کد خبر: ۱۱۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
لاریجانی تأکید کرد: البته پایان کار تروریسم نرسیده چرا که جنس این گروه های تروریستی جنس مهاجر است که بعد از خاتمه در سوریه به لیبی، افغانستان و کشورهای دیگر می رود و آزار می دهند اما در هر صورت ضربه خورده اند که این پیروزی برای دنیا است.
ناطقان: علی لاریجانی در حاشیه دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی که در استانبول برگزار شد، در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه ضمن تشکر از اسماعیل قهرمان رئیس پارلمان ترکیه و دولت این کشور که تلاش کردند این اجلاس با صحت انجام شود، گفت: امیدواریم در دو سالی که ریاست این مجمع را برعهده دارند، شاهد پیشرفت های خوبی باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه منطقه آسیا منطقه ای در حال رشد بوده که سرمایه های خوبی در آن نهفته است، عنوان کرد: صاحبنظران معتقدند دوران توسعه گرایی در آسیا آغاز شده و این پرش در حال رخ دادن است از این رو یکی از مهم ترین مأموریت های این مجمع افزایش سهم سرمایه گذاری های مختلف میان کشورها باشد و زمینه توسعه را در کشورهای آسیایی فراهم کنند.

وی افزود: برخی کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی از قدرت اقتصادی بالایی همچون چین، اندونزی، مالزی، ترکیه، روسیه برخوردارند از این رو زمینه کار در بخش های مختلف وجود دارد لذا اولین انتظار این است که نهاد بین المجالس آسیایی بتواند در توسعه اقتصادی آسیا، ارتباط کشورها با یکدیگر و افزایش سرمایه گذاری ها تسهیل کننده باشد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه اقدامات آمریکا در منطقه آسیا باعث مشغول کردن کشورها به یکدیگر شده و مسأله و ماجرا ایجاد می کنند، عنوان کرد: آنها روزی طالبان و روزی داعش را ایجاد می کنند که همین باعث می شود، انرژی کشورها از بین برود که دلیل آن نیز روشن است چون انرژی کشورهای اسلامی فرسوده می شود و بدون هیچ هزینه های اسرائیل بهره مند می شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال ایجاد هراس در میان کشورها هستند، اظهار داشت: اکنون آمریکایی ها بعد از شکست داعش در منطقه به دنبال نگران کردن کشورها نسبت به ایران هستند که هر روز داستانی درست می کنند و از محل آن تجارت می کنند به این معنا که ترامپ به منطقه آمد، جولانی داد و از چند کشور ۵۰۰ میلیارد دلاری پول دریافت کرد و اسم این را سرمایه گذاری می داند.

لاریجانی ادامه داد: از این رو کشورهای مهم منطقه همچون ایران و ترکیه باید شگردهای آمریکا را برای کشورهای منطقه روشن کنند؛ امروز داعش در عراق و داعش سرکوب شد و حالا آمریکایی ها سراغ لبنان رفته اند و این مسائل طراحی شده است لذا اتحادیه بین المجالس آسیاسی می تواند نقش مهمی در ایجاد صلح و امنیت در منطقه داشته باشد که البته باید بسیار فعال تر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با مهم دانستن نشست سوچی بعد از مناقشه طولانی که داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق ایجاد کردند، عنوان کرد: طی سال های اخیر که ایران، روسیه و ترکیه با هم کار کردند و در سرکوب داعش با هم همگرا شدند همچنین در ایجاد صلح و سازش در سوریه نقش آفرین بودند چنانچه از ابتدا هم معتقد بودیم مسائل سوریه از طریق نظامی حل نشده و باید از طریق سیاسی حل شود.

وی یادآور شد: زمانی که سرزمین های سوریه و عراق دست داعش و جبهه النصره افتاد جز با سرکوب علاج نمی شد که این سه کشور با هم افزایی توانستند مسائل را حل کنند و داعش نیز از سرزمین های تصرف شده خارج شد که این پیروزی بزرگی برای ایران، ترکیه و روسیه است که نه تنها در تبلیغات بلکه در عمل به دنبال مبارزه با تروریسم بودند.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: البته پایان کار تروریسم نرسیده چرا که جنس این گروه های تروریستی جنس مهاجر است که بعد از خاتمه در سوریه به لیبی، افغانستان و کشورهای دیگر می رود و آزار می دهند اما در هر صورت ضربه خورده اند که این پیروزی برای دنیا است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در اجلاس سوچی یک همگرایی برای راه حل سیاسی در حال شکل گرفتن است، عنوان کرد: رؤسای جمهور سه کشور تلاش می کنند تا به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه برسند که بسیار مهم است البته این سه کشور برای ملت سوریه تصمیم گیری نمی کنند بلکه تسهیل کننده امور آنها هستند و دولت و ملت سوریه باید طبق قانون اساسی و انتخابات خود تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: تصور می کنم کاری که ایران و ترکیه در قبال تمامیت ارضی عراق کردند گام مهمی بود و شما به خاطر دارید به محض اینکه داعش در موصل شکست خورد، هنوز بخش های کوچکی از خاک عراق در دست آنها بود که ماجرای جدیدی خلق شد و مسأله رفراندوم را درست کردند در حالی که قانون اساسی عراق، تمامیت ارضی این کشور را تضمین می کند و ما مخالف تجزیه در منطقه هستیم و آن را توطئه جدید می دانیم چرا که با برهم زدن تقسیمات کشورها به دنبال مشغولیت مسلمانان هستند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ما نگاه مثبتی نسبت به کردها داشته و داریم و آنها را جزء ملت های مسلمان در کشورها می دانیم، عنوان کرد: ما همواره از کردها حمایت کرده ایم و در عراق جدید هم جمهوری اسلامی بود که تلاش کرد تا کردها به شمال عراق بازگشته و جایگاهی داشته باشند لذا همواره معتقدیم کردها بخش اصیلی از مردم منطقه هستند که باید حمایت شوند البته به این معنا نیست که وسط مبارزه با تروریسم، ماجرایی خلق شود که به ضرر مردم کرد باشد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد:  به جای اینکه جشن بگیرند که داعش را با هم از بین بردند اما گرفتار ماجرای دیگری شدند که لازم است این مسائل با شیوه عقلایی حل شود؛ جمهوری اسلامی همواره امور تروریستی را غلط دانسته لذا به دوستان کرد همواره در ترکیه و عراق سفارش کرده ایم که آنها باید مسیر سیاسی و گفت و گو را دنبال کنند و اگر در این مسیر کمکی از دست ما بربیاید به آنها کمک می کنیم.

وی ادامه داد: در بمباران یمن کسی به نتیجه ای نرسید فقط تعداد زیادی از مسلمانان از بین رفتند و فقر و قحطی فراگیر شد لذا هیچ مشکلی حل نشد در حالی که راه حل آن صرفا از طریق سیاسی حل می شود نه از طریق لشکرکشی. لذا همه گروه ها و اقوام در منطقه باید کار را به سمت گفت و گوهای سازنده سیاسی ببرند که ما نیز در ایجاد فضای گفت و گو کمک می کنیم و دولت ها نیز باید این مجال را بدهند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه روابط تجاری گسترده با کشور دوست و برادر داریم، ابراز داشت: این فرصت خوبی است که گروه های دیگر نیز از این فرصت استفاده کنند و به جای درگیری از طریق سیاسی مسائل خود را حل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اقلیت های مذهبی در ایران از جایگاه خوبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: در پارلمان ایران همه اقلیت های مذهبی حضور دارند در حالی که ممکن است به لحاظ جمعیت نتوانند نماینده داشته باشند لذا مسأله ای که در شورای شهر یزد اتفاق افتاد یک تفاوت برداشت میان قانونگذار و شورای نگهبان به وجود آمد که در حال پیگیری است لذا حقوق زرتشتیان و سایر اقلیت ها هیچگاه نادیده گرفته نمی شود.

لاریجانی در گفت‌‍وگو با شبکه تلویزیونی TRT ترکیه بیان کرد

احتمال بروز مشکلات امنیتی ازسوی تروریست‌های مهاجر شکست‌خورده در سوریه

لاریجانی همچنین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی TRT ترکیه ضمن تشکر از میزبانی این کشور، روابط دوجانبه ایران و ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به تأثیر نشست سوچی در حل بحران سوریه عنوان کرد: کشورها این اراده را پیدا کرده اند تا بحران سوریه را از طریق راه حل سیاسی برطرف کنند که در این زمینه همکاری روسیه، ترکیه و ایران بسیار مثبت بوده و امروز توانسته اند تروریسم را در منطقه از بین ببرند از این رو این مذاکرات شروع خوبی بود که منجر به شکست داعش در عراق و سوریه شد.

وی در ادامه با مهم دانستن آزادسازی سرزمین های تحت تصرف داعش و ضربه جدی که این گروه تروریستی در منطقه خورد، اظهار داشت: البته ممکن است این تروریسم به جاهای دیگر ورود کند چون جنس تروریست هایی که در سوریه هستند تروریست های مهاجر هستند و ممکن است به جای دیگر بروند و مسأله و مشکلات امنیتی ایجاد کنند لذا در حال حاضر فقط زمین های تحت تصرف از آنها باز پس گرفته شد.

لاریجانی در ادامه آمریکایی ها را مسبب اصلی بروز تروریسم در منطقه دانست و افزود: به تاریخ آمریکایی ها بنگرید که طالبان را چه کسی به وجود آورد؛ سابقا در همین زمینه از بی نظیر بوتو سوال شد که چرا طالبان را به وجود آوردید و وی گفت به ما نگویید طالبان را ما به وجود آوردیم چرا که یک مثلث، طالبان را به وجود آورد؛ ضلع اصلی آن آمریکا و انگلیس بودند که ایده ایجاد طالبان را دادند، ضلع دیگر عربستان و امارات بودند که کمک مالی کردند و ضلع دیگر پاکستان بود که از نیروهای آن از اینجا جذب شدند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه داعش را نیز آمریکایی ها به وجود آوردند، یادآور شد: حتی خانم کلینتون در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد که آمریکایی ها داعش را به وجود آورده اند البته تصور آنها از به وجود آوردن تروریست ها هدف دیگری بود اما در نهایت همواره خودشان گرفتار می شوند ضمن اینکه هدف اصلی آنها این است که درگیری میان مسلمانان ایجاد کنند تا اسرائیل استفاده آن را ببرد و امروز اسرائیلی ها از اینکه داعش سرکوب شد خیلی ناراحت هستند و دنبال ایجاد مشکلاتی برای لبنان هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها قصد دارند کشورها را نسبت به ارتباط با ایران نگران کنند، عنوان کرد: اکنون که داعش از میان رفته می خواهند ماجرای جدیدی درست کنند لذا در حالی به ایران اتهام می زنند که ما تاکنون به هیچ کشوری تجاوز نکرده ایم و این آمریکایی ها بوده اند که همواره کشورها را تهدید می کنند در غیر این صورت حضور ما در عراق و سوریه به درخواست دولت های آنها و برای مبارزه با تروریسم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که داعش در سوریه ضربه خورد آمریکایی ها به سراغ ایجاد به هم ریختگی های دیگر در منطقه می روند از این رو ترکیه و ایران باید مراقبت کنند تا گرفتار مسائل جدیدی نشوند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین