کد خبر: ۱۴۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵
مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان اظهار کرد: زمان طلایی درمان بیماری سکته مغزی 3 تا 4.5 ساعت است.
ناطقان: عبدالرضا قریشی، با بیان اینکه اختلال عملکرد مغز در عروق خون‌رسان با عنوان سکته مغزی شناخته می‌شود، گفت: این بیماری در دنیا به عنوان سومین عامل مرگ‌ و میر شناخته می‌شود و بسته به اینکه در کدام قسمت مغز اتفاق بیفتد، علائم مختص به خود را بروز می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بر روی این بیماری تحقیقات وسیعی در سطح کشورهای توسعه یافته انجام می‌گیرد، گفت: محققان در تلاش هستند تا آمار ابتلا به این بیماری را کاهش دهند، به طوری که این بیماری را به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل کرده‌اند و این موضوع نشان از این دارد که با کنترل ریزفاکتورها می‌توان از شیوع سکته مغزی جلوگیری کرد.

مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان با اشاره به اینکه آگاهی مردم نسبت به این بیماری کم است و اغلب آنها علایم سکته مغزی را نمی‌شناسند، افزود: این در حالی است که شناخت مردم نسبت به سکته قلبی بالا است و با وجود اقدامات انجام شده در زمینه سکته قلبی، این بیماری همچنان موقعیت قبلی خود را حفظ کرده است.

قریشی با اشاره به اینکه آمار نشان می‌دهد سکته مغزی در دنیا و جهان در حال افزایش است، افزود: افزایش سن جمعیت، تغییر عادت غذایی، تغییر سبک زندگی به زودی تاثیر خود را بر روی سکته مغزی خواهد گذاشت، در همین راستا باید آگاهی مردم نسبت به این بیماری افزایش یابد؛ چرا که امروز برای این بیماری درمان وجود دارد و زمان طلایی برای درمان این بیماری 3 تا 4.5 ساعت است و بیمار باید سریعا به بیمارستان انتقال یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت عدم درمان بیمار در این زمان طلایی، بیمار با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد و باید با ناتوانی خود کنار بیایند.

وی افزود: طبق آمار ارائه شده در هر دقیقه یک میلیون سلول در مغز بیماران سکته مغزی از بین می‌رود و همین موضوع در زمینه زمان انتقال بیمار به مراکز درمانی اهمیت پیدا می‌کند که در استان زنجان بیمارستان ولیعصر در این زمینه فعالیت دارد و مردم باید به این نکته توجه داشته باشد؛ چرا که مشاهده می‌شود گاها افراد بیمار خود را به بیمارستان آیت‌الله موسوی منتقل می‌کنند و این موضوع باعث از بین رفتن زمان طلایی بیمار برای بهبود می‌شود.

مدیر انجمن سکته مغزی استان زنجان افزود: برخی از علایم سکته مغزی شامل اختلال تکلم، انحراف صورت و یا ضعف اندام در دست یا پا است که در افراد سالمند، در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت، چاقی، مصرف سیگار، الکل، چربی خون بیشتر دیده می‌شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین