌زمينه صورت نگرفته است. او هم درخواست پذيرش از بيمارستان‌هاي پيشرفته‌تر را رد مي‌کند و مي‌گويد: ما عمل جراحي را روي نوزادان انجام نداديم زيرا شرايط جسماني آنها در وضعيتي نبود که اين جراحي موفقيت‌آميز باشد.

در مورد مراقبت‌هاي ديگر هم بيمارستان آمادگي کامل داشت و دليلي براي انتقال وجود نداشت. علت اصلي مرگ اين دو کودک نبود امکانات نيست و نارس بودن آنها و چسبيدگي عميق شرايط را براي درمان سخت‌تر کرده بود. تمام تمرکز ما در روزهاي اخير بر درمان بيماري ‌نارسي اين نوزادان بوده، تشخيص شرايط جراحي ، پيچيدگي‌هاي خودش را دارد و ما وارد اين مقوله نشده بوديم.


يک قلب براي دو نوزاد


در حالي که در تکذيبیه منتشر شده توسط روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي ايرانشهر دليل مرگ نوزادان چسبندگي قلب و اعضاي مهم ديگر عنوان شده بود شبکه استاني سيستان و بلوچستان مصاحبه‌اي را با يکي از جراحان بيمارستان ايران ايرانشهر انجام داده که در آن جراح علاوه بر اذعان‌ به جدايي قلب نوزادان در اين مورد ابراز خوشحالي کرده و از آن به‌عنوان يکي از شانس‌هاي زنده‌ماندن اين دو نوزاد ياد مي‌کند.

گفته‌هاي متناقض پزشکان جراح در بيمارستان ايرانشهر فرضيه مرگ دوقلوها به‌دليل نبود امکانات و عدم پذيرش در بيمارستان‌هاي ديگر را پر رنگ‌تر مي‌کند. اشرفي زاده، رئيس بيمارستان 22بهمن نيکشهر هم در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي محلي تأکيدکرده که نوزادان تنها از ناحيه شکم و سينه به هم چسبيده هستند و براي انتقال به بيمارستان زاهدان منتقل خواهند شد، پس از ساعاتي اما انتقال به بيمارستان زاهدان به دلايل نامعلومي منتفي و دو نوزاد در بيمارستان ايران ايرانشهر پذيرش مي‌شوند.


بيمارستان نيکشهر هيچ‌گونه امکاناتي ندارد


سال 94 و در نخستين ماه‌هاي راه‌اندازي بيمارستان 22 بهمن نيکشهر بود که مرگ يک مرد ميانسال در اين بيمارستان سروصداي زيادي به راه انداخت. گفته شده نبود امکانات استاندارد در ماشين اورژانس و نبود پزشک جراح در بيمارستان دليل مرگ اين مرد بوده است. خانواده عليرضا چاکرزهي گفته بودند هنگامي که عليرضا به بيمارستان منتقل شد آنان اعلام کردند که تک پزشک جراح اين شهرستان ۵۰ هزار نفري به مرخصي رفته و ما جراج نداريم، اين درحالي بود که مطابق اعلام مسئولان بيمارستان درخواست مرخصي از نخستين روز شهريورماه، در بازه زماني ۲۷ خردادماه ۹۴ به معاونت درمان علوم پزشکي ايرانشهر ارسال شده بود و آنان بايد نيروي جايگزين را اعزام مي‌کردند.

رئيس دانشکده علوم پزشکي ايرانشهر پس از اين ماجرا کميته ويژه بازرسي براي بررسي اين موضوع و کم کاري‌هاي مطرح شده ،تشکيل داد. شهروندان نيکشهري مي‌گويند اين بيمارستان بين سه شهرستان نيکشهر، فنوج و قصر قند مشترک است. جليل چاکرزهي مي‌گويد: تا چند سال پيش حتي همين بيمارستان هم براي اين سه شهر وجود نداشته و تنها امکانات پزشکي شهر به يک مرکز بهداشت محدود مي‌شد.









منبع: سلامت نیوز
برچسب ها: ضد ونقیض ، مرگ ، دوقلوها
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین