کد خبر: ۱۰۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
وزیر دادگستری با بیان اینکه تمام پرونده‌های سازمان تعزیرات مهم هستند، گفت: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های جامعه، موضوع قاچاق کالا و ارز در اولویت است.
ناطقان: علیرضا آوایی در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان تعزیرات حکومتی ضمن تشکر از اقدامات امیری اصفهانی در مدتی که ریاست سازمان تعزیرات حکومتی را بر عهده داشت، گفت: وظیفه خود می‌دانم از زحمات آقای امیری‌ اصفهانی تشکر کنم و برای ایشان در مسئولیت‌های آینده آرزوی توفیق دارم. از همه عزیزان که در این مدت ایشان را یاری کرده‌اند تشکر می‌کنم. به آقای انصاری هم خیرمقدم می گویم، ایشان هم از قضات و مدیران مجرب دستگاه قضایی است. ایشان با حدود 20 سال تجربه مدیریتی و قضایی از قضات خوشنام دستگاه قضایی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: آقای امیری اصفهانی اشاره کردند توجه به حق الناس و رعایت توازن و عدالت در خصوص موضوع تعزیرات امر لازمی است. برای مثال موضوع تعارضی که بین حقوق شهروندی و امنیت به وجود می آید؛ گاهی اگر بخواهیم امنیت را مستقر کنیم، ممکن است به حقوق شهروندی آسیب وارد شود و یا شاید هم در برخی موارد اگر بخواهیم به حقوق شهروندی اهتمام ورزیم ممکن است به امنیت ضربه وارد شود. موضوع در تعزیرات هم این چنین است. از ابتدای کار و تشکیل سازمان تعزیرات این اختلاف دیدگاه وجود داشت، البته اکنون به نقطه خوبی رسیدیم ولی باید توجه بیشتری کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به حساسیت امور سازمان تعزیرات از نظر حق الناس بودن و تاثیر آن در اجتماع تصریح کرد: ما اداره یا سازمان غیر مهم نداریم ولی برخی از این سازمانها تاثیری دارند که تاثیرشان فوری و سریع در جامعه خودشان را نشان می دهند. برای مثال عملکرد قوه‌ قضائیه، سازمان تعزیرات یا همین نحوه برخورد با قاچاق و گرانفروشی است که تمام این موارد بازتاب اجتماعی دارند و کار را سخت کرده است.

آوایی گفت: موضوع دیگر بحث اختیارت گسترده است. شاید گاهی اختیار یک دادیار در برخی مباحث از اختیار روسای قوا بیشتر باشد. جلب مردم، اجازه ورود به منزل مردم و امثالهم ولی چون برای ما عادی شده متوجه اهمیت آن نیستیم. یکی از آفاتی که اینگونه مشاغل دارند، عادی شدن آن است. در مدتی که در قوه‌ قضائیه خدمت دوستان بودیم همیشه می گفتیم کارهای روتین ما صدور قرار جلب، فرستادن به بازداشتگاه و امثالهم است، ولی هر کدام از اینها زلزله‌ای در یک طایفه و یا مهمترین حادثه زندگی یک خانواده است. موضوع تعزیرات هم اینچنین است. برای مثال در موضوع تعزیرات پرده‌ای سر در مغازه‌ای زده می شود ولی دیگر معلوم نیست که آن مغازه دار دختر دم بخت دارد یا خیر و یا دیگر می تواند در آن شهر زندگی کند یا خیر، یکی از آفات اینگونه مشاغل این موارد است.

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری دوستان به راهکارهایی برسیم و نگرانی‌هایی که وجود دارد، رفع شود. هم آقای رئیس‌جمهور و هم نمایندگان مجلس نگرانی هایی داشتند که سازمان تعزیرات از این جای خوبی که رسیده به جایگاه بهتری برسد. بحث پرونده‌های قاچاق از اولویت های کارها است. هم بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و هم ضروریات جامعه باید در این زمینه یک جمع بندی داشته باشیم، البته همه پرونده های تعزیرات مهم هستند. ما پرونده غیر مهم نداریم. همیشه گفتم اگر یک پرونده در مقابل پرونده قتل کم اهمیت باشد ولی خودش فی النفسه مهم است. هزار تومان جریمه کردن مردم برای مردم عادت نمی شود و سابقه در ذهن می ماند، چه برسد به جریمه های سنگین که زندگی ها را جابجا می کند.

وزیر دادگستری با بیان اینکه در سیستم بازار اعتبار بیشتر از پول مطرح است گفت: وقتی در بازار اعتبار آسیب ببیند، کار فرد تمام است. یک جا باید اعتبار فرد آسیب ببیند در اینجا بحثی نیست، ولی اگر این اعتبار به اشتباه آسیب ببیند قابل جبران نیست. ما باید حساسیت ها را به یکدیگر یادآوری کنیم چون که در معرض غفلتیم. گاهی وقت نداریم حتی 5 دقیقه با خودمان فکر کنیم و یک ارزیابی از خودمان داشته باشیم، باید این کار را بکنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین