کد خبر: ۱۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تاثیر وضعیت برجام بر مسائل فرهنگی سخن گفت.
ناطقان: اشرف بروجردی بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره خروج آمریکا از برجام و تاثیرش بر مسائل فرهنگی اظهار کرد: موضوع برجام موضوعی سیاسی است ولی خب از آن‌جایی که بسیاری از مسائل به هم مرتبط هستند ممکن است بر میزان مراودات فرهنگی تاثیرگذار باشد. ما تلاش کرده و می‌کنیم معاملات و مبادلات فرهنگی خودمان را با جهان تداوم دهیم. رویکرد مردم در این حوزه بیشتر رویکرد فرهنگی است و از مسائل سیاسی تنها یک زندگی امن می‌خواهند و مابقی خواسته‌ها را خواسته‌های فرهنگی تشکیل می‌دهد. مبادی اعتقادی ما نیز بر پایه فرهنگ شکل گرفته است.

رئیس کتابخانه ملی همچنین درباره وضعیت مطالعه گفت: از سرانه مطالعه آمار دقیقی نداریم چون تعریف دقیق و درستی هم از مطالعه در کشور ما وجود ندارد. اما به نظرم اگر مجموع ارزیابی‌ها را در نظر داشته باشیم می‌توان گفت میزان دسترسی مردم به اطلاعات با فهم درست و تحلیل مسائل می‌تواند به نوعی بیانگر سرانه مطالعه باشد. این نکته مهمی است که مردم ما بتوانند تحلیل درستی از مسائل سیاسی و اجتماعی روز ارائه دهند. در این صورت یعنی سرانه مطالعه بالایی داریم. به نظرم از نظر اطلاعات جامعه ما یک جامعه متوسط به بالا محسوب می‌شود و این‌طور نیست که سرانه مطالعه ما کم باشد و نتوان به نظرات آن‌ها اعتماد کرد. مردم ما کاملا از مسائل مطلع هستند.

او درباره وضعیت ادامه کار مصطفی رحماندوست در کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان نیز اظهار کرد: آقای رحماندوست همچنان حکم مشاور را دارند و اتاق‌شان پابرجاست. دیگر اراده خودشان است که تا چه حد و به چه میزان در فعالیت‌ها حضور پیدا کنند.

بروجردی همچنین با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب؛ «نه به کتاب نخواندن» بیان کرد:‌ فکر می‌کنم استفاده از دو عبارت منفی در این شعار می‌تواند کمک کند تا نظرها به این مساله جلب شود که به چه چیزی باید نه بگوییم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در توضیح آخرین وضعیت این سازمان نیز توضیح داد: امروز روز ملی اسناد است و باید این خبر را بدهم که در حوزه نسخ خطی تحولات خوبی داشته‌ایم. سعی داریم تعامل خوبی با دارندگان نسخ خطی داشته باشیم تا کتاب‌های‌شان را در اختیار ما قرار دهند. همچنین قرار است سه سایت جدید رونمایی شود که یک سایت در حوزه اسناد و دو سایت در حوزه کتاب است. حق عضویت در کتابخانه ملی نیز که قبلا ۳۰ هزار تومان بود فکر نمی‌کنم تفاوت چندانی کرده باشد و نهایتا اندک افزایشی داشته است.

بروجردی در پایان درباره مشکلات امانت گرفتن کتاب‌های کتابخانه ملی گفت: کف تعداد کتاب‌های امانت داده‌شده به این دلیل پایین است که میزان مطالبات از ما بالاست و ما باید بتوانیم همه را پوشش بدهیم. از نظر ظرفیت فیزیکی نیز محدودیت داریم و از دولت تقاضا می‌کنیم فضای بیشتری به ما اختصاص دهد. البته محدودیت‌ها بیشتر ممکن است برای اعضا باشد و محققان به هر چه بخواهند دسترسی دارند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین