کد خبر: ۱۲۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
نسخه «جامع التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» از آثار ارزشمند و کهن تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو برای نخستین بار نهم اسفند در کاخ گلستان به نمایش در می‌آید.
ناطقان: مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این نسخه ارزشمند در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود و یکی از شاهکارهای جهان در حوزه تاریخ و جغرافیاست که ۴۳۵ سال پیش توسط رشیدالدین فضل الله همدانی یکی از مورخان بزرگ ایرانی تألیف شده است. این کتاب از نظر مطالب دست اول اهمیت دارد و تا زمان خود در اختیار هیچ فردی قرار داده نشده بود. همچنین از نظر صحت و دقت اصول تاریخ نیز بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که این کتاب به نثری ساده و واضح نوشته شده و از شاهکار تاریخی جهان و مهمترین منبع برای تاریخ اقوام حکومت‌های ترک و مغول است، افزود: بیشترین مطلب کتاب «جامع التواریخ» به نثری عالمانه بیان شده و یکی از ویژگی‌های آن اهمیت دادن به منابع شفاهی بوده که بسیار قابل توجه است.

نصرتی بیان کرد: اگر رشیدالدین فضل الله همدانی نوشته‌های پراکنده و در خطر نابودی و افسانه‌های شفاهی مغولان و ترکان را به رشته تحریردر نیاورده بود، امروز از هیچکدام از آنها خبری در دسترس نبود و به فراموشی سپرده می‌شدند.

به گفته‌ی او، نویسنده کتاب با بیان اینکه از کارگزارن ایلخانان و از آنان به احترام یاد کرده اما در تاریخ‌نویسی و واقع‌گرایی خود به درستی سخن گفته و پس از بیان ویرانگری‌ها و غارتگران مغولان تعصب خود را نیز به صراحت بیان کرده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: شجاعت و قلم توانای رشیدالدین فضل الله همدانی در بیان وقایع تاریخی او را در ردیف تواناترین مورخان قرار داده است. همچنین قلم تحریری، نثر ساده، روشن و زیبایی اثر این مؤلف از لحاظ ادبی، تاریخی و حتی نگارگری باعث شده تا به عنوان سندی معتبر و با ارزش شناخته شود، همه‌ی این ویژگی‌ها باعث ثبت جهانی این اثر شده است.


وی ادامه داد: نسخه «جامع‌التواریخ» کاخ گلستان در قطع سلطانی حجیم با کاغذ کشمیری بوده  و با خط نستعلیق تحریر شده است. این نسخه ۹۸ نگاره نقاشی آب‌ ورنگ کار نقاشان وطراحان هندی و دو سرلوح مذهب مرصع دارد و در پایین هرصفحه نام نقاش و طراح آن نوشته شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی کاخ جهانی گلستان؛ کتاب جامع التواریخ برای نخستین بار نهم اسفند  ساعت ۱۴ در موزه مردم شناسی کاخ گلستان و به مدت ۱۰ روز به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین دو اثر نسخه خطی بی‌نظیر دیگر در گنجینه کاخ گلستان یعنی نسخ خطی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی رونمایی می‌شود.

این نمایشگاه با همکاری موزه و کتابخانه کاخ گلستان، اداره ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، کمیته ملی یونسکو، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.






منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین