کد خبر: ۹۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
دبیرکل حزب الله لبنان:
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان ضمن اشاره به فتوای آیت الله «سیدعلی سیستانی» مبنی بر جهاد کفایی علیه داعش آن را آغازی بر پیروزی سرنوشت ساز اخیر دانست و تاکید کرد که شیعه و سنی در کنار هم در آزادسازی موصل نقش داشتند.
ناطقان: نصرالله سه شنبه شب در سخنرانی خود که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی «المنار» پخش شد، با اشاره به آزادسازی شهر موصل از دست گروه تروریستی داعش گفت: آنچه در موصل اتفاق افتاد تنها مختص کشور عراق نیست بلکه به سرنوشت منطقه و امت ارتباط دارد.
روز یکشنبه گذشته «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق با حضور در شهر موصل به طور رسمی آزادسازی این شهر از دست گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.
داعش حدود 3 سال این شهر را در دست داشت. عملیات آزادسازی حدود 9 ماه و با مشارکت نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق به طول انجامید.
دبیرکل حزب الله لبنان آزادسازی عراق را به آیت الله سیستانی، مرجعیت نجف،مسئولان عراقی و نیروهای مسلح و احزاب و روسای قوا و مجلس به ویژه حیدر العبادی و همه مجاهدان و رزمندگان حاضر در جبهه ها و خانواده های شهدا و مجروحان این پیروزی و نیز همه کسانی که عراق را در این پیروزی یاری کردند و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران و آیت الله خامنه ای تبریک گفت.
وی افزود: این پیروزی در ادامه پیروزی های پی در پی عراقی ها در دیالی و صلاح الدین و مناطق دیگر اتفاق افتاد و ما را به یاد روزهای اول درگیری های شدید نیروهای عراقی و داعش می اندازد. همه به خاطر داریم داعش چطور با سرعت مناطق را تصرف کرد و موجی از حیرت و ناامیدی در بین مردم به دنبال داشت.

**اهمیت فتوای مرجعیت علیه داعش
نصرالله دلایل اهمیت فتوای آیت الله سیستانی علیه داعش را اینگونه برشمرد: نخست اینکه این فتوا مردم را از حیرت و دستپاچگی نجات داد. دوم اینکه دشمن را مشخص کرد. دشمنی که اسمش را «دولت اسلامی در عراق و شام» گذاشته بود و برای برخی ها امر مشتبه شد که این یک جریان اسلام گرا است و بعضی ها آن را ادامه بهار عربی دانستند. سوم اینکه همه را متوجه مسئولیت های خود کرد. فتوا مختص طائفه شیعه نبود بلکه تک تک عراقی ها مخاطب آن بودند. چهارم اینکه این فتوا سطح مبارزه را بالا برد و شکل رویارویی را متحول کرد.
وی افزود: این فتوا روحیه مردم و نظامیان و افسران را بالا برد و صدها هزار نفر از عراقی ها به دنبال آن به جبهه ها پیوستند تا قدرت واقعی عراق را به نام الحشد الشعبی تشکیل دهند. برای همین امروز که از پیروزی موصل صحیت می کنیم باید به این فتوا اشاره کنیم. شخصیت های سیاسی چه در زمان «نوری المالکی» و چه در زمان «حیدر العبادی» و دیگر شخصیت ها و نیز مردم عراق پاسخ مثبتی به این فتوا دادند. موضع تعیین کننده ایران و در راس آن امام خامنه ای و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال این فتوا رخ داد.

**نقش مردم، علمای اهل سنت و عشایر در پیروزی علیه داعش
نصرالله در بخش دیگر سخنانش گفت: وقتی مردم جانشان را بر کف دست گرفته و به دنبال این فتوا راهی جبهه ها شدند این آن قدرت واقعی است که تحقق پیدا کرد و پیروزی های بعدی را رقم زد. عراقی ها تصمیم خود را برای مبارزه با داعش گرفتند و عزم خود را برای تعیین سرنوشت خود جزم کردند و برای رسیدن به این هدف نه منتظر اتحادیه عرب ماندند و نه به سازمان ملل و شورای امنیت و دیگر موسسات بین المللی ماندند.
وی با اشاره به نقش علمای اهل سنت در پیروزی علیه داعش گفت: باید اینجا به موضع گیری برخی رهبران سنی عراق نیز اشاره کنیم چون در رسانه ها تلاش شد تا این معرکه بین شیعه و سنی نشان داده شود. علمای سنی عراق با روشنگری خود توانستند چشم فتنه را کور کنند و توطئه را ناکام بگذارند.
نصرالله ادامه داد: حضور عشائر در جبهه ها، ایستادگی و شجاعت در میدان با وجود اوضاع سخت جغرافیایی و آمادگی دشمن و عدم آمادگی دوستان، تحمل سختی ها توسط مردم عراق در عرصه های امنیتی و اقتصادی و.. در طول سه سال جنگ و گوش نسپردن به خواسته طرف های خارجی همه جزو عواملی هستند که این پیروزی را رقم زد.

**تامل در نقش آمریکا در عراق
دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه عراقی ها امید به طرف های خارجی نبستند تصریح کرد: آمریکایی ها گفتند پیروزی بر داعش نیاز به سی سال وقت دارد. بعضی ها حرف از 15 سال و 25 سال و 10 سال زدند. اما عراقی ها می دانستند که در صورت وجود اراده بین المللی، شکست دادن داعش نیاز به مدت زیادی ندارد.
وی افزود: بعضی رسانه های عربی به دروغ این پیروزی را پیروزی به مدد آمریکا می دانند اما این دروغ است. دولت ترامپ صراحتا اعلام کرد که دولت قبل و کلینتون زمانی که وزیر خارجه بود داعش را در منطقه و عراق ایجاد کردند.

**نباید به پیروزی موصل اکتفا کرد
نصرالله در بیان اهمیت آزادسازی موصل گفت: پیروزی موصل گام بسیار بسیار بزرگی بود چون موصل مرکز خلافت موهوم داعش بود و از این نقطه «دولت خلافت» اعلام شده بود. این پیروزی در عراق و سوریه و همه کشورهای منطقه و جهان ابعاد و تاثیرات زیادی خواهد داشت.
وی در عین حال تصریح کرد: امیدواریم برادران عراقی و مسئولان و مردم عراق مانند سه سال گذشته به پیروزی در موصل اکتفا نکنند و بقیه نقاط عراق را نیز از لوث وجود تروریست ها پاک کنند. برقراری امنیت در عراق در گرو ریشه کردن نهایی این مجرمان و قاتلان از خاک عراق است. بعضی ها می خواهند ذهن مردم را از این پیروزی به مسائل دیگر که اهمیت کمتری دارند منحرف سازند.
نصرالله تاکید کرد: امروز ملت های منطقه که از وجود داعش در هراس بودند در برابر یک فرصت تاریخی قرار دارند. نباید گذاشت این فرصت از دست برود و نباید اجازه داد داعش بار دیگر در این منطقه پا بگیرد و عده ای باز از این گروه وحشی حمایت کنند.

**ضرورت حل مساله پناهجویان سوری در لبنان
سیدحسن نصرالله در ادامه سخنرانی اش به تحولات داخلی لبنان از جمله موضوع پناهجویان سوری در لبنان پرداخت. وی گفت: ما خواهان ادامه کار این دولت و رسیدگی آن به مشکلات معیشتی از سوی این دولت هستیم و از «سند بعبدا» و نقشه راه که از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری مطرح شد حمایت می کنیم. در این زمینه حرف های تازه ای مطرح نیست و مصلحت لبنان در ادامه دولت فعلی و اختلاف ها در باره موضوعات مختلف نباید منجر به سقوط دولت شود.
وی درباره وضعیت پناهجویان سوری در لبنان تصریح کرد:این پناهجویان در سرتاسر مناطق لبنان پراکنده شده اند. برخی در اردوگاه ها و برخی در روستاها و شهرهای مختلف حضور دارند. امروز همه با مشکلات ناشی از حضور این پناهجویان در کشور درگیر هستند. چه مشکلات اقتصادی و از دست رفتن فرصت های کاری و .. این پرونده باید به هرحال حل شود.
دبیرکل حزب الله لبنان درباره اختلاف اخیر در لبنان درباره گفت و گو با دولت سوریه درباره وضعیت پناهجویان یادآور شد: دولت لبنان چه با دولت سوریه تماس برقرار کند یا نکند این باعث نمی شود دولت سوریه مشروعیت از لبنان کسب کند چون آنها اساسا نیازی به مشروعیت بخشی لبنان ندارند. دولت سوریه همین الان هم با بسیاری از کشورهای دنیا روابط دیپلماتیک دارد.
نصرالله افزود: بعضی ها در مخالفت با این پیشنهاد گفتند ما نمی خواهیم پناهجویان را مجبور به بازگشت کنیم. در حالی که حرف از اجبار در کار نیست بلکه هرکس تمایل به بازگشت داشته باشد برمی گردد و به آنها تسهیلاتی ارائه می شود. استدلال عجیب دیگر در مخالفت با گفت و گو با دولت سوریه درباره پناهجویان این است که این کار باعث قدرت گرفتن حزب الله می شود! ما نگفتیم می خواهیم خودمان این کار را بکنیم و برای خود جایگاهی کسب کنیم، بفرمایید خودتان در این زمینه پیشقدم شوید.
به گفته دبیرکل حزب الله لبنان، متاسفانه بعضی ها هم فکر می کنند برای استفاده از کمک های بین المللی (البته اگر واقعا چنین کمک هایی در کار باشد) اجازه دهند وضعیت پناهجویان به همین صورت ادامه پیدا کند. واقعیت های خارجی صحت و درستی نظر ما در این قضیه را ثابت می کند و ما از همه می خواهیم در این باره تامل بیشتری به خرج دهند.

**وضعیت بلندی های عرسال لبنان
دبیرکل حزب الله در بخش بعدی سخنرانی اش به وضعیت امنیتی در بلندی های عرسال در شرق لبنان و روند مبارزه با گروه های تروریستی در این منطقه پرداخت.
وی گفت: تلاش های زیادی برای کشف و ضبط باندهای تروریستی در لبنان انجام گرفت که اگر این تلاش ها نبود وضعیت امنیتی لبنان به گونه دیگری بود. باید از این تلاش ها تقدیر به عمل آورد. هر روز که می گذرد روشن می شود که برخی ها در داخل عرسال ماموریت تشکیل باندهای تروریستی و تلاش برای اجرای عملیات تروریستی را بر عهده دارند. این مشکل باید حل شود.
نصرالله با بیان اینکه در بلندی های عرسال مشکل هنوز پابرجاست از دولت لبنان خواست تا راه حل ارائه بدهد. وی افزود: دولت برای حل این مشکل آستین بالا بزند و ما هم از آن حمایت می کنیم. این اخرین باری است که از موضوع بلندی های عرسال و خطر آن بر لبنان و حتی بر اردوگاه های پناهجویان صحبت می کنم.
دبیرکل حزب الله در پایان سخنانش گفت: ما معتقدیم زمان آن رسیده که از این خطر خلاصی پیدا کنیم و فرصت برای چنین کاری مهیا شده است. همه این باندهای تروریستی در بلندی های عرسال همگی از موصل و الرقه دستور می گرفتند. البته همه آنها الان می دانند که هیچ افقی در پیش رویشان نمانده است. باید از این فرصت استفاده کنیم تا هیچ یک از این عناصر مسلح در خاک لبنان باقی نماند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: نصرالله ، موصل
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین