کد خبر: ۹۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، برای تمام محققان عرصه ناباروری معلوم گشته که نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند و با وجود آنکه در گذشته عنوان می شده که بخش عمده ای از علل ناباروری را باید در زنان جستجو کرد، پزشکان امروز اذعان دارند که نقش زوجین در این امر تقریبا یکسان است.
ناطقان: اگر زوجی در طی تلاش یک ساله خود برای فرزندآوری، موفق به این امر نشوند باید قدری جدی تر مشکل خود را پیگیری کنند و برای پی بردن به علت نازایی لازم است هر دو فرد( زن و مرد ) از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند.در هر حال طبق آنچه گفته شد علل ناباروری در زوجین تقریبا برابری می کند؛ به همین خاطر تلاش کرده ایم در این گزارش هر چند کوتاه به علل ناباروری در مردان و شیوه های درمان آن بپردازیم. بر این اساس با دکتر ناصرامیرجنتی،اورولوژیست ،آندرولوژیست، عضو هئیت علمی و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا به گفتگو نشستیم ، که در ادامه می خوانید.


وی در ابتدا گفت : تولید مثل یا داشتن فرزند یک تجربه ساده و طبیعی برای اکثر زوج‌ها می‌باشد. در برخی موارد که شایع هم است این روند طبیعی با مشکل مواجه می‌شود و باعث ناباروری می‌گردد. علت ناباروری می‌تواند مشکلات مربوط به مرد، زن و یا مربوطه به زن و یا هر دو باشد.
این اورولوژیست ادامه داد :مردی که دچار مشکل ناباروری می‌شود ممکن است هیچ علامت بالینی دیگر نداشته باشد. روند زناشویی، بدون مشکل انجام می‌شود. حتی کمیت مایع انزالی به ظاهر طبیعی به نظر می‌رسد. صرفا با بررسی‌های پزشکی و آزمایشگاهی است که ناباروری تشخیص داده می‌شود.
امیرجنتی دستگاه تولید مثل آقایان را اینگونه تشریح کرد : دستگاه تولید مثل مرد شامل بیضه ها، یک سری لوله‌های انتقال دهنده وغده‌های دیگری است که در این لوله‌ها باز می‌شوند. مغز نقش اصلی را در کنترل دستگاه تولید مثل بر عهده دارد. غده هیپوفیز و هیپوتالاموس که در کف مغز قرار دارند تولید هرمونها و اسپرم در بیضه را تحت کنترل دارند. Fsh و LH دو هرمون مهمی هستند که توسط هیپوفیز تولید و روی بیضه‌ها اثر می‌کنند. بیضه‌ها تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را بر عهده دارند. برای ساخت اسپرم کامل که قدرت لقاح تخمک را دارد، هفتاد روز زمان نیاز است. وقتی که اسپرم در بیضه تولید و از آن خارج می‌شود، به مدت
2 تا 10 روز زمان لازم است تا ازاپی دیدیم عبور کند که طی این مدت توانایی تحرک را کسب می‌کند. به هنگام ارگاسم یا ارضاجنسی، میزان کمی مایع حاوی اسپرم از بیضه‌ها خارج و با مابقی که از کیسه‌های منی و پروستات خارج می‌شوند، مخلوط شده و طی انزال این مخلوط از مرد خارج می‌شد.


این متخصص اورولوژی در پاسخ به این پرسش که علل ناباروری در مردان چیست، خاطرنشان کرد : ناباروری در مردان یا به دلیل مشکلات تولید اسپرم و یا مشکلات مربوط به انتقال اسپرم بوده که حالت اول شایع تر می‌باشد. انسداد در مسیر انتقال اسپرم از محل تولید باعث فقدان کامل اسپرم در مایع می‌گردد. به عبارتی مایع منی موجود است ولی در محتوای آن سلول اسپرم وجود ندارد. مشکلات تولید اسپرم میتواند به علل ژنتیکی یا کروموزومی،عدم نزول بیضه ها، عفونت ها،چرخش بیضه ها،واریکوسل،داروها و مواد شیمیایی،آسیب اشعه،علل ناشناخته.
وی علل مشکل انتقال اسپرم را اینگونه بیان کرد : مشکل انتقال اسپرم علل مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از :عفونت ها،مشکلات پروستات،فقدان لوله منی بر،وازکتومی (بستن لوله‌های مرد).این متخصص اورولوژی با بیان این نکته که مسائل جنسی یکی از علل ناباروری است ، افزود :برخی از مسائل جنسی که عامل ناباروری هستند عبارتند از :انزال عقب گرد مایع منی، فقدان انزال،اختلالات جنسی و نعوظ، فقدان رابطه زناشویی،آسیب نخاعی،،جراحی پروستات، آسیب عصبی، اثربرخی داروها.


وی ادامه داد : می توان به بیماری هیپوفیز مثل تومورهای آن و یا اشکالات مادرزادی آن و نیز سوء مصرف موادی مثل استروئیدها که در باشگاه‌های بدن سازی و یا افراد به دلیل دوپینگ استفاده می‌کنند به عنوان عامل ناباروری در مردان اشاره کرد .امیرجنتی در پایان گفت
:تماس زیاد و مکرر با مواد شیمیایی نظیر
علف کش ها، آفت کش ها،توکسین ها، مواد شیمیایی نظیربنزن، تولوئن و صنایع رنگ باعث کاهش مقدار اسپرم می‌شوند.استفاده مکرر از سونا،حمام داغ نیز موقتا باعث کاهش اسپرم می‌شوند. نشستن زیاد، لباس تنگ و استفاده زیاد از لب تاپ باعث افزایش درجه حرارت ناحیه بیضه‌ها و کاهش تولید اسپرم می‌شوندو همچنین سیگار، استرس و چاقی نیز عامل کاهش اسپرم هستند. برخی شغل‌ها که با نشستن طولانی همراهند مثل رانندگی نیز باخطر ناباروری همراهند.







منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین