کد خبر: ۱۲۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فرمانده نیروی دریایی تأکید کرد ایران حاکمیت کامل بر سهم ۲۰ درصدی خود در دریای خزر دارد.
ناطقان: سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز سه شنبه، 19 دی این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه که با حضور امیر سرتیپ ملک زاده، امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر سرتیپ شهبازی و نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع، اطلاعات، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، شیلات و مرکز پژوهش‌های مجلس، راه و شهرسازی (سازمان بنادر) برگزار شد و در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و کنوانسیون مربوط بحث و بررسی شد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بروجردی رئیس کمیسیون در ابتدای جلسه گفت: تحقق حقوق ملت ایران در دریای خزر مطابق سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر مصوب شورای عالی امنیت ملی مورد تأکید ما و قطعی است، بیان کرد: همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت جمهوری اسلامی در حق‌السهم خود و حاکمیت قاطع ایران در این دریا از رژیم حقوقی دیده و تثبیت شود.

نقوی حسینی ادامه داد: همچنین در این جلسه امیر ملک زاده به تغییر و تحولات و روند رژیم حقوقی دریای مازندران در 3 مقطع دوره ایران و روسیه تزاری، ایران و شوروی و ایران و روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق اشاره کرد و با استناد به توافقات 1921 و 1940 از حقوق ملت ایران در دریای خزر سخن گفت.

وی افزود: در ادامه جلسه آقای «صابر» رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی در ارتباط با رژیم حقوقی دریای خزر و حقوق جمهوری اسلامی سند راهبردی مصوب شورای عالی امنیت ملی را دارد و تمامی فعالیت‌ها، مذاکرات و اقدامات مذاکره‌کنندگان در چارچوب این سند راهبردی است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: صابر در ادامه این جلسه متذکر شد ما باید از رژیم‌های حقوقی دریای خزر صحبت کنیم و در هر یک از این رژیم‌ها، حقوق ملت ایران را دنبال و تثبیت کنیم. در کنوانسیون، تمامی حقوق کشورها از جمله ایران به طور جدی پیگیری شده و حقوقی مانند دریانوردی، ماهیگیری، استفاده از منابع و ذخایر، استفاده توریستی، عبور امکانات از زیر دریا و موضوعاتی از این قبیل به بحث گذاشته شده است، ولی در این کنوانسیون به هیچ وجه تعیین حدود مطرح نشده و به زمان دیگری موکول شده است بنابراین بحث‌هایی که راجع به درصد حدود ایران از دریای خزر مطرح می‌شود، درست نیست ولی کلیه حقوق ایران در این کنوانسیون دیده شده و در عین حال هنوز هیچ سندی امضا نشده است.

نقوی حسینی متذکر شد: در ادامه این جلسه امیر دریادار خانزادی درباره حاکمیت 20 درصدی جمهوری اسلامی ایران بر دریای خزر توضیح داد و گفت ما حاکمیت کامل در این منطقه داریم و ناوگان شمال نیروی دریایی مأموریت دارد در حوزه‌های آموزشی، نظارتی، گشت‌های مستمر و منظم، دفاعی و حفاظتی اقدامات لازم را انجام دهد البته همان گونه که آقای صابر اشاره کرد هیچ تعیین حدودی در این کنوانسیون مطرح نشده بلکه سند همکاری در حال تنظیم است.
منبع: فارس
برچسب ها: دریای خزر ، ایران ، سهم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین