کد خبر: ۱۲۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
بسیاری از بیماری های دیگر هستند علائمی شبیه به آنفولانزا دارند و در نگاه اول تصور میکنیم که به آنفولانزا دچار شده ایم.
ناطقان: این که با هر سرفه، درد عضلانی، و تب کردن، آنها را نشانه ای از ابتلا به آنفلوانزا در نظر بگیرید، چندان جای شگفتی ندارد. اما بسیاری بیماری های دیگر نیز وجود دارند که می توانند نشانه هایی شبیه به این بیماری ایجاد کنند.

هر عفونت شدید که سیستم ایمنی بدن انسان را تحریک کند می تواند برخی علائمم مشابه را ایجاد کند. تنها روش برای حصول اطمینان از ابتلا به آنفلوانزا انجام آزمایش است، اما سرنخ هایی جزئی وجود دارند که می توانند در تمایز بین آنفلوانزا و بیماری های دیگر به شما کمک کنند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری های ویروسی هستند، هر دو در فصول مشابه رخ می دهند، و دارای علائم مشترک بسیاری هستند که از آن جمله می توان به گلودرد و آبریزش بینی اشاره کرد.

تفاوت اصلی بین این دو بیماری سرعت شکل گیری علائم است. در سرماخوردگی علائم یکی پس از دیگری و طی چند روز ظاهر می شوند. اما در آنفلوآنزا مجموعه ای از علائم شامل تب بالا، سرفه، درد عضلانی، و بی حالی شدید طی 24 تا 48 ساعت شکل می گیرند.

و در شرایطی که بسیاری از علائم همپوشانی دارند، سرماخوردگی به طور معمول با سینه درد یا دردهای بدنی همراه نیست و آنها بیشتر از مشخصه های آنفلوآنزا هستند.

گلودرد میکروبی

آنفلوآنزا و گلودرد میکروبی از بسیاری علائم مشترک با هم برخوردار هستند، اما دو نشانه در آنفلوآنزا وجود دارند که در گلودرد میکروبی شایع نیستند: سرفه و گرفتگی بینی.

گلودرد میکروبی ممکن است با تورم گره های لنفاوی، تورم لوزه ها، راش پوستی، یا لکه های سفید روی لوزه ها همراه باشد. هیچ کدام از این علائم به طور معمول در آنفلوانزا دیده نمی شوند.

سینه پهلو

سینه پهلو می تواند به طور جدا از آنفلوآنزا یا به عنوان عارضه ثانویه ناشی از این بیماری شکل بگیرد. افراد مبتلا به آنفلوآنزا ممکن است یک هفته پس از بهبودی با سینه پهلو مواجه شوند.

سینه پهلو ناشی از آنفلوآنزا به واسطه باکتری شکل می گیرد و با آنتی بیوتیک قابل درمان است. در این نوع سینه پهلو سرفه حالتی بی امان و پایدار دارد و اغلب با سینه درد همراه است. بیشتر مواقع افراد مبتلا به سینه پهلو اشتهای خود را از دست می دهند و مقداری درد بدنی وجود دارد. همچنین، سرفه ناشی از سینه پهلو با خلط همراه است.

سینه پهلویی که با آنفلوآنزا مرتبط نیست اغلب ویروسی است. سینه پهلوی ویروسی به طور معمول خفیف‌تر از نوع باکتریایی است. در این شرایط ممکن است با مقداری گرفتگی، سرفه، و خستگی مواجه باشید که همگی می توانند به آنفلوانزا اشاره داشته باشند، اما در این مورد، تنها علائم شبه آنفلوآنزایی هستند.

مونونوکلئوزیس

مونونوکلئوزیس به نام «بیماری بوسیدن» نیز شناخته می شود، زیرا می تواند از طریق بزاق (به همراه سرفه، عطسه، و استفاده از ظروف مشترک) منتقل شود.

مونونوکلئوزیس اغلب به واسطه ویروس اپشتین بار (Epstein-Barr Virus) شکل می گیرد. این بیماری بیشتر نوجوانان و جوانان را درگیر می کند.

علائم مونونوکلئوزیس اغلب به آرامی شکل می گیرند، اما می توانند شبیه آنفلوانزا به نظر برسند. احساس خستگی شدید، تب، یا گلو درد و دردهای بدنی از آن جمله اند. اما علائم دیگر می توانند به تمایز مونونوکلئوسیس از آنفلوانزا کمک کنند که شامل تورم کبد یا طحال می شوند.

همچنین، دوره مونونوکلئوسیس طولانی‌تر از آنفلوانزا است و اغلب برای دو تا چهار هفته ادامه دارد، که گاهی اوقات ممکن است شش ماه یا بیشتر نیز ادامه داشته باشد.

مننژیت

مننژیت، التهاب غشا اطراف مغز و نخاع است. همانند سینه پهلو، مننژیت می تواند به واسطه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی شکل بگیرد. مننژیت ویروسی شایع‌تر و خفیف‌تر است، اما علائم هر دو یکسان هستند و بسیار شبیه آنفلوآنزا به نظر می رسند که از آن جمله می توان به سردرد، تب، و خستگی اشاره کرد. همچنین، مننژیت با خشکی گردن و حساسیت به نور روشن همراه است.

مننژیت ویروسی همانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در بیشتر افراد طی یک هفته یا اندکی بیشتر بهبود می یابد. این در شرایطی است که مننژیت باکتریایی اگر به موقع و به درستی با آنتی بیوتیک درمان نشود می تواند موجب آسیب مغزی و حتی مرگ شود.


برونشیت

برونشیت حاد نه تنها علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد، بلکه به واسطه بسیاری از ویروس های مشابه نیز شکل می گیرد.

تفاوت اصلی بین برونشیت و آنفلوآنزا این است که برونشیت با تب بالا همراه نیست. همچنین، علائم برونشیت بیشتر در قسمت سینه و گلو متمرکز هستند، بر خلاف دردهای کلی بدن که در آنفلوانزا شایع هستند. سرفه ناخوشایند همراه با برونشیت می تواند تا سه هفته ادامه یابد که بیشتر از دوره سرفه مرتبط با آنفلوآنزا است.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی

ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) دارای علائمی است که ممکن است با آنفلوآنزا یا سرماخوردگی اشتباه گرفته شوند. این بیماری می تواند با آبریزش بینی و سرفه همراه باشد.

اما بر خلاف آنفلوآنزا، علائم ویروس سین‌سیشیال تنفسی به تدریج ظاهر می شوند. آنها اغلب خود به خود از بین می روند و همچنین برای بهبودی به مصرف مایعات فراوان و استراحت زیاد نیاز دارید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین