کد خبر: ۱۶۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
در پی انتشار این خبر که «موقوفه منیرالسلطنه ۱۳۱۱ قمری با مجوز شورای فنی تهران باید تخریب شود»، معاون رئیس جمهور دستور حفظ سرای سیگارچی و ممانعت از هرگونه اقدام را در این بنای تاریخی، صادر کرد.
ناطقان: کمتر از ده روز قبل خبرهایی مبنی بر صدور مجوز تخریب سرای تاریخی "منیرالسلطنه" یا "سیگارچی" توسط یک رسانه منتشر شد که بر آن اساس شورای فنی تهران مجوز تخریب و نوسازی سرای ۱۲۵ ساله سیگارچی را آن هم در حریم کاخ جهانی گلستان و در محدوده بازار ثبت ملی تهران در شهریور ۹۷ صادر کرده بود. بر آن اساس ساخت دو طبقه زیرزمین و ایجاد یک کریدور شبه تجاری با ۱۰/۵ متر ارتفاع صادر شده که به طور واضح به زیرزمین اشاره نکرده و اعلام شده تا از زیر این بنا راهی به ایستگاه مترو متصل شود و یک کریدور ایجاد شود.

با انتشار این خبر، صحن علنی شورای شهر تهران سه‌شنبه ۲۴ مهر، تحت‌تاثیر این خبر قرار گرفت، به اندازه‌ای که حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از چراغ سبز میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در سرای سیگارچی انتقاد کرد و گفت: «در سال‌های قبل شاهد بودیم که حریم کاخ گلستان توسط ساخت و ساز سرای دلگشا نقض شد، اخیرا نیز در اقدامی جدید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز در سرای موقوفه سیگارچی را داده است که ارتفاع ساختمان‌ها ۱۰.۵ متر خواهد بود. شهرداری باید از دادن مجوز به این ساخت و ساز خودداری کند، نباید اجازه دهیم که حریم کاخ گلستان دچار خدشه شود.»

در ادامه نیز احمد مسجد جامعی، عضور شورای شهر تهران با مطرح کردن این اتفاق در صحن شورا اظهار کرد: «پیش از این ما تخریب سرای دلگشا که دقیقا روبروی میدان ارگ بود را داشتیم و حتی این ساخت و ساز سبب شد که حریم کاخ گلستان در معرض خطر قرار گیرد و در آستانه حذف از لیست یونسکو قرار گیرد اما این اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند درمورد عدم ساخت سرای سیگارچی که حریم کاخ گلستان را در معرض خطر قرار می‌دهد اقدام موثر داشته باشد گفت: امیدوارم شهرداری تهران هرچه سریع تر به این موضوع ورود کند تا شاهد کش و قوس در این حوزه نباشیم.»

سرانجام امروز علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دستور حفظ سرای سیگارچی و ممانعت از هرگونه اقدام در این بنای تاریخی را صادر کرد.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با اعلام این خبر به نقل از مونسان گفت: موقوفه منیرالسلطنه (سرای سیگارچی) که در ضلع جنوب شرقی چهارراه گلوبندک تهران قرار دارد، با ساختار گذشته و بدون هیچ عملیات عمرانی در جای خود باقی است.

او با بیان این‌که ۱۹ بهمن سال۹۶ در مکاتبه‌ای از سوی شهرداری منطقه ۱۲ در مورد درخواست متولی موقوفه منیرالسلطنه مبنی بر تخریب و نوسازی مالک بنا به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال شد،‌ اضافه کرد: موضوع درخواست شهرداری منطقه ۱۲ در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در سه جلسه در تاریخ ۲۰ اسفند ۹۶، ۲۳ مرداد ۹۷ و ۱۳ شهریور ۹۷ مطرح شد که نتایج در تاریخ ۱۶ مهر۹۷ برای اعلام نظر نهایی به معاون میراث فرهنگی کشور و تصویب و ابلاغ آن به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال شد.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر بنای مذکور با ساختار گذشته فعال و بدون هیچگونه عملیات عمرانی و یا تخریب در جای خود پا برجاست، ادامه داد:‌ با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به محض اطلاع از موضوع دستور توقف هرگونه اقدام در مورد این بنای تاریخی را صادر کرده است.

بزرگ‌نیا افزود: با توجه به تصویب نهایی نشدن طرح از سوی معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، نظارت و مراقبت مستمر به منظور ممانعت از تخریب این بنا را در دستور کار خواهد داشت.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین