کد خبر: ۹۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
در اکثر مانیتور‌های قدیمی پس از روشن شدن صدایی خفیف، ولی به شدت اعصاب خردکن به گوش می‌رسید که همیشه آرزو داشتیم، در مدل‌های بعدی دیگر اثری از آن نباشد.
ناطقان: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تاکنون حداقل یک‌بار با کامپیوترهای قدیمی سر و کار داشته‌اند، حتما مانیتورهای بزرگ و جعبه‌ای این رایانه‌ها را به یاد دارید. در اکثر این مانیتورها پس از روشن شدن صدایی خفیف ولی به شدت اعصاب خردکن به گوش می‌رسید که همیشه آرزو داشتیم، در مدل‌های بعدی دیگر اثری از آن نباشد. اما واقعا چه چیزی باعث تولید این نویز در مانیتور کامپیوتر شده بود؟ چرا این مانیتورها که تنها کار نمایش تصویر را بر عهده داشتند، گاهی این‌قدر پر سر و صدا بودند؟ برای یافتن پاسخ همه سوالات‌تان با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اگر از همان ابتدای خرید رایانه با مانیتورهای بی‌صدا و کم‌حجم LCD یا LED روبه‌رو شدید و هیچ تفکری در رابطه با نمایشگرهای قدیمی ندارید، بهتر است سر به یوتیوب بزنید تا متوجه شوید که چه‌قدر پیشرفت تکنولوژی مفید بوده است. فردی به نام تام اسکات در وب‌سایت یوتیوب ویدیویی را قرار داده که علاوه بر نمایشگر‌های قدیمی، جزییات سر و صدای آن‌ها را نیز نشان می‌دهد.

دلیل تولید این نویز اینجاست که در واقع مانیتور کامپیوترهای قدیمی از فناوری مبدل بازگشتی (بازگشت پرتو از نقطه اسکن شده به نقطه شروع در لوله کاتدی) استفاده می‌کردند. در این تکنولوژی برای نمایش تصاویر از موج‌های دندان اره‌ای بهره می‌گرفتند. این موج‌ها به‌خاطر این به دندان اره‌ای معروف شدند که همیشه مثل دندانه‌های اره‌ها، به‌صورت بالا و پایین هستند. علاوه بر این، در مانیتورهای قدیمی‌تر نیز یک آهن‌ربای الکتریکی پرتوها را در سرتاسر صفحه خم می‌کرد.

این پرتو الکترونی خم شده، صفحه‌نمایش را در هر ثانیه، 25 بار اسکن می‌کرد و مبدل بازگشتی توانست این اسکن را تا 15625 بار در ثانیه افزایش دهد و همین موضوع باعث ایجاد صدایی پر قدرت و بسیار مزاحم در فرکانس 15625 هرتز خواهد شد. البته وجود صداهای بلندتر به راحتی می‌تواند باعث نادیده گرفتن این نویز شود. خوشبختانه ظهور LCDهای مدرن و صفحه‌نمایش‌های LED باعث شده تا همه این صداهای اعصاب خردکن به خاطرات گذشته و نوستالژیک ملحق شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین