کد خبر: ۱۴۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی سرانه خوابگاهی گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۳۷۰ هزار متر مربع به سرانه خوابگاهی افزوده خواهد شد.
ناطقان: محمدرضا فراهانی  در ارتباط با افزایش سرانه خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهارداشت: در دولت یازدهم بیش از 107 هزار مترمربع به سرانه خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی افزوده شده است همچنین ساخت 262 هزار مترمربع فضای خوابگاهی جدید در این دانشگاه‌ها صورت گرفت.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: تا پایان دولت دوازدهم مجموعاً 370 هزار متر مربع به سرانه خوابگاهی افزوده خواهد شد که حاکی از افزایش 39 درصدی سرانه خوابگاهی در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت‌های پیشین است.

وی از تحقق بودجه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: مبلغ 9 میلیارد تومانی که دولت برای تعمیر و بازسازی خوابگاه های دانشجویی تخصیص داده بود در روزهای پایانی سال گذشته محقق شد و ما این عدد را بر اساس ظرفیت خوابگاهی دانشگاهی علوم پزشکی به دانشگاه‌ها تخصیص داده‌ایم.

فراهانی در ادامه افزود: این بودجه از فروردین‌ماه در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است و آنها می توانند برای تعمیر و بازسازی خوابگاه ها از آن استفاده کنند. تقسیم این بودجه میان دانشگاه ها بر اساس تعداد تخت های خوابگاهی دانشگاه ها صورت گرفته است و بر اساس آن دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجوی خوابگاهی کمتری داشته اند مبلغ کمتر و به دانشگاه‌های دارای تعداد بالای دانشجوی مقیم خوابگاه مبلغ بیشتری اختصاص یافته است؛ ضمن آنکه سهمیه اختصاصی به دانشگاه هایی که کمتر از هزار دانشجو دارند نیز دو برابر بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در برنامه پنجم  توسعه ماده ای وجود داشت که بر اساس آن دانشگاه ها موظف بودند هر سال 20 درصد از تصدی گری خود در حوزه خوابگاه ها را کاهش دهند و از این ماده تفاسیر مختلفی صورت می گرفت؛ برخی معتقد بودند که منظور قانونگذار این است که اداره خوابگاه های دولتی به بخش خصوصی سپرده شود و این به معنای عدم خدمات دهی به دانشجویان نیست.

وی در ادامه گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز معتقد بود که منظور دولت از این ماده این است که ارائه خدمات خوابگاهی از وظایف دانشگاه‌ها خارج شود. بنابراین دولت در طول 6 سال برنامه پنجم نتوانست یک ریال به ترمیم و بازسازی خوابگاه های دانشگاه اختصاص دهد زیرا معتقد بود این اقدام خلاف برنامه بودجه است. اما پس از حذف این ماده از برنامه پنجم و از ابتدای برنامه ششم در سال گذشته رقمی در حدود 20 میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی در بودجه کشور قرار گرفت که در حدود 45 درصد آن محقق شد که کفاف تعمیر همه خوابگاه‌ها را نیز نمی‌دهد.

فراهانی افزود: امسال نیز 10 میلیارد تومان به این منظور در نظر گرفته شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به جهت نیازی که در این حوزه وجود دارد، بودجه مذکور را در ابتدای سال تخصیص دهد تا در تابستان سال جاری بتوانیم نسبت به تعمیرات خوابگاه های دانشجویی اقدام کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در دولت یازدهم 21 پروژه خوابگاهی نیمه تمام داشتیم که دو خوابگاه از موقعیت جغرافیایی مناسب برخوردار نبودند و با توجه به اینکه پیشرفت کار آن ها زیاد نبود، دانشگاه ها نیز با ادامه ساختشان موافق نبودند. اما 19 خوابگاه دیگر به مساحت 92 هزار و 712 متر تکمیل شد و خوابگاه نیمه تمامی که از دولت دهم مانده باشد و ما تکمیل نکرده باشیم وجود ندارد. 5

فراهانی اضافه کرد: خوابگاه نیز به مساحت 15 هزار و 170 متر در دولت یازدهم کلنگ زنی و در همان دولت افتتاح شد که به معنای این است که 107 هزار و 882 متر به خوابگاه‌های دانشجویی ملکی دانشگاه‌های علوم پزشکی در طول دولت یازدهم اضافه شد. همچنین 8 پروژه خوابگاهی داریم که در دولت یازدهم و پیش از تصویب طرح خوابگاه استاندارد کلنگ زنی شده است که مساحت آن 33 هزار و 168 متر مربع و در حال احداث است و تا پایان دولت دوازدهم تکمیل خواهند شد. 6 خوابگاه نیز به مساحت 27 هزار و 705 متر به همت بنیاد 15 خرداد در مناطق محروم کلنگ زنی شده است و ساخت آن بر عهده این بنیاد است و وزارت بهداشت مداخله ای در ساخت آن‌ها ندارد.

وی در ادامه افزود: همچنین 24 پروژه خوابگاهی بر اساس سند استاندارد به مساحت 201 هزار و 151 متر در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال ساخت و ساز است و با احتساب این تعداد تقریبا 262 هزار متر فضای خوابگاهی در دست احداث در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که نسبت به عددی که در ابتدای دولت یازدهم وجود داشت رشد بیش از 27 درصدی را نشان می‌دهد و اگر موفق شویم همه موارد را تا پایان دولت دوازدهم تکمیل کنیم حدود 370 هزار مترمربع فضایی است که در طول دو دولت یازدهم و دوازدهم به سرانه خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه کرده‌ایم که رشد بیش از 35 درصدی را نشان می‌دهد.

فراهانی اظهار کرد: تا ابتدای دولت یازدهم 268 خوابگاه دانشجویی به متراژ 950 هزار مترمربع در دانشگاه‌های علوم پزشکی فضای خوابگاهی داشته‌ایم که سن 88 عدد آن بیش از 30 سال بوده است؛ اما تا پایان دولت دوازدهم 370 هزار مترمربع به این سرانه افزوده خواهد شد. هم اکنون 107 هزار مترمربع از این فضاهای خوابگاهی ساخته و تکمیل شده و باقی در دست ساخت است که به معنای رشد 39 درصدی سرانه فضای خوابگاهی دانشگاه های علوم پزشکی در طول 8 سال دولت تدبیر و امید خواهد بود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین