کد خبر: ۹۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این نشست خبری درباره زمان معرفی ترکیب جدید اعضای مجمع گفت: احتمالاً تا پایان مردادماه اعضای جدید معرفی خواهد شد.
ناطقان: حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری که عصر امروز دوشنبه 16 مردادماه در محل جامع روحانیت برگزار شد، با اشاره به آخرین جلسه جامعه روحانیت اظهار داشت: اظهارات اخیر احمدی‌نژاد و برخی اطرافیان وی به دنبال دستگیری آقای بقایی موردبحث قرار گرفت.

مصباحی مقدم با اشاره به سپردن وثیقه و آزادی بقایی اظهارات احمدی‌نژاد بعدازاین مسئله را شبهه برانگیز ارزیابی کرد و گفت: آقای احمدی‌نژاد به‌گونه‌ای صحبت کرد که ضمیر به‌راحتی مرجع خود را پیدا نمی‌کند و معلوم نیست نظر ایشان درباره چه کسی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد که گاهی سخن از فردی 80-90 ساله می‌کند و می‌گوید افشاگری خواهم کرد، افزود: واقعیت مسئله این است که ایشان اظهاراتی را هم در خوزستان داشت که تفاسیر و معانی متعددی از آن برداشت می‌شد، بنابراین این مسئله موجب شد که جامعه روحانیت در خصوص این حرکت موضع‌گیری کند هرچند ما تأکیدداریم که جامعه روحانیت کمتر بنا دارد به مناقشات ورود کند اما وقتی مسأله‌ای به ساختار نظام بازگردد ما ضرورت می‌بینیم که درباره آن موضع بگیریم.

وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری خود چندین بار گفت که لیستی از مفسدان را در جیب خود دارد اما هیچ‌وقت از آن رونمایی نشد درحالی‌که شایسته است اگر چنین لیستی وجود دارد آن را به قوه قضاییه ارائه دهد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: مطرح کردن مسائل به این شکل نوعی تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی و تشویش اذهان جامعه است، البته ما خدماتی را که احمدی‌نژاد در کشور ارائه داده نادیده نمی‌گیریم و خدمات بزرگی هم داشته اما معنای این موضوع این نیست که به شخصیت‌های سطح بالای نظام ازجمله قوه قضاییه تعرض شود و ما انتظار نداشتیم چنین اظهاراتی صورت گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با اشاره به تخلفات احمدی‌نژاد تأکید کرد: آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری برای اطرافیان خود خط قرمز قائل بود و می‌گفت کسی حق نزدیک شدن به آن را ندارد درحالی‌که ما در نظام برای کسی خط قرمز نداریم و همه باید تسلیم قانون باشیم.

وی یادآور شد: احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش تخلفات فراوانی اتفاق افتاده است؛ ازجمله برای اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه‌ها که کمیسیون نظارت بر هدفمندی 2 بار گزارشی را به مجلس ارائه داد و هر بار حکایت از 12 تخلف در نحوه اجرای قانون هدفمندی داشت.

مصباحی مقدم ادامه داد: وقتی مجلس این تخلفات را موردبررسی قرارداد باید از سوی دیوان محاسبات کشور و قوه قضاییه پیگیری می‌شد و با بررسی آن‌ها به رهبر معظم انقلاب گزارش می‌داد که آیا شایستگی‌ای ادامه خدمت در جایگاه ریاست جمهوری وجود دارد یا خیر.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بر همین اساس افزود: این تخلفات در حال حاضر نیز قابل‌تعقیب است و ما از قوه قضاییه تقاضا می‌کنیم که به این مسئله رسیدگی کند و خواسته جامعه روحانیت مبارز این است که پرونده‌های احمدی‌نژاد را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به برنامه دولت اظهار داشت: برقراری ثبات در اقتصاد کلان کشور، بازار ارز، وضعیت عمومی اقتصاد و کاهش نرخ تورم تا 10 درصد خوب بوده است اما اکنون این تورم به بالای 10 درصد رسیده و گام‌ها در صنایع نیز کوچک بوده است لذا نمی‌توان از یک رونق فراگیر در ابعاد مختلف اقتصاد سخن گفت هرچند صنعت پتروشیمی و خودرو نیز روند رو به رشدی بوده است.

وی بابیان اینکه ما در حوزه اشتغال با وضعیت خوبی مواجه نیستیم و با توجه به‌سرعت تقاضا وضعیت بدتر هم شده است، گفت: اگرچه دولت برخی اقدامات خوبی داشته است اما حرکت فعلی کند است و سرعت لازم را ندارد؛ امروز نقدینگی در خدمت دولت و ملت نیست بلکه در خدمت بانک‌ها و بخش غیر مولد است که امیدواریم با تغییر کابینه و جوان‌گرایی کسانی که توانایی بالاتری رادارند در وزارت صنعت، مسکن و اقتصاد حضورداشته باشند و ما شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: انتظار ما این است که درباره کابینه دوازدهم نگاه کارآمد و شایسته‌سالار وجود داشته باشد نه نگاه حزبی و جناحی و کسانی روی کار نیایند که فقط عده‌ای خرسند شوند اما خروجی آن رضایت مردم و رهبری نباشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره نامه اخیر قالیباف در خصوص نو اصولگرایی گفت: ما فرصت نکردیم از آقای قالیباف دعوت کنیم و ازاین‌رو درباره این موضوع نیز اظهارنظر نمی‌کنم.

وی درباره اظهارات میرسلیم که گفته بود یک‌نهاد خاص در جمنا حضور دارد، یادآور شد: آقای میرسلیم گفته بود این اظهارات خصوصی بوده و من مایل نبودم که بازتاب داشته باشد و درباره اظهارات پیرامون یک‌نهاد خاص نیز مؤتلفه واکنش منفی نشان داد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص فعالیت جمنا اظهار داشت: وقتی مقدمات شکل‌گیری جمنا آغاز شد آن‌ها با جامعه روحانیت وارد گفت‌وگو شدند و موافقت دبیرکل ما را هم گرفتند. ازاین‌رو ما مخالفتی نداشتیم و گفتیم که درباره خروجی تصمیم می‌گیریم و ازاین‌رو از آقای رئیسی نیز حمایت کردیم.

مصباحی مقدم در عین حال افزود: استمرار کار جمنا درصورتی‌که نواقص آن بازنگری شود از ظرفیت خوبی برخوردار خواهد بود و می‌تواند مجموعه اصولگرایی را جمع کند هرچند بهتر است از ظرفیت احزاب اصولگرا استفاده شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز  در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب که از وی پرسید آیا بهتر نیست اصولگرایان به خاطر احمدی‌نژاد عذرخواهی کنند، گفت: من سخنگوی اصولگرایان نیستم، ما نه در سال 84 برای حمایت از احمدی‌نژاد بیانیه دادیم و نه در سال 88 لذا معنا ندارد که بخواهیم از چیزی عذرخواهی کنیم که مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌ایم.

وی درباره این سؤال که چرا مطالبه از قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد پس از 4 سال مطرح می‌شود، گفت: تصور ما این بود که قوه قضاییه به وظایف ذاتی خود به‌موقع عمل می‌کند و باید بعد از اتمام ریاست جمهوری ورود می‌کرد هرچند قوه قضاییه بر روی پرونده‌ها کارکرده و بیکار نبوده چراکه کارهای قضایی زمان‌بر است اما ما معتقدیم احمدی‌نژاد دچار رفتار خاصی شده است که او را در موضع طلبکاری قرار می‌دهد و ما می‌خواهیم بگوییم او بدهکار است و باید بدهی خود را بپردازد.

مصباحی مقدم درباره سلفی نمایندگان با موگرینی در مراسم تحلیف گفت: واقعاً از این اتفاق احساس شرم می‌کنم چون معتقدم نمایندگان مجلس باید شخصیت سیاسی برجسته‌ای داشته باشند و خود را در مقابل میهمانان نبازند و این خودباختگی در مقابل شخصیت‌های خارجی در شأن نمایندگان نیست هرچند میهمانان محترم هستند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف اساسی در کادر سازی و نداشتن احزاب بزرگ و فراگیر، گفت: فقدان وجود احزاب فراگیر مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده است و تا کادر سازی صورت نگیرد مسن‌ترها حاضر نیستند جای خود را به جوانان بدهند، البته جامعه روحانیت مبارز یک تشکل علمایی است که کارکرد سیاسی و فرهنگی دارد و خود را حزب نمی‌داند اما افراد عوض می‌شوند و ما نیز از افراد جدید دعوت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال در خصوص ارزیابی تیم اقتصادی دولت دوازدهم گفت: ما هنوز در این زمینه بحثی در جامعه روحانیت مبارز نداشته‌ایم اما درعین‌حال معتقدیم باید به معیارها و شاخص‌ها ازجمله سلامت و کارآمدی افراد توجه کرد نه مصادیق چون انتخاب افراد حق رئیس‌جمهور و رای اعتماد به آن‌ها حق مجلس است.

مصباحی مقدم در خصوص تغییرات در جامعه روحانیت یادآور شد: ما سال گذشته با افزودن 5 نفر به عنوان اعضای جدید تغییراتی را در جامعه ایجاد کردیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره احمدی‌نژاد و چرایی ادعاهای او که مورد سؤال یکی از خبرنگاران قرار گرفت، گفت: شاید احمدی‌نژاد برای خود یک‌نهاد قضایی دارد و حتماً پرونده‌هایی هم تشکیل داده است!

وی درباره حضور ناطق‌نوری در جلسات جامعه روحانیت تصریح کرد: تلاش‌ها هنوز مؤثر نبوده است اما امیدواریم این برادر گرامی ما به جلسات جامعه تشریف بیاورد، بنده قبلاً هم گفته‌ام که این اتفاق وقتی افتاد که جامعه روحانیت در قضیه اهانت به ایشان بیانیه نداد و حمایت نکرد.

مصباحی مقدم درباره لزوم پوست‌اندازی در جریان اصولگرایی اظهار داشت: معمولاً این نوع پیشنهادها از سوی جریان رقیب مطرح می‌شود چراکه ما دارای اصول، مبانی و شاخص هستیم و منشور اصولگرایی را نیز منتشر کرده‌ایم، حال بگویید که کجای آن را باید تغییر دهیم، جایگاه جامعه روحانیت هم‌تراز احزاب نیست و ما نمی‌خواهیم که کارکرد حزبی داشته باشیم.

مصباحی مقدم درباره سؤال یکی دیگر از خبرنگاران که گفت چرا احمدی‌نژاد را فاسد می‌دانید، توضیح داد: ما ادعا نکردیم که آقای احمدی‌نژاد فاسد است بلکه گفتیم تخلفاتی دارد و بین این دو تفاوتی  وجود دارد؛ اگر ما او را فاسد می‌دانستیم ایشان را به قوه قضاییه ارجاع می‌دادیم اما اگر اسنادی دارد آن را به جامعه روحانیت بدهد تا هم ما در جریان بگیریم و هم آن را به قوه قضاییه ارجاع دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این نشست خبری درباره زمان معرفی ترکیب جدید اعضای مجمع گفت: احتمالاً تا پایان مردادماه اعضای جدید معرفی خواهد شد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین