کد خبر: ۱۱۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
برخی همواره از سیرنشدن بعد از خوردن غذا شکایت دارند اما ان مسائل علل مختلفی داشته و به ماده غذایی مربوط است.
ناطقان: آیا شما در زمره افرادی هستید که همیشه احساس می‌کنید ته دلتان ضعف می‌رود؟ یا نمی‌توانید شکلات یا کیکی را که در یخچال مانده است فراموش کنید؟ همیشه برای خوردن به کابینت و یخچال سرک می‌کشید؟همه این‌ها نشان می‌دهند که شما احساس گرسنگی می کنید ونمی‌توانید میل به ریزه‌خواری را در خود کنترل کنید، در ادامه علل گرسنگی همیشگی افراد ذکر شده است.
بیش از حد در بشقابتان غذا می کشید

شما در زمره افرادی هستید که فرقی ندارد چه حجمی از غذا در مقابل‌تان است و عادت کرده‌اید که بشقاب‌تان را تمام کنید، این عادت معمولا مربوط به مسائل تربیتی است، یعنی اینکه از کودکی به ما آموزش داده‌اند که بشقابمان را تمیز کنیم و دچار اسراف نشویم اما نکته مهم این است که در غذا خوردن همیشه باید به صدای معده‌ خود توجه کنید، توصیه می‌کنیم داخل بشقابتان به اندازه‌ای که احساس گرسنگی دارید غذا بکشید و از مقدار کم شروع کنید و اگر احساس سیری نکردید دوباره غذا بکشید، توجه داشته باشید که گاهی ما اصلا گرسنه نیستیم و بدنمان نیاز به غذا ندارد، اما از روی میل و هوس شروع به خوردن غذا می‌کنیم.

خوردن برخی غذاها را غدقن کرده‌اید

اگر مصرف برخی مواد غذایی را برای شما غدقن کرده‌اند یا خودتان تعدادی موادغذایی را برای خود غدقن کرده‌اید تا چاق نشوید به همین دلیل است که تمام روز را به خوردن این مواد غذایی فکر می کنید، این یک واقعیت است که انسان از هر چیزی منع شود به آن علاقه مندتر می‌شود و در این صورت است که فرد نمی‌تواند مقاومت کند و به سراغ مواد غذایی غدقن شده می‌رود و بعد از خوردن آنها عذاب وجدان می‌گیرد اما نیازی نیست تا خودتان را از لذت غذا خوردن محروم کنید به عنوان مثال اگر میل به خوردن شکلات دارید یک مربع میل کنید تا احساس نیازتان ارضا شود.

تند غذا می‌خورید

زمانی که یک تکه کیک شکلاتی را در عرض چند ثانیه می خورید فرصتی برای چشیدن آن ندارید و همین سرعت باعث می‌شود که چند دقیقه بعد دوباره احساس گرسنگی کنید و مصرف یک تکه دیگر کیک به سرتان بزند، چون طعم آن را به‌درستی نچشیده اید،به عبارتی، تند غذا خوردن باعث می‌شود معده فرصت اعلام پر شدن به مغز را نداشته باشد و بنابراین شما به خوردن بیش از حد ادامه خواهید داد. و دو ساعت بعد دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد اما کاری که باید بکنید این است که در کمال آگاهی و تمرکز غذا میل کنید.

ریزه‌خواری که چاقتان می کند

ریز‌ه‌خواری یعنی خوردن در حالی که گرسنه‌تان نیست، معده به بزرگی یک مشت است. این عضو مانند کیسه‌ای است که به اندازه میزان مواد غذایی مصرف شده منبسط می‌شود و اگر هنگامی که معده خالی نیست باز هم مواد غذایی وارد آن شود، بزرگ‌تر می شود و اشتها فرد نیز افزایش پیدا می‌کند، برای مقابله با ریزه خواری به اندازه‌ای که سیر می‌شوید غذا میل کنید نه بیشتر. اگر برای وعده ناهار کم غذا می‌خورید و حدود ساعت ۱۷ دلتان ضعف می‌رود یک میان وعده سبک لازم دارید و همین میان وعده سبک معده‌ شما را تا رسیدن زمان شام پر می‌کند.

نوشیدن بیش از حد آب ممنوع

درست است که آب یک ماده ضداشتهای طبیعی است، اما بهتر است احتیاط کنید زیرا نوشیدن آب قبل از غذا از ترس اینکه ۳ پرس غذای کامل نخورید و چاق نشوید، ایده خوبی نیست. زیرا آب صرفا چند دقیقه معده را پر می‌کند و شما به‌طور موقت غذای کمی می‌خورید اما به محض اینکه آب از معده خارج می‌شود گرسنگی شدیدی سراغتان می‌آید، زمانی که احساس گرسنگی به سراغتان می‌آید در گام اول باید از خودتان بپرسید آیا واقعا معده‌ شما خالی است و نیاز به غذا دارد؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت بود خودتان را محروم نکنید.

ترس از گرسنگی

روزانه ۳ وعده غذایی کامل میل کنید و باید توجه داشته باشید که هیچ‌وقت صبحانه را نادیده نگیرید و تحت تاثیر تبلیغات غیراصولی قرار نگیرید. صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی و ترسیدن از گرسنگی راه علاج نیست، در خیلی از این تبلیغات دشمن درجه یک تناسب اندام را گرسنگی و غذا خوردن بیان می‌کنند، در حالی که برای کنترل وزن باید به سنسور‌های بدن توجه کنید و فقط زمانی غذا بخورید که واقعا گرسنه‌شده اید، اگر می‌ترسید که صدای شکمتان بلند شود همیشه یک میان وعده ساده همراه خود داشته باشید و منتظر وعده ناهار نمانید.


۶ علت مهم احساس گرسنگی همیشگی که چاقتان می‌کند+ اینفوگرافی
 
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین