کد خبر: ۱۲۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
روحانی:
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت های فضای مجازی اشاره کرد و گفت:فضای مجازی امروز باید به فرصت تبدیل شود؛ هر کاری کنیم این فضا وجود دارد و جوانان و رزمندگان قادر هستند از این فضا استفاده کنند و خاطرات شهدا و ایثارگران را در آن منتشر کنند.
ناطقان: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشور با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهارداشت: همیشه باید در کنار هم باشیم، نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه های علمیه و حوزه های علمیه در کنار مردم و اگر همه با هم نباشیم قدرت ملی ساخته نمی شود و قدرت اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی مشکل پیدا می کند. 

ی با بیان این که انقلاب اسلامی موضوع بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: شاید انقلاب اسلامی کم نظیر یا بی نظیر در تاریخ ملت های منطقه و جهان بود و ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت خارجی و هیچ کشور خارجی با اتکا به عنایات حق و وحدت و فداکاری مردم به انقلاب را پیروزی رساند و هم دفاع مقدس که دفاع جانانه یک ملت – نه در برابر یک رژیم متجاوز- بلکه تقریبا در برابر همه قدرت های جهان بود (را به پیروزی رساند).

وی ادامه داد: در فرصت کوتاه چند نکته را می خواهم در خدمت شما عزیزان، کهنه سربازان، سرداران و امیرانی که در دفاع مقدس بار سنگین این حماسه بزرگ را بر دوش داشتند عرض کنم. در هر جنگی و در هر دفاعی قبل از بحث سخت افزارها، ما باید به فکر نرم افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم. اولین نرم افزار برای یک دفاع و ایجاد یک حماسه دربرابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: شما اگر برای مردم نتوانید روشن کنید یا مردم خودشان آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و ما مدافع هستیم، ما آغازگر نیستم، ما نمی خواهیم به منافع هیچ ملتی در این منطقه و همسایگانمان تجاوز داشته باشیم .یک رژیم سفاک این جنگ را بر ما تحمیل کرده است، جنگی که آنگاه وظیفه انسانی ما انقلابی ما، دینی ما تا از سرزمین ، شرف و استقلال کشور دفاع کنیم.اگر مشروعیت در ذهن همه مردم روشن نباشد آن ملت پای کار نمی آید، آن ملت از آن جنگ خسته می شود.

روحانی خاطرنشان کرد: اما اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شد، که این جنگ ایستادگی و دفاع ، مقاومت در برابر متجاوز است، حتی اگر جنگ هشت سال طول بکشد آن مردم مقاومت می کنند، ایستادگی می کنند.

وی همچنین گفت:حال علاوه بر این که فرمانده آن جنگ، مرجع تقلید و شخصیتی باشد که مردم به او عشق می ورزیدند و جنگی که همه مردم، فرهیختگان، علما، صاحب نظران و همه اقشار مردم به خوبی حس می کردند که در برابر این فرد متجاوز و ارتش متجاوز آنها باید ایستادگی کنند، مقاومت کنند و راهی جز این وجود ندارد، برای مردم به خوبی روشن شد نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه، حتی نه کشورهای دوست که زیاد نبود و اندک بود، حتی هیچ کس نیست از کشورشان، سرزمین شان، خاکشان، شرفشان، ناموشان دفاع کند جز خودشان.

وی با بیان این که مشروعیت، نرم افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین است، یادآور شد: چون جنگ فراز و نشیب زیاد دارد، افرادی شهید می شوند، افرادی مجروح می شوند، افرادی اسیر می شوند، خانه هایی ویران می شود، کار بسیار پر زحمتی است، کار بسیار سختی است و همه این ها را مشروعیت آسان و ساده می کند

رییس جمهوری ادامه داد: نکته دوم در بحث نرم افزار اعتماد مردم است، اگر مردم به سازمان رزم، به فرماندهان میدان، به فرماندهان دفاع، به مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، نه خودشان به میدان جنگ می آیند و نه همسران و فرزندانشان را به میدان جنگ می فرستند. 

روحانی گفت: این که می بینید مردم، مادران عزیز و پدران فداکار فرزندان خود را بدرقه می کردند و با لبخند با آنها خداحافظی می کردند و اگر جنازه آنان بر می گشت به آن افتخار می کردند، به خاطر این بود که به فرماندهی جنگ و فرماندهان جنگ اعتماد داشتند.

وی افزود: اگر اعتماد به جنگ نبود و بنا بود هر روز تردید کنیم و بعد یک عملیات واقع می شد و بعد از آن صدها ساعت بحث می کردند که آیا دقیق بود یا نبود و آیا حمله ضرورت داشت یا نه، آیا تعداد کشته ها متناسب بود، می توانستیم جنگ را اداره کنیم، نمی شد.

رییس جمهوری به بیان خاطره ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: اوایل جنگ که مصادف با اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود، برخی از نمایندگان به خصوص نمایندگان استان هایی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، هر روز در مجلس بحثی می کردند و فریاد می زدند که چرا این گونه شده و از طرفی مشکلات هم زیاد بود و نه ارتش آنچنان آماده بود و نه سپاه و نه نیروهای انتظامی آمادگی برای جنگ نداشتند چرا که سال های اول انقلاب بود.

روحانی اضافه کرد هر روز یکی از فرماندهان ارتش به مجلس احضار می شد و نمایندگان استان ها داد و فریاد می کردند و صحبت می شد، قانع می شدند یا نه بحث دیگری بود که در این هنگام امام (ره( پیام داد که مجلس به این کارها ربطی ندارد، اگر می خواهد پشتیبانی بکند، بکند. این جا جلسه احضار فرماندهان نیست. نیروهای مسلح فرمانده دارد و در آن زمان رهبر معظم انقلاب و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نظارت می کردند.

وی ادامه داد: اگر مجلس می خواست ادامه دهد، ممکن بود بگوید می خواهیم تحقیق و تفحص کنیم که البته از اختیاراتی که در قانون اساسی به آن داده شده استفاده می کرد ولی واقعیت این بود که اگر کار را به اهل آن واگذار نکنیم و به آنها اعتماد نکنیم و قدم به قدم راجع به مسائل - فرق نمی کند جنگ باشد یا مسائل دیگر – نمی شود پروژه ای به پیمانکار واگذار کنیم و هر روز صبح به آن ایراد بگیریم، این گونه کار پیش نمی رود.

رییس قوه مجریه تصریح کرد یکی از مشکلات امروز کشور این است که زیاد احساس وظیفه می کنیم و همه می خواهیم درمورد همه مسائل احساس وظیفه کنیم.

روحانی همچنین گفت: فردی مسئول شده که مسئولیتش دارای چهارچوبی است یا دولتی مسئول شده باید کارها را انجام دهد، اگر این اعتماد مردم به سازمان رزم نبود، مدیریت جنگ و کشور حاصل نمی شد.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان با کمک امام(ره) که در جنگ نقش های با اهمیتی داشت که هنوز برخی از آنها به خوبی برای مردم تبیین نشده است گاهی سخن امام راحل، ارشاد و اگر نصحیت یا گاهی نهیب امام نبود، جنگ به پیروزی نمی رسید.

رییس جمهوری اظهارداشت: در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی اعتماد مردم روز به روز بیشتر شد و در لحظه اول شروع جنگ که دو بعد از ظهر رژیم بعثی عراق به کشور حمله کرد، مردم در بهت فرو رفته بودند و کسی فکر نمی کرد و برنامه ریزی هم نشده بود و برخی از مراکز کشور و از جمله تهران ناگهان بمباران شد.

روحانی ادامه داد: اگر سخن امام خمینی (ره) نبود که فرمودند دزدی آمده و سنگی پرتاب کرده، مردم پاسخ خواهند داد، این سخن قدرتی را بوجود آورد و صبح فردای آن روز 140 فروند هواپیمای نیروی هوایی نقاط مختلف شهرهای عراق را مورد حمله قرار دادند و این ضربه سختی را از لحاظ روحی، روانی و عملیاتی به عراق وارد کرد و از طرف دیگر باعث امیدواری مردم شد.

وی خاطرنشان کرد: هشت صبح که به مجلس شورای اسلامی آمدیم من از ماجرا مطلع بودم و حضرت آیت الله خامنه ای که نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند هم مسئله را می دانستند و در مجلس با یکدیگر صحبت کردیم و ایشان از عملیات گفتند و در همان آغاز مجلس پشت تریبون رفتند و این خبر را اعلام کردند.

رییس جمهوری یادآور شد: این مسئله در بین مردم امید و اعتماد ایجاد کرد و اگر امید به آینده و اعتماد نباشد روز به روز اعتماد بیشتر نمی شد و امید هم بیشتر نمی شد. ما وقتی که عملیات های بزرگ را شروع کردیم که در اول مهرماه سال 60 بود با عملیات شکستن حصر آبادان امیدها را بیشتر کرد و پشت سر آن عملیات طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و آزاد خرمشهر روز به روز امید و اعتماد مردم به آینده و جنگ را بیشتر کرد.

روحانی افزود: اگر این نرم افزارها نبود در میدان جنگ موفق نبودیم چرا که مشروعیت جنگ برای مردم واضح شده بود و به مسئولین عالی، مقامات سیاسی و نظامی و فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف، ارتش و سپاه و بسیج اعتماد داشتند و برای پیروزی امید پیدا کرده بودند.

وی یادآور شد: ملت توانست در یک جنگ مهمی که همه می دانند شوروی، فرانسه، آلمان، آمریکا و همه کشورهای مرتجع منطقه کمک می کردند و بعد از حمله صدام به کویت این مسئله واضح تر شد و امیر کویت از کمک ها گفت و شاه عربستان نسبت به کمک ها صحبت کرد و مابقی نیز حرف زدند و معلوم شد چه کسانی سلاح شیمیایی دادند و اروپایی ها، آمریکایی ها وشوروی چه کمک هایی کردند. در جنگ واضح شد که فرزندان ما در برابر همه شیاطین ایستادگی کردند و جنگ را به پیروزی رساندند.

رییس جمهوری با بیان این که در مورد دفاع مقدس باید به دو نکته اشاره کنم، گفت: به ثمرات این دفاع تابلوی زیبایی به دست ایثارگران و شهدا نقاشی شده و دفاع مقدس برای ماارزش فراوانی دارد چرا که شهدا و خانواده های آنان و همه جانبازان، ایثارگران و آزادگان، معلمین بزرگ ما در زندگی هستند. 

**قدرت ملی را افزایش دهیم و نه تنها قدرت دفاعی

روحانی تصریح کرد: قدرت ملی را باید افزایش دهیم، نه تنها قدرت دفاعی که قدرت دفاعی هم جزئی از قدرت ملی است. امروز اگر قدرت سیاسی، اقتصادی و دفاعی با هم نباشد مگر می توان از کشور دفاع کرد. 
وی یادآور شد: اگر از لحاظ اقتصادی نمی توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم و مهمات و غذا را به رزمندگان برسانیم، مگر می شد جنگ را اداره کرد و اگر جنگ بود و نمی توانستیم نفت بفروشیم ارز را چگونه تامین می کردیم و اگر نمی توانستیم از خارک حفاظت کنیم چه می کردیم. 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: علت این که رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی بنده را مسئول پدافند هوایی کشور کردند، جزیره خارک بود که بمباران شد و صادرات نفت قطع شده بود، هر دو بزرگوار گفتند باید در این مسئولیت قرار بگیرید و من نمی پذیرفتم و در نهایت رهبری فرمودند که از طرف امام راحل تکلیف شده و این یک امر واجب عینی است و بنده نیز اعلام آمادگی کردم. 

روحانی ادامه داد: اگر خارک و صادرات نفت را نداشتیم و نمی توانستیم نفت کش ها را اسکورت کنیم، کشور را چگونه اداره می کردیم. 
وی با بیان این که قدرت اقتصادی، دفاعی و نظامی در کنار یکدیگر است، گفت: اگر قدرت سیاسی نداشتیم حتی در زمان جنگ انتخابات یک روز به تاخیر نیافتاد و زمانی که انتخابات مجلس شورای اسلامی بود عده ای معتقد بودند به خاطر جنگ مجلس فعلی ادامه یابد و شرایط برای انتخابات مهیا نیست، امام نپذیرفت و فرمودند در همان روز برگزار شود بنابراین قدرت سیاست داخلی و خارجی در کنار این ها بود. 

رییس جمهوری افزود: اگر قدرت فرهنگی نبود، آیا مردم به جبهه ها می رفتند و فداکاری می کردند؟ حضور آنها داوطلبانه بود و گاهی در شناسنامه ها دستکاری می کردند و با اصرار خانواده ها، فرزندانشان به جبهه ها اعزام می شدند و اگر ایمان و اعتقاد نبود، نمی توانستیم به پیروزی برسیم و مردم باور کردند آن زمانی که غبار جبهه بر روی آنان می نشیند و انسانی که قدم در میدان جنگ می گذارد، دیگر شعله آتش جهنم به بدنش اصابت نمی کند و مردم معتقد بودند و می دانستند که مظلوم هستند و جنگ به آن ها تحمیل شده است. 

روحانی گفت: به گفته مفسرین اولین آیه جهاد، آیات سوره حج بود درباره کسانی که مورد قتال و جنگ قرار گرفتند و اولین آیه قرآن در بحث جهاد همراهش مشروعیت جنگ و جهاد را خداوند بیان می کند و به کشور ما و مردم ما هم جنگ تحمیل شد و هم مظلوم قرار گرفتند. 

وی افزود: خداوند بیان می کند اگر جهاد و رزمندگان نبودند، مگر مسجد، کلیسا، کنیسه و صعومه ای می ماند، پس ما قدرت ملی را نیاز داریم و آن ترکیبی از قدرت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی است. 

رییس جمهوری تصریح کرد: همیشه باید در کنار هم باشیم، نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه های علمیه و حوزه های علمیه در کنار مردم و اگر همه با هم نباشیم قدرت ملی ساخته نمی شود و قدرت اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی مشکل پیدا می کند. 

روحانی ادامه داد: شاید قدرت سایبری را بتوان به عنوان قدرتی بزرگ یاد کرد و علوم های تک امروز می توان بعنوان یک قدرت جدید از آن یاد کرد که در دنیای امروز همه همدیگر را تهدید می کنند و اینکه فکر کنیم به نقطه ای برسیم که کسی به کسی حمله کند، بعید به ذهن می آید. فعلا همه همدیگر را تهدید می کنند 

وی خاطرنشان کرد: ببنید امروز آمریکا با چه زبان وقیحانه ای روسیه را با سلاح های اتمی جدید تهدید می کند، کسانی که معتقدند سلاح کشتار جمعی استفاده علیه بشریت است و باید همه سلاح ها از بین برود، بحث ساخت سلاح جدید برای استفاده علیه رقیب را مطرح می کند و در این شرایط می شود جمیعتی یا ملتی بگوید زمان صلح است و قدرت دفاعی نمی خواهیم. 

رییس جمهوری تصریح کرد: همیشه به قدرت دفاعی نیازمندیم و تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد، باید با ایستادگی در برابر هر تهدید، قدرت دفاعی مان را تقویت کنیم و سلاح های خودمان را خودمان بسازیم و یا باید بخریم و باید قدرتمند باشیم. 
روحانی افزود: باید آنچنان قدرتمند باشیم که یا باید جرات را از دشمن بگیریم یا باید مایوس شود که به ما حمله کند یا حس کند بهایی سنگینی را پرداخت می کند. بنابراین قدرت ملی برای جنگ نیست برای صلح است. 

وی افزود: قدرت را باید برای بازدارندگی و صلح عزتمندانه داشته باشیم و همواره باید آماده باشیم برای اینکه تهدیدات را سر مردم دفع کنیم وبرای این کار ملت و مسئولین برای توانمندی دفاع نیازی به مذاکره با هیچ کس و قدرتی ندارند و نخواهند داشت. 
رییس قوه مجریه ادامه داد البته صحبت و بحث می کنیم و اگر مقامی آمد و سوال کرد جواب قاطع می دهیم و این روشن است ولی آنچه برای دفاع از کشور هر نوع سلاحی و قدرتی نیاز داشته باشیم در چهارچوب مقررات و فتاوای رهبر معظم انقلاب تهیه خواهیم کرد. 

**قدرت ملی در چهارچوب حزب و جناح نمی گنجد
روحانی تصریح کرد: هدف ما ساخت سلاح های کشتار جمعی نیست نه فقط به خاطر اخلاق، دین و شرع، بلکه براساس فتوای رهبر معظم انقلاب اما ما باید خود را آماده کنیم.

وی افزود: قدرت ملی در چهارچوب حزب و جناح نمی گنجد، تمام احزاب، تفکرات جناح ها ذیل قدرت ملی تعریف می شود و قدرت ملی یعنی همه باید باهم باشیم و در خدمت اقتصاد، سیاست و فرهنگ همه باید با همدیگر باشیم .

وی ادامه داد: در قدرت دفاعی هم مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند و همه در قدرت ملی ودفاعی یک وظیفه دارند. تبیین ارزش های انقلاب و دفاع مقدس در داخل حزب و زیر خیمه حزب و جناح نمی رود و مربوط به کل ملت ایران است.

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر همه مردم در دفاع مقدس نبودند، مگر به پیروزی می رسیدیم در آن دوران همه آمدند، شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و زرتشتی همه در کنار هم بودند و کمک می کردیم و امروز هم باید در کنار یکدیگر در سراسر کشور بایستند و قدرت ملی باید بالای جناح بایستد.

روحانی افزود: تمام آثار و ارزش های دفاع مقدس هم باید بدون در نظر گفتن حزب و جناح حرکت کند؛ اگر راهیان نور داریم باید هر مذهب و دینی و هر فرد ایرانی در آن احترام ببیند و هر ایرانی و علاقمند به ایران و مسلمانان دیگر هم باید آن را برای خود ببینند و به هیچ عنوان نباید بگذاریم یک جناح و حزب دفاع مقدس ما را به خود بگیرد.

وی شهیدان همت، خرازی، زین الدین ، هاشمی، صیاد شیرازی، ستاری، آبشناسان، نامجو، فکوری و فلاحی و دیگر شهدا از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی را همه اسطوره های مقاومت کشور عنوان کرد و گفت: وقتی در کشور فردوسی می خواست شعر بسراید به سراغ اسطوره ای به نام رستم دستان رفت تا در سایه این اسطوره ملتی را در کنار هم قرار دهد.

رییس جمهوری یادآور شد: امروز اسطوره های واقعی و رستم دستان های واقعی داریم و نیازی به آن اسطوره ها نیست، شرح زندگی آنها می تواند راهنمای همه ما باشد. 

روحانی یادآور شد: به این دلیل نشر آثار شهدا ،رزمندگان، ایثار گران و موزه ها ومراکز فرهنگی ارزش فوق العاده ای دارد و این موزه ها باید ملت را منسجم تر و متحدتر کند و روحیه ایثار را بالا ببرد و راه آینده را برای کشور مشخص کند.

وی تصریح کرد:این موزه ها هر چه شلوغ تر باشد بازدارنده تهدیدات است و شور و هیجان مردم و حضورشان در عاشورا، مساجد، اعتکاف و عشق و علاقه به رهبری و علما بازدارنده است و بازدارندگی تنها سلاح نیست و قدرت ملی ما بازدارنده است و باید از این قدرت استفاده کنیم .

رییس دولت دوازدهم ضمن تشکر از نیروهای مسلح بخصوص سردار سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح و گرامیداشت برادر شهیدش حسن باقری گفت: اولین باری که خدمت ایشان رسیدم قبل از عملیات والفجر مقدماتی در قرارگاه بود که ایشان شرایط و منطقه را توضیح می دادند که همه دچار حیرت شده بودند که چگونه یک جوان تا این حد به منطقه مسلط است، در قرارگاه امیران بزرگی از ارتش و سپاه بودند ولی شهید باقری به شرایط مسلط بود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از همه آنهایی که مسئولیت نشر آثار دفاع مقدس را بر دوش دارند، قدردانی کرد.

**فضای مجازی باید به فرصت تبدیل شود
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت های فضای مجازی اشاره کرد و گفت:فضای مجازی امروز باید به فرصت تبدیل شود؛ هر کاری کنیم این فضا وجود دارد و جوانان و رزمندگان قادر هستند از این فضا استفاده کنند و خاطرات شهدا و ایثارگران را در آن منتشر کنند و باید بتوانیم روحیه ایستادگی را آنچنان بالا ببریم که هیچ دشمنی نتواند علیه ملت در آسمان و زمین و آب های این سرزمین توطئه کند.

روحانی تصریح کرد: الحمدلله رزمندگان در سال های اخیر در کشورهای دوست به عنوان دفاع از حرم و جان مسلمانان، فداکاری هایی انجام دادند و این نشان داد که بعد از 30 سال از جنگ ، روحیه ایثار و از خود گذشتگی و ایستادگی در برابر دشمنان وجود دارد و انشاالله خداوند این روحیه را برای جوانان ملت روز به روز بالاتر ببرد و نسل ما آماده فداکاری باشد.

 دکتر روحانی رییس‌ جمهوری امروز در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را به طور همزمان در 10 استان کشور افتتاح کرد.

در این مراسم همچنین با حضور رییس جمهوری از تمبر یادبود دفاع مقدس رونمایی شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین