کد خبر: ۱۳۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد اخراج یکی از استادان دانشگاه تهران از دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: ما کسی را اخراج نکردیم بلکه به ایشان اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است.
ناطقان: فرهاد رهبر درحاشیه گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، درباره اولویت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه ما باید مطیع قانون باشیم و مسائل نامربوط را به یکدیگر ربط ندهیم، ما در حال اجرای قانون هستیم و در راستای نظم بخشیدن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه عمل می‌کنیم.

وی درباره اعتراضات و حواشی که در خصوص تبدیل وضعیت جمعی از استادان دانشگاه آزاد انجام شده، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به ۳۰ هزار نفر عضو هیئت علمی مستقل دارد. تعدادی از اعضای هیئت علمی در سالیان گذشته با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌اند و ما از آنان قدردانی و تشکر می‌کنیم. آن‌ها به صورت نیمه وقت با دانشگاه آزاد همکاری می‌کردند. تعدادی از اعضای هیئت علمی هم به صورت حق التدریس در دانشگاه با ما همکاری می‌کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شرایط امروز این دانشگاه با ۲۰ سال گذشته تفاوت دارد. زیرا آن زمان قاعدتا تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بسیار اندک بوده و ناچار بودیم که از توان اساتید سایر دانشگاه‌ها استفاده کنیم و عضو هیئت علمی حق التدریس داشته باشیم.اما امروز با وجود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی وابسته، و با توجه به روند کاهشی تعداد دانشجویان در دانشگاه آزاد، ما تصمیم گرفتیم که اصلاح ساختار هیئت علمی را در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره اهداف این اقدام گفت: هدف اول این است که ما بتوانیم ساعت وظایف تمام اعضای هیئت علمی خودمان را پر کنیم. یعنی یک استادیار وظیفه دارد حدود ۱۰ تا ۱۴ ساعت تدریس کند. در بسیاری از واحدهای ما این موظفی پر نمی شود. مادامی که ما حقوقی می دهیم به عضو هیئت علمی ای، من وظیفه دارم در مدیریت هزینه اصلاح ساختار انجام دهم تا این موظفی استاد را پر کنم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یک تعدادی از اعضای هیئت علمی نیمه وقت داریم که در خود دانشگاه آزاد، در یک واحد تمام وقت فعالیت می‌کند، در یک جا نیمه وقت. من این مفهوم را نم‌یفهمم یعنی چه و هرچقدر هم که با خودم کلنجار میروم و قوانین را می‌گردم نمیدانم که چگونه می شود که یک نفر، یک و نیم نفر باشد و بتواند یک جا تمام وقت و یک جا نیمه وقت فعالیت کند.

رهبر اضافه کرد: ضمن اینکه این فرد بسیاری از جاهای دیگر به صورت حق التدریس انجام وظیفه کند. اگر قاعده این را پیدا کردید به من هم خبر دهید.

وی در ادامه اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از اساتید داریم که در دانشگاه های دولتی عضو هیئت علمی اند و در دانشگاه آزاد هم تمام وقت اند. یعنی دو تا هستند و علاوه بر این تعدادی کلاس حق التدریس را هم مدیریت می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: سابق بر این یک عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران اگر می‌خواست برود در دانشگاه شهید بهشتی حق التدریس فعالیت کند، ابتدا از دانشگاه تهران سوال پرسیده می‌شد که وی موظفی اش را پر کرده یا نه، اگر پر کرده بود به او کلاس حق التدریس می‌دادند و اگر نکرده بود ساعات تدریس او در دانشگاه شهید بهشتی موظفی محسوب می‌شد.

رهبر تصریح کرد: ما امروز در نظام آموزش عالی دچار یک درهم ریختگی شده‌ایم و تعدادی هم با این رویه کار می‌کنند یعنی یک نفر جای دونفر کار میکند و دو تا حقوق میگیرد و حق التدریس دریافت می‌کند. از سوی دیگر حدود ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دکتری بیکار و ۴۷ هزار نفر دکتری در حال تحصیل داریم که بزودی به خیل ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار دکتری می‌پیوندند.

وی افزود: اگر این فعالیت اساتید بزرگواری که جای دونفر کار میکنند را تدبیر نکنم، چگونه از من انتظار دارید که آن ۲۰ هزار نفر را بتوانم به کار گیرم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اعلام میکنم همه آن کسانی که بدون مجوز مبدا خودشان، در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کردند، ضمن تقدیر و تشکر از همه آن‌ها، همه آن حقوقی که طی این مدت دریافت کردند طبق قانون باید برگردانند چون خلاف مقررات است، مگر اینکه به صورت حق التدریس محاسبه کنند و حق التدریسشان را پرداخت کنند.

کسی نباید تحت لوای اینکه چه کسی است، بتواند قانون را دور بزند

رهبر اضافه کرد: کسی نباید تحت لوای اینکه چه کسی است، بتواند قانون را دور بزند. قانون باید به صورت برابر برای همه به مرحله اجرا در بیاید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا این لغو قراردادهای مناسبتی با جهاد فرهنگی در دانشگاه آزاد صحت دارد یا نه گفت: برنامه‌های جهاد فرهنگی سرجای خودش است و به این‌ها نباید بگویید لغو قرارداد. ما داریم اصلاح ساختار میکنیم و میگوییم اگر عضو هیئت علمی از مبدا خودش اجازه گرفته بیاید دانشگاه آزاد، خوب بیاید و حق التدریس درس دهد. اگر اجازه نگرفته من اجازه استخدام مجدد او را ندارم. کجای دنیا یک نفر دو جا استخدام است؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از بسیاری از کسانی که نمایندگان مجلس هستند و یا در دوره های قبل وزیر بوده‌اند عذرخواهی کرده و گفته‌ایم اگر میخواهید، ما به صورت حق التدریس و حق التحریر در خدمت شما هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد اخراج یکی از استادان دانشگاه تهران از دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: ما کسی را اخراج نکردیم بلکه به ایشان اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است.

رهبر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مدعی اخراج شده‌اند از جمله یکی از اساتید دانشگاه تهران، گفت: ما کسی را اخراج نکردیم. بلکه اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است چرا که از دو جا حقوق می‌گیرید. شما می توانید دانشگاه تهران را رها کنید و اینجا استخدام شوید و یا می‌توانید در دانشگاه تهران باشید و در دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس فعالیت کنید. شیوه همکاری ما با استادان در حال تغییر است.

خودش می گوید اخراج شده، پس اخراج شده

وی افزود: اگر این استاد می خواهد تعبیر اخراج را به کار ببرد، ایرادی ندارد. خودش می گوید اخراج شده، پس اخراج شده. حتماً کاری کرده که اخراج شده است، حتما به خود شک دارد. آن وقت من بیایم به او بگویم که به خودت شک نداشته باش! من به همان استاد می‌گویم شما غیرقانونی از دو صندوق پول گرفتی. کارگری که از یک جا بازنشسته می‌شود بخواهد در جای دیگری به کار گرفته شود، سازمان تامین اجتماعی به محل دوم می‌گوید حق نداری او را استخدام کنی و لیست بیمه برای او رد کنی، زیرا کشور یک نظاماتی  دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه فردی از دو جا حقوق بگیرد غیر قانونی است. کرسی‌های کار ما محدود است و اگر کسی بخواهد چند کرسی را اشغال کند،نمی‌توانیم جوانان جویای کار را مشغول به کار کنیم.

رهبر خاطرنشان کرد: به طور مثال استادی داریم که در یک دانشگاه دولتی استخدام است و در دانشگاه آزاد نیز استخدام است و در چند واحد دانشگاه هم به صورت حق التدریس فعالیت می کند. بنابراین شیوه قرارداد ما با این اساتید تغییر کرده که این اساتید می‌توانند به صورت حق التدریس فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: یک استاد برای اینکه کیفیت کلاسش را حفظ کند، برای هر ساعت کلاس باید دو ساعت مطالعه کند. برای هر پایان نامه باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ ساعت وقت بگذارد. اگر می‌تواند با این کیفیت فعالیت کند شب‌ها هم بیاید تدریس کند و ما ۱۲ شب برای او کلاس می‌گذاریم اگر توانایی دارد بیاید درس دهد. لذا این هوچی گری‌ها را در شأن یک استاد نمی‌بینم، من نمی‌دانم این‌ها را چه کسی گفته اگر گفته شأن استادی خود را زیر سوال برده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تمام کسانی که شیوه همکاری با آن‌ها تغییر کرده است بدون استثنا یا جایی تمام وقت بوده‌اند اینجا نیمه وقت فعالیت می‌کردند، یا اینکه هم اینجا و هم جای دیگر تمام وقت بوده‌اند. اساتید حق التدریس هم مادامی که موظفی اعضای هیئت علمی وابسته پر نشده ما اجازه گرفتن حق‌التدریس نداریم. چون معنی ندارد.

رهبر در پایان درباره برنامه ‌های فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: محیط دانشگاه یک محیط فرهنگی است و به دنبال آن هستیم که به دانشجو یک خودباوری و اعتقادات دیدنی و دین جهت‌دار به سمت حل مشکلات و خدمت به مردم را طراحی و برنامه ریزی کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین