کد خبر: ۹۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی از اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان در خصوص دخالت ترکیه در انتخابات پیش‌روی این کشور شدیدا انتقاد کرد.
ناطقان: به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – از زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – شدیدا انتقاد کرد. وزیر خارجه آلمان آنکارا را به دخالت در انتخابات آینده آلمان متهم کرده است.

پیش‌تر، زیگمار گابریل به اتهام احتمال دخالت ترکیه در انتخابات پیش روی آلمان از آنکارا انتقاد کرده بود. اردوغان از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در آلمان درخواست کرده است به احزاب آنگلا مرکل – صدر اعظم آلمان – و مارتین شولتس – رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان – رای ندهند. وزیر خارجه آلمان این اقدام از جانب آنکارا را «دخالت بی‌سابقه» در حاکمیت آلمان خواند.

اردوغان روز شنبه در سخنرانی خود در یک گردهمایی گفت: «او (گابریل) حد و مرز نمی‌شناسد. شما چه کسی هستید که رئیس جمهور ترکیه را خطاب قرار می‌دهید؟ چه مدت تجربه سیاسی دارید؟ سن شما چند سال است؟»

وی افزود شهروندان ترکیه‌ای ساکن در آلمان باید با اجتناب از رای دادن به احزاب حاکم، به مقامات این کشور «درسی بیاموزند.»

وی گفت: «آن‌ها حرکتی علیه ترکیه آغاز کرده اند. به آن‌هایی رای دهید که با ترکیه دشمنی ندارند.»

وی همچنین درباره درخواست ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپا اظهارنظر کرد. اردوغان گفت: «برای ما اهمیتی ندارد آلمان دری برای ما بگشاید یا خیر. ما به اندازه کافی راه برای ورود داریم.»

انتخابات آلمان در روز 24 سپتامبر برگزار خواهد شد. بر اساس تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها، ائتلاف اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان با کسب 34 درصد حمایت مردمی از دیگر احزاب این کشور پیشی گرفته است. این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات توانسته است 24 درصد حمایت را به خود اختصاص دهد.

پس از آن‌که آلمان از ورود چند مقام ترکیه‌ای به خاک خود به منظور برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی برای همه‌پرسی اخیر این کشور امتناع کرد، روابط میان برلین و آنکارا به سردی گرایید. پس از آن، اردوغان اقدامات مقامات آلمان را به سران دوران نازی تشبیه کرد.

در ماه مِه سال جاری میلادی، آنکارا بازدید هیات آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را لغو کرد. این در حالی است که نیروهای نظامی و جنگنده‌های آلمانی در این پایگاه هوایی مستقر شده اند. در اوایل ماه ژوئن، برلین نیز در واکنش به این اقدام ترکیه اعلام کرد نیروهای خود را از این پایگاه نظامی خارج خواهد کرد. خروج نیروهای آلمانی از ترکیه از ماه ژوئیه آغاز شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین