کد خبر: ۱۵۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
دونالد ترامپ که پس از نشستش با پوتین در هلسینکی فنلاند با انتقادات شدیدی مواجه شد، گفت، طی اظهاراتش در این نشست درباره عدم مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشتباه کرده است.
ناطقان: به نقل از یاهونیوز، دونالد ترامپ، رییس جمهور ‌آمریکا در بیانیه‌ای از پیش تنظیم شده اظهار کرد: بیاناتم را با تاکید بر ایمان و حمایتم از نهادهای اطلاعاتی آمریکا شروع می‌کنم. من کاملا به آژانس‌های اطلاعاتی کشورمان باور دارم.

ترامپ مدعی شد، پس از مرور کنفرانس خبری مشترکش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه متوجه شده است که "در یک جمله کلیدی به جای فعلی منفی، از حالت مثبت آن فعل استفاده کرده است".

ترامپ با اشاره به پاسخش به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر دراین کنفرانس مبنی بر احتمال تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا گفت: من به جای استفاده از کلمه "wouldn’t" (گونه منفی فعل) از "would" (گونه‌ مثبت فعل) استفاده کرده‌ام.

رییس جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری گفته بود: مردم نزد من آمدند و گفتند که فکر می‌کنند روسیه در انتخابات مداخله کرده است. من دلیل نمی‌بینم که روسیه چنین کاری را انجام داده باشد.

این اظهارات اعتراضات شدیدی را حتی از سوی هم‌حزبی‌های ترامپ در پی داشت.

ترامپ در خصوص اتهامات مطرح شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا علیه بیش از ۲۰ شهروندان روس به دلیل مداخله در انتخابات آمریکا گفت: من نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی را مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ قبول دارم. البته افراد دیگری هم می‌توانند در این اقدام سهیم بوده باشند، خیلی افراد دیگر.

ترامپ در ادامه سخنانش بار دیگر تاکید کرد که کمپین انتخاباتی او با روسیه تبانی نکرده است. او گفت: همان طور که پیشتر گفته شده و در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، تبانی‌ای صورت نگرفته است.

دموکرات‌ها نیز طی نشست خبری جداگانه‌ای، اظهارات ترامپ در هلسینکی را "خیانت" دانستند. ترامپ به رغم ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ گفته است که هر دو کشور را مسئول روابط ضعیف واشنگتن-مسکو می‌داند.

رییس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش گفت: من اعتماد بسیار زیادی به نیروهای اطلاعاتی‌ام دارم اما پوتین در تکذیب این ادعا بسیار شدید و قدرتمند برخورد کرد.

در آغوش گرفتن پوتین از سوی ترامپ، همچنین قانونگذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا را خشمگین کرد و سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای، کنفرانس خبری هلسینکی را "ننگین‌ترین عملکرد یک ریس جمهور آمریکایی در تاریخ" دانست.

 او اظهار کرد: ترامپ ثابت کرد که نمی‌تواند و نمی‌خواهد در برابر پوتین بایستند.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی ترامپ نیز در بیانیه‌ای با حمایت از نتیجه‌گیری نهادهای اطلاعاتی و تاکید بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از اظهارات ترامپ در این کنفرانس خبری انتقاد کرد.

ترامپ پیش از عقب‌نشینی از اظهاراتش درباره روسیه، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز که در هلسینکی و پس از کنفرانس خبری جنجالی‌اش با پوتین ضبط شد، در واکنش به اظهارت مجری برنامه در خصوص اینکه روسیه "رییس دشمنان آمریکا" است، گفت: نمی‌خواهم از کلمه دشمن استفاده کنم. ما می‌توانیم با هم کار کنیم و در این کار عملکردی عالی داشته باشیم و در صلح زندگی کنیم.

ترامپ در این مصاحبه اظهارکرد، اتفاق نظر احزاب آمریکا درباره دشمن دانستن روسیه "باورنکردنی" است زیرا این کشور در جنگ جهانی دوم به پیروزی آمریکا کمک کرده است.

او در این باره توضیح داد: روسیه واقعا به ما کمک کرده است. من نه طرفدار روسیه‌ام و نه طرفدار هیچ کس دیگر. فقط می‌خواهم که کشورم در امنیت باشد.

رییس جمهور آمریکا ادامه داد، مسکو و واشنگتن "کنترل ۹۰درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در دست دارند" پس خوب است که "با هم کنار بیایند".

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین