کد خبر: ۱۴۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
روانشناس مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان گفت: تنهایی به معنای جدایی فرد از دیگران است و فارغ از وضعیت فیزیکی او فقط به احساس فرد اشاره دارد اما تعریف تنهایی برای دختران و پسران متفاوت است.
ناطقان: الهه خیرخواه،  اظهار کرد: عامل تنهایی در دختران ناشی از عدم اعتماد به نفس، گریز از مشکلات خانوادگی، اختلاف سنی زیاد با والدین، شکست در رابطه عاطفی است، اما ریشه تنهایی در پسران به علت اختلاف سنی زیاد با والدین، احساس خود برتربینی نسبت به والدین به خصوص اگر سطح سواد پایینی داشته باشند و هم‌چنین عدم اعتماد بزرگترها است.

وی با بیان اینکه تنهایی جوانان، انتخابی است یعنی این تنهایی و انزوا را انتخاب می‌کنند تا به نوعی بتوانند به خواسته‌های معقول یا نامعقول خود برسند، افزود: نوع تنهایی جوانان با توجه به زمان، متفاوت است. جوانان در زمان‌های گذشته با پناه بردن به کوه و دشت  نوعی تنهایی داوطلبانه را انتخاب می‌کردند که جنبه منفی یا مثبت داشت.

این روانشناس تصریح کرد: در زمان‌های گذشته آنها که دچار شکست عاطفی می‌شدند، به دشت و کوه پناه می‌بردند تا از نگاه آدم‌های اطراف دور باشند و به نوعی بتوانند با زخم عاطفی خود کنار بیایند. گاهی شاعر می‌شدند و در وصف عشق و معشوق شعر می‌سرودند، گاهی شهر به شهر می رفتند و سفرنامه می نوشتند که همه اینها جنبه مثبت تنهایی بود.

وی اظهار کرد: جوانان امروزی حتی این توان و علاقه را ندارند که از پیله تنهایی خود خارج شده و به طبیعت بروند و ترجیح می‌دهند که در همان مکان همیشگی و در کنار افرادی بمانند که عامل تنهایی آنها شده‌اند. در واقع، تنهایی آنها از نوع  فرافکنی و تخلیه هیجانات و ابراز خشم درونی ریشه می‌گیرد.

خیرخواه گفت: جوانی که پدرش معتاد یا مادرش بیمار است، دست به انتخاب تنهایی و انزوا می‌زند و در خود فرو می‌رود تا بتواند مشکلات را برای مدتی فراموش کند و حالت پریشانی و ناراحتی خود را تنها به دوش بکشد و از روی غرور جایی بروز نمی‌دهد تا باعث ترحم و دلسوزی دیگران نشود.

وی با بیان اینکه دختر جوانی که دست به تنهایی انتخابی زده، زخم خورده عاطفی است، اظهارکرد: زخمی که به باورها، احساسات و اعتماد دختر خورده است و از طرف کسی  بوده که ساعت‌ها وقت و انرژی صرف او کرده و هیچ التیامی جز تنهایی نیست، اما این تنهایی، درمان موقت زخم‌هایش است.

این مشاور خانواده در مورد راهکارهای تنهایی، اظهار کرد: بهترین راهکار برای مهارت ارتباط با جوانان، درک عمیق او، رابطه دوستانه و صمیمانه با او، اعتماد، محبت بی‌دریغ و بی‌منت، برخورد قاطع و فعال نه منفعل از سوی والدین است. 

وی افزود: در صورت مواجهه با جوانانی که دست به تنهایی انتخابی زده‌اند، ابتدا درک و همدلی با جوانان، گوش دادن فعال به صحبت‌ها و خواسته‌های آنها است که همراهی و برآورده شدن خواسته‌های معقول و منطقی جوان گاه می‌تواند او را از تنهایی و پیله خود نجات دهد.

خیرخواه گفت: انتظارهای جوانان در بسیاری مواقع، انتظار بی‌جا و زیادی نیست، اگر والدین و مربیان برای‌ آنها وقت و فرصت بگذارند و به حرفهایشان گوش بدهند، در پی رسیدن به اهداف و آرزوهای فرزندان با آنها همراه و همگام شوند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین