کد خبر: ۱۷۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با گاردین گفت که تحریم، کسی را پشت میز مذاکره بازنمی‌گرداند بلکه اراده برای مقاومت را تقویت می‌کند.
ناطقان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان در تهران، در پاسخ به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: «ما به فشار و مقاومت در برابر آن عادت داریم. تحریم‌ها همیشه آسیب‌زا هستند و به مردم عادی آسیب می‌زنند اما به ندرت می‌توانند سیاست‌ها را تغییر دهند. تحریم، کسی را پشت میز مذاکره بازنمی‌گرداند بلکه اراده برای مقاومت را تقویت می‌کند.»

وی تاکید کرد که ایران نه‌تنها در برابر تحریم‌ها دوام خواهد آورد بلکه پیشرفت هم خواهد کرد. «ما تلاش کرده‌ایم که تاثیر تحریم‌ها بر مردم را به حداقل برسانیم اما مردم عادی رنج خواهند کشید، اقتصاد متحمل رنج خواهد شد.»

وزیر خارجه دولت حسن روحانی در خصوص تحریم‌های نفتی نیز گفت که همواره برای این کالا بازار وجود دارد و این به شرایط و قیمت نفت بستگی دارد. ظریف گفت که باور دارد ایران همواره می‌تواند نفت بفروشد.

وی اظهارات مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها دارو و غذا را دربرنمی‌گیرند را نیز به چالش کشید و گفت: «آمریکا تحریم‌های مالی علیه ایران اعمال کرده، وقتی می‌خواهید پول جابه‌جا کندی بانک از شما نمی‌پرسد که این پول مربوط به غذا و دارو هست یا نه؟ به همین خاطر تحریم‌ها دارو و غذا را هم هدف قرار می‌دهند.»

محمدجواد ظریف افزود: «آمریکا به قول‌های خود وفادار نیست. ما بر این باوریم که همه تحریم‌ها غیرقانونی هستند. برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت اما آمریکا در خصوص تعهدی که خود سپرده‌ صداقت ندارد.»

وزیر خارجه همچنین از کندی تحرکات اروپا در راستای تعهداتش ابراز ناخرسندی کرده و گفته: «این مهم است که اروپا تعهد سیاسی داده اما متاسفانه، قابلیت اجرا محل نگرانی است و بسیار کند بوده است. هانت به من تعهد داد که انگلستان به توافق هسته‌ای باور دارد اما ما نیاز داریم اقدام عملی هم ببینیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین در این مصاحبه در خصوص یمن نیز سخن گفته است. به گفته ظریف: «کابوس بشری در یمن نمی‌تواند ادامه یابد. اگر ائتلاف سعودی بگذارد، همه یمنی‌ها حاضر به حضور در میز مذاکره هستند.»
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین